سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سهم ۴۰۰ میلیون مترمکعبی فارس از شیرین‌سازی آب دریا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: پنج خط شیرین سازی آب دریا در کشور در حال احداث است که سهم استان فارس از شیرین‌سازی آب دریا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و بهره‌برداری از ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از این طرح به پیمانکار واگذار شده است.

سیاوش در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته خبرنگار گفت: استان فارس از ۹ سد در دست بهره‌برداری برخوردار است که این سد‌ها امکان ذخیره‌سازی ۲ میلیارد و ۹۳۶ میلیون مترمکعب آب را دارند.

او افزود: تا امروز یعنی روز یکشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۳ میزان آب ذخیره شده پشت سد‌ها هزار و ۱۹۷ میلیون متر مکعب است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۳۴ میلیون مترمکعب حجم مخزن رو به رو شده‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: تا روز گذشته میزان ورودی سد‌ها حدود ۱۵/۹ مترمکعب بر ثانیه بوده، این در حالیست که این عدد در مدت مشابه سال گذشته ۲۸ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

او، بیشترین آمار آب موجود در پشت سد‌ها را مربوط به سد‌های درود زن، سلمان فارسی و ملاصدرا دانست و گفت: درصد حجم آب موجود سد نسبت به حجم کل مخزن ۴۰/۷ درصد است و درصد حجم آب مفید در سد‌ها نسبت به حجم مفید مخازن ۳۰ درصد است.

بدری همچنین به وضعیت ساخت سد هایقر در شهرستان فیروزآباد اشاره کرد و گفت: این سد در حال احداث است و آبگیری انجام شده است و هم اکنون ۱۷ میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد. 

او ادامه داد: میانگین بارندگی در استان فارس در سال آبی جاری که از مهرماه آغاز می‌شود به طور متوسط ۲۵۷ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۲۶۲ میلیمتر بوده ۱.۸ درصد منفی شده و نسبت به بلند مدت ۵۵ ساله هم ۱۴.۶ درصد منفی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس ادامه داد: بیشترین بارندگی مربوط به سپیدان با میزان ۵۹۴ میلیمتر است و کمترین بارندگی هم مربوط به بخش فورگ شهرستان داراب به میزان ۱۲۷ میلیمتر است؛ البته این آمار مربوط به ۳۱ ایستگاه هواشناسی در مناطق مختلف استان است؛ در استان فارس کمینه بارش باران ۱۰۰ میلی متر و بیشینه ۶۰۰ میلی متر است. 

او، مسئله کمبود آب در دنیا را یکی از چالش‌های بزرگ جوامع بشری دانست و گفت: استان پهناور فارس نیز به دلیل قرارگیری در منطقه خشک و نیمه خشک و عدم توازن بارش‌ها به جهت مکانی و زمانی با کمبود آب و تنش آبی مواجه است و همین مسئله اندیشیدن تمهیدات خاص برای مدیریت منابع موجود را ضروری می‌سازد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس یادآور شد: بر اساس آخرین آماربرداری در سال ۹۸ از کل آبی که استفاده می‌شود بیش از ۱۰۰ هزار منبع آبی شامل چشمه، قنات، چاه و ایستگاه‌های پمپاژ می‌شود که در طول سال حدود هفت میلیارد مترمکعب از این منابع برداشت می‌شود؛ از این میزان آب حدود ۹۰ درصد در بخش کشاورزی، هشت درصد در بخش شرب و ۲ درصد در بخش صنعت صرف می‌شود، این مصارف بیانگر این موضوع است که استان فارس استانی صنعتی نیست، اما از آنجا که صنعت مصرف آب کمتر و درآمدزایی و اشتغالزایی بیشتری دارد باید به سمت صنعتی شدن حرکت کند.

بدری با اعتقاد به اینکه مصرف بهینه در بخش کشاورزی از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: برای تحقق این مهم نصب ابزار اندازه‌گیری و کنتور‌های هوشمندی روی همه چاه‌ها باید در دستورکار باشد؛ البته استان فارس از وضعیت مطلوبی در این بخش بهره می‌برد، در حال حاضر استان فارس از ۶۴ هزار چاه مجاز برخوردار است که تاکنون ۲۶ هزار کنتور بر روی برخی از این چاه‌ها نصب شده که معادل ۴۱ درصد است، برنامه زمان‌بندی جهت نصب کنتور بر روی تمامی چاه‌ها تعریف شده است.

این مقام‌ مسئول با بیان اینکه بیش از پنجاه درصد چاه‌های غیرمجاز خشک هستند گفت: اقدامات لازم برای برخورد با چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند، مدیریت توأمان آب و برق، استفاده از آب‌های نامتعارف، شیرین‌سازی آب دریا و بازچرخانی پساب انجام شده است.

به گفته او، پنج خط شیرین سازی آب دریا در کشور در حال احداث است که سهم استان فارس از شیرین‌سازی آب دریا ۴۰۰ میلیون مترمکعب است و بهره‌برداری از ۱۴۵ میلیون متر مکعب آب از این طرح به پیمانکار واگذار شده و طرح ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس افزود: با اجرای طرح انتقال آب دریا به فارس، طرح از شهرستان‌های پارسیان، لامرد، جویم و شهرستان‌های جنوب فارس و سروستان می‌گذرد و نهایتا به آباده می‌رسد.

بدری طول این طرح را حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر عنوان کرد و گفت: این طرح در سه فاز اجرا می‌شود، سرمایه گذار هم اکنون در جنوب استان فارس در قالب این طرح در حال فعالیت است.

او اضافه کرد: صنایع و فضای سبز باید از پساب استفاده کنند، برای تحقق این امر تعداد قابل توجهی تصفیه خانه در استان احداث شده و تعدادی هم در دست برنامه‌ریزی است و تدابیر لازم برای اینکه مصارف صنعت را به سمت پساب ببریم اتخاذ شده است.

بدری، فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی از مجموعه اقدامات انجام شده را ضروری دانست و بر اهمیت نقش رسانه که صدای کم‌آبی را به گوش آحاد مردم استان می‌رساند تأکید کرد و گفت: باید موضوع تنش آبی و مصرف بهینه آب جدی گرفته شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس درخصوص میزان بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از آب شرب باکیفیت و پایدار گفت: تا پیش از انقلاب ۳۰ درصد روستا‌ها از خطوط انتقال آب و شبکه آب بهره می‌برند امروز این عدد به ۸۷ درصد ارتقا پیدا کرده است، این رقم در بخش شهری هم از ۷۶ درصد به ۹۹/۹ درصد رسیده، در حقیقت تمامی شهر‌ها در حال حاضر به آب شرب با کیفیت و پایدار مجهز هستند.

او گفت: تمامی طرح‌های در دست اجرا، در دست مطالعه و یا به بهره‌برداری رسیده توسط متخصصان و مهندسان داخلی صورت گرفته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.