سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آنچه که وزارت دفاع در ۳ سال گذشته انجام داد

بر اساس ماموریت‌های مهم تعریف شده، وزارت دفاع، وزارتخانه‌ای فراقوه‌ای محسوب می‌شود و ارتباط مستمر با سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی دارد.

کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان رئیس دولت چهادرهم پس از کش و قوس و بحث‌های فراوان درباره روش انتخاب افراد و حضور آنها در کابینه دولت جدید بالاخره صبح یکشنبه به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

کابینه‌ای که نظرات متفاوتی را به خود جلب کرد و موافقان و مخالفان مختلفی داشت. اما یکی از وزارتخانه‌هایی که از اهمیت متفاوتی نسبت به سایر وزارتخانه‌ها برخوردار است، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح باشد.

وزارتخانه‌ای که مطابق با قانون وظیفه تجهیز نیرو‌های دفاعی برای مقابله با تهدیدات احتمالی را عهده‌دار است و سازمان‌های مهمی چون، سازمان صنایع دفاع، سازمان صنایع هوافضا، سازمان صنایع هوایی، شرکت صنایع الکترونیک ایران، سازمان صنایع دریایی و ... زیر مجموعه آن تعریف شده‌اند.

بر اساس ماموریت‌های مهم تعریف شده برای این وزارتخانه، وزارت دفاع وزارتخانه‌ای «فراقوه‌ای» نیز محسوب می‌شود و ارتباط مستمر با سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی دارد.

«وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران» پس از انقلاب اسلامی تا خردادماه ۱۳۶۳ با عنوان «وزارت دفاع ملی» فعالیت می‌کرد. این وزارتخانه در فاصله بین سال‌های ۶۳ تا ۶۸ نیز «وزارت دفاع» نامیده می‌شد.  

از سال ۶۸ با ادغام وزارت دفاع وقت و وزارت سپاه پاسداران، «وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران» شکل گرفت.

حالا این وزارتخانه در ۳ سال گذشته و در دولت سیزدهم با ریاست و فرماندهی امیر محمدرضا آشتیانی به کار خود ادامه داد. آشتیانی پیش از این از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ جانشین رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بود.

اما عملکرد این وزارتخانه و دستاورد‌های آن در این سه سال چه بوده است؟

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در سخنانی به مناسبت روز صنعت دفاعی، با اشاره به رویکرد جدید این وزارتخانه اظهار داشت: «امروز وزارت دفاع رویکرد توسعه درون زا و چند قابلیتی را برای ایفای نقش‌های ذاتی و قانونی خودش فراهم کرده است که علی‌رغم سرعت فزاینده توسعه علم و فناوری و به تبع تنوع‌ها و تقاضا‌های متنوع نیرو‌های مسلح، نسبت به دستیابی به تجهیزات و سامانه‌های دفاعی پیشرفته می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به عنوان پشتیبان راهبردی و قابل اتکا نیرو‌های مسلح کشور عمل و جبهه مقاومت را به گونه‌ای مؤثر و عملیاتی پشتیبانی کند و از این طریق سهم روشن و بسزایی را در تولید و استحکام مؤلفه‌های قدرت ملی به خود اختصاص دهد».

الحاق حجم انبوه پهپاد‌های راهبردی تولید شده در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به سازمان رزم ارتش جمهوری اسلامی ایران

وزارت دفاع در این ۳ سال عملکرد قابل دفاعی را در زمینه پرتاب ماهواره انجام داد. از مهمترین این عملیات‌ها می‌توان به پرتاب موفق موشک ماهواره‌بر سیمرغ و تزریق همزمان سه ماهواره در مدار، پرتاب تحقیقاتی ماهواره بر ذوالجناح و پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری کاوشگر فضای سامان اشاره کرد.

در زمینه ساخت موشک هم می‌توان از طراحی و ساخت موشک خرمشهر ۴ و ابومهدی و دستیابی به قابلیت نقطه‌زنی محصولات موشکی صحبت کرد. ساخت و تحویل سامانه پدافند هوایی ۱۵ خرداد و سامانه‌های پدافندی مرصاد و آرمان که امکان درگیری همزمان با چند هدف را دارند، طراحی و ساخت پهپاد راهبردی مهاجر ۱۰، آزمایش پروازی موفق هواپیمای ترابری سیمرغ برای اولین بار، آزمایش پروازی موفق هواپیمای جت آموزشی یاسین و تکمیل و بهره‌برداری از ناوشکن دنا از دیگر اقدامات مهم وزارت دفاع در این ۳ سال بوده است.

همچنین می‌توان توسعه سامانه‌های کشف و شناسایی و مقابله با اهداف ارتفاع پست و موشک‌های کروز را از جمله اقدامات وزارت دفاع در دولت سیزدهم نام برد.

همچنین از زمان استقرار دولت سیزدهم تا به امروز رشد ۲۰ درصدی صادرات محصولات و خدمات به کشور‌های هدف، رشد ۱۵ درصدی برنامه تحقیقات و توسعه فناوری‌های صنعت دفاعی، اتمام بومی سازی ۴۱۹ قلم از اقلام کلیدی مواد، قطعات و تجهیزات به دست آمده است.

وزارت دفاع با عملکرد عنوان شده به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کاهش آثار تحریم‌ها بر صنایع پیشرفته نظامی و غیرنظامی، ایجاد اشتغال و زمینه سازی برای توسعه پایدار و فرصت سازی برای صادرات، جلوگیری از خروج ارز و کمک به تولید ملی و ارزآوری برای کشور نقش ویژه‌ای داشته است.

در این زمینه امیر آشتیانی در آخرین جلسه هیئت دولت به بیان عملکرد ۳ ساله این وزارتخانه پرداخت.  

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح روز یکشنبه ۳۱ تیرماه در جلسه هیئت دولت سیزدهم گفت: در اکثر شاخص‌های عملکردی در ۳۳ ماه اخیر رشد جهشی داشته‌ایم. ما در میزان تولید تسلیحات، تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و ارائه خدمات به نیرو‌های مسلح رشد ۲.۵ برابری و در میزان صادرات محصولات و خدمات نظامی رشد ۳ برابری داشته‌ایم.

 وی با بیان اینکه در توسعه دیپلماسی دفاعی و ارتقاء نقش وزارت دفاع در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی، وزارت دفاع عملکرد قابل قبولی داشت، افزود: تعداد شرکت‌های همکار بخش خصوصی با وزارت دفاع از ۵۷۰۰ شرکت به ۷۵۰۰ شرکت رسیده است. ارزش ریالی همکاری با شرکت‌های خصوصی در تولید محصولات و خدمات دفاعی ۴.۵ برابر افزایش یافته و از ۳۲ همت به ۱۴۷ همت رسیده است.

وزیر دفاع افزود: بالغ بر ۶۰ درصد از عملکرد تولیدی و خدماتی وزارت دفاع در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی انجام می‌شود که به اشتغال و رونق تولید کشور کمک کرده است.

سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه در حجم همکاری‌ها با شرکت‌های دانش بنیان تلاش زیادی صورت گرفته است، افزود: تعداد شرکت‌های همکار دانش بنیان از ۸۰۰ شرکت به ۱۳۰۰ شرکت افزایش یافت و رشد ۳.۵ برابری داشته است.

وی گفت: در حوزه‌های دیگر وزارت دفاع در اخذ سند مالکیت املاک و اراضی نیرو‌های مسلح با اخذ تعداد ۲۶ هزار فقره سند مالکیت تک برگی به مساحت ۳۰۹ هزار هکتار، رشد ۱۹ برابری داشته است و اختصاص ۱۰ درصد از سهم وزارت دفاع به جذب نخبگان از جمله کار‌هایی بوده که دنبال کرده‌ایم.

حالا دولت سیزدهم به پایان رسیده است و رئیس‌جمهور جدید کشورمان نام امیر عزیز نصیرزاده را به عنوان وزیر دفاع جدید معرفی کرده است.

امیرنصیرزاده در سال ۱۳۹۱ به درجه سرتیپی رسید و در ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ نیز با حکم فرمانده کل قوا به فرماندهی نیروی هوایی ارتش منصوب شد.

امیر نصیرزاده نشان ایثار و ورزش را دریافت کرده است و علاوه بر آنها نشان «دوره اول دانشکده افسری»، «دافوس»، «دوره دوم دانشکده افسری»، «دوره سوم دانشکده افسری» و «مقدماتی» را هم در کنار نشان «خلبانی جنگنده» بر سینه دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.