سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح مبارزه علیه علف‌های هرز به ۳ میلیون و ۸۵۰ هزارهکتار رسید

آهنگران گفت: امسال سطح مبارزه علیه مبارزه با علف‌های هرز با رشد ۵۰۰ هزارهکتاری به ۳ میلیون و ۸۵۰ هزارهکتار رسید.

اکبر آهنگران مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای حفظ نباتات در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای سال زراعی در عرصه کشاورزی با پاییز خشک و  افزایش دمای ۲ تا ۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از متوسط سال‌های قبل روبرو بودیم که این موضوع تغییرات اقلیمی ایجاد کرد که در حوزه علف‌های هرز و آفات توانستند بدون آنکه بحث زمستان گذرانی وجود داشته باشد، اکثر آفات توانستند سیکل زندگی ادامه دهند.

به گفته وی، از اواخر بهمن ماه در اکثر استان ها با آغاز بارندگی ها، شرایط بارشی خوبی در بخش کشاورزی داشتیم  و از آنجا که بیماری ها برای بروز و گسترش به رطوبت نیاز دارند، بنابراین از اواخر بهمن بروز بیماری ها شروع شد. منتهی عملیات خوبی توسط پیگیری های همکاران حفظ نباتات و کشاورزانی که پای کار بودند و اقدامات لازم برای مدیریت را انجام دادند.

آهنگران با اشاره به میزان مبارزه در حوزه آفات و علف های هرز افزود: در سال زراعی کنونی یک میلیون و ۸۶۰ هزارهکتار مبارزه با بیماری های گندم را داشتیم که از این مقدار ۸۳۰ هزارهکتار مربوط به زنگ زرد گندم است، درحالیکه سال زراعی قبل مجموعا ۷۸۰ هزارهکتار مبارزه با بیماری ها داشتیم که ۱۸۰ هزارهکتار زنگ زرد تشکیل می داد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات ادامه داد: در حوزه آفات بدلیل آنکه پاییز و زمستان گرمتری داشتیم، نیاز بود که مبارزه شدیدتری انجام شود، در حوزه سایر آفات گندم به جزء سن امسال حدود ۹۲۰ هزارهکتار مبارزه داشتیم، درحالیکه سال قبل ۴۹۰ هزارهکتار بود.

او درباره آخرین وضعیت علف های هرز گندم افزود: امسال مبارزه علیه علف های هرز گندم با رشد ۵۰۰ هزارهکتاری در سطح ۳ میلیون و ۸۵۰ هزارهکتار انجام شد که بدلیل اقدامات موثرو مبارزه به موقع هیچ گونه خسارتی از حیث بیماری و علف های هرز نداشتیم که همین امر موجب شده تاامروز بیش از ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزارتن گندم از کشاورزان خریداری شده که نشان می دهد مبارزه به موقع با آفات و بیماری ها می تواند در عملکرد و رشد تولید اثر گذار باشد.

گرمای اخیر در محصول گندم تاثیری نداشته است

وی با اشاره به تاثیر افزایش دما در حوزه گندم گفت: با توجه به گرمای اواخر تیر و مرداد ماه، مشکلی در آفات و بیماری های حوزه گندم بدلیل زمان برداشت ایجاد نکرده است چراکه با افزایش درجه حرارت، سیکل زندگی آفات کوتاه می شود. بنابراین احتمال وجود دارد که در خصوص آفات چند نسلی در زمانیکه درجه حرارت بالاتر بوده، بیشتر شود.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت زا سازمان حفظ نباتات گفت: با افزایش درجه حرارت در خصوص آفات چندنسلی امکان افزایش یک نسل بیشتر آفت وجود دارد که براین اساس جمعیت قبلی اگر به موقع کنترل نشود، می‌تواند منشاء جمعیت دوم یا ثانویه آفت باشد به طوریکه جمعیت بالاتری در نسل بعدی داشته باشیم که خوشبختانه با پیگیری همکاران حفظ نباتات در سطح استان ها و توصیه زمان به موقع و دقیق مبارزه آفات به کشاورزان، جمعیت آفات در نسل های مختلف کاهش دادند و در نهایت جمعیت آفت افزایش نیافته که خسارتی به محصول وارد کند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.