سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر دفاع ترکیه برای خروج نظامیانش از سوریه شرط و شروط گذاشت

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه گفت: بدون عملی شدن شروط لازم از خاک سوریه خارج نمی‌شویم.

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در گفتگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: بدون عملی شدن شروط لازم، از خاک سوریه خارج نمی‌شویم.

وزیر دفاع ترکیه شرط و شروط خود برای خروج نظامیان این کشور از سوریه را مطرح کرد و با مداخله در تصمیمات حاکمیتی سوریه گفت: آنکارا نمی‌تواند بدون انجام توافق بر سر قانون اساسی جدید (سوریه)، برگزاری انتخابات (در این کشور) و امضای توافقنامه تامین امنیت مرز‌ها از سوریه خارج شود.

دولت سوریه بار‌ها گفته است که "خروج نیرو‌های اشغالگر ترکیه از شمال سوریه مقدمه‌ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی‌توان از عادی سازی سخن گفت".

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه ایجاد کرده است. در حالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید گروه‌های تروریستی است، دمشق این اقدام را بهانه‌ای برای اشغالگری می‌داند.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به حضور نیرو‌های نظامی ترکیه در خاک خود اعتراض کرده و خواستار خروج این "نیرو‌های اشغالگر" از سوریه شده است.

گولر در عین حال از احتمال برگزاری دیدار‌هایی بین آنکارا و دمشق در صورت به گفته او «مهیا شدن شرایط مناسب» خبر داد، اما توضیحی درباره جزئیات این شرایط نداد. وزیر دفاع ترکیه در این باره اظهار داشت: در صورتی که شرایط مناسب فراهم شود ممکن است دیدار‌هایی در سطح وزیران در راستای عادی سازی روابط آنکارا و دمشق برگزار شود.

پیشتر وزیر امور خارجه ترکیه در ۲۵ تیر امسال گفته بود که آنکارا انتظار دارد روسیه و ایران در برقراری مذاکرات با سوریه نقش سازنده‌ای ایفا کنند که به مسیر عادی‌سازی روابط آنکارا - دمشق کمک خواهد کرد.

«هاکان فیدان» با بیان اینکه از ایران و روسیه انتظار نقشی سازنده را داریم، گفته بود که ما همچنین درباره این مساله با همکارانمان از عربستان سعودی صحبت کرده‌ایم و انتظار داریم که آنها به لطف روابطشان با سوریه که آغاز شده است، نقش سازنده‌ای ایفا کنند.

در همین حال، وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه ترکیه گفت که عادی‌سازی روابط باید مبتنی بر بازگشت به شرایط پیش از ۲۰۱۱ میلادی باشد.

سفیر روسیه در سوریه نیز درباره از سرگیری روابط سوریه و ترکیه به اهمیت برقراری تماس مستقیم بین نمایندگان دو کشور اشاره و تاکید کرد که تحقق روند عادی‌سازی مناسبات آنکارا - دمشق با بهره‌گیری از فرمول چهارجانبه شامل روسیه، ایران، سوریه و ترکیه میسر است.

«الکساندر یفیموف» در گفتگو با روزنامه الوطن سوریه درباره موضوع عادی سازی روابط سوریه و ترکیه گفت که برای برقراری تماس مستقیم بین نمایندگان سوریه و ترکیه در مورد عادی سازی روابط دو کشور، باید این پروسه با آمادگی دقیق انجام شود و این امور در حال انجام است.

سفیر روسیه در سوریه، مشارکت سایر کشور‌ها را در این فرآیند، مفید ارزیابی کرد و گفت: سازوکار اصلی گفتگو درباره این موضوع، فرمول چهارجانبه است که شامل روسیه، ایران، سوریه و ترکیه می‌شود.

یفیموف در بخشی از این گفتگو که به مناسبت هشتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک روسیه و سوریه انجام شد، بار دیگر تاکید کرد که شرط اساسی برای دستیابی به پیروزی نهایی بر تروریسم در سوریه، بازگرداندن کنترل تمام اراضی کشور به مقامات سوریه است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مناطق جمهوری عربی سوریه تحت کنترل نیرو‌های مختلفی است که بدون دعوت دمشق به بهانه مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارند، گفت: این مهمانان ناخوانده آشکارا از گروه‌های مختلف حمایت می‌کنند و منابع طبیعی سوریه را به غارت می‌برند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.