سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفر مقام‌های آمریکایی به منطقه و آمادگی برای دور جدید مذاکرات غزه

آمریکا ظاهرا برای یک دور فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک با هدف جلوگیری از تشدید بحران در غرب آسیا آماده می‌شود.

آمریکا برای یک دور فعالیت‌های گسترده دیپلماتیک با هدف جلوگیری از تشدید بحران در غرب آسیا آماده می‌شود و مشاوران بایدن برای امضای قرارداد تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه تقلا می‌کنند. در این راستا جمعی از مسئولان آمریکایی برای مذاکره درباره تدابیر امنیتی با رژیم صهیونیستی و مصر به منطقه سفر می‌کنند.

پس از ترور شهید اسماعیل هنیه، از رهبران حماس و فؤاد شکر، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله در بیروت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تلاش‌های ظاهری خود برای آغاز دور جدید مذاکرات تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه ادامه می‌دهد.

در این رابطه سایت عبری «واللا» گزارش داد که آمریکا در راستای آمادگی برای آغاز دور گسترده‌ای از مذاکرات در منطقه با هدایت برت مک‌گورک، فرستاده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در امور غرب آسیا، ویلیام برنز، رئیس سیا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تلاش می‌کند.

طبق گزارش این رسانه عبری، از نظر آمریکا نتایج فعالیت‌های دیپلماتیک روز‌های آتی تعیین خواهد کرد که آیا غرب آسیا بیش از قبل در بحران و جنگی مستمر و گسترده فرو می‌رود، یا اینکه برای اولین بار از اکتبر گذشته تغییر چشمگیری رخ می‌دهد و به نتایج مثبتی منجر می‌شود.

بر اساس این گزارش، تلاش‌های روز‌های آتی آمریکا، قطر و مصر بر رفع اختلاف‌نظر‌های باقی مانده میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس پیش از دور نهایی مذاکرات میان ۲ طرف در تاریخ پنج‌شنبه ۱۵ اوت جاری است که یکی از مسوولان ارشد رژیم صهیونیستی آن را فرصت آخر دستیابی به توافق توصیف کرد.

در ادامه گزارش یاد شده آمده است، آمریکا، رژیم صهیونیستی، انگلیس، فرانسه و برخی کشور‌های عربی خود را برای مقابله با حملات احتمالی در صورت ناموفق بودن تلاش‌های دیپلماتیک در این زمینه آماده می‌کنند.

واللا به نقل از ۲ مسئول آمریکایی و یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ۲ طرف آمریکایی و اسرائیلی تا این لحظه تصور روشنی از زمان پاسخ احتمالی ایران و حزب‌الله ندارند، اما ارزیابی کلی چنین است که احتمالا ابتدا حزب‌الله ظرف ۲ روز آتی عملیاتی را آغاز می‌کند. 

سایت واللا به نقل از ۲ مسئول آمریکایی اعلام کرد که مک‌گورک در این سفر برای دستیابی به توافقی با رژیم صهیونیستی و مصر درباره برخی «تدابیر امنیتی» در مرز‌های مشترک مصر و غزه تلاش خواهد کرد.

به گفته برخی مسوولان رژیم صهیونیستی و آمریکا، این تدابیر بر یک ساختار مشترک برای جلوگیری از «قاچاق» سلاح از مصر به غزه و توافق درباره بازگشایی گذرگاه رفح متمرکز بوده و توافق درباره آنها برای قرارداد تبادل و آتش‌بس تعیین‌کننده است.

بر اساس گزارش واللا، ویلیام برنز هدایت تیم آمریکایی را در مذاکرات روز پنج‌شنبه بر عهده خواهد داشت و بلینکن روز جمعه به یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد قصد دارد طی روز‌های آتی در چارچوب تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق و تشدید تنش، از منطقه بازدید کند، سفر بلینکن به شرایط روز‌های آتی منطقه بستگی دارد و در صورتی که تنش بزرگی رخ دهد، احتمال سفر او کاهش خواهد یافت.

به گزارش سایت «عرب۴۸»، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه در دیداری که از طریق نرم‌افزار زوم با خانواده‌های ۸ آمریکایی بازداشت شده در غزه داشت، به آنها اطلاع داد که دور نهایی مذاکرات روز پنج‌شنبه در قاهره یا دوحه برگزار خواهد شد.

در همین رابطه جان کربی، مشاور ارتباطات امنیتی کاخ سفید نیز اظهار کرد که بر دستیابی به توافقی در این زمینه پافشاری دارد.

کربی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی و جنبش حماس هر ۲ برخی جزئیات در توافق پیشنهادی را تغییر داده و خواسته‌های جدیدی را به آن اضافه کردند، تاکید کرد که این شرایط مستلزم سازش و هدایت هر ۲ طرف است.

روز پنج‌شنبه سران مصر، قطر و آمریکا در بیانیه مشترکی از رژیم صهیونیستی و جنبش حماس خواستند در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا در روز چهارشنبه یا پنج‌شنبه هفته جاری در دوحه یا قاهره حضور یابند.

در این رابطه شبکه عبری «کان۱۱» در مرکز رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارش عصر شنبه خود افشا کرد که تیم مذاکره‌کننده این رژیم به نشست پنج‌شنبه گذشته کابینه جنگ دعوت نشده و وزرا در این جلسه به موضوع دور آتی مذاکرات روز پنج‌شنبه با میانجی‌ها و طرف آمریکایی نپرداختند.

همچین این شبکه عبری به نقل از برخی منابع صهیونیست و خارجی اعلام کرد خوش‌بینی نسبت به مذاکرات روز پنج‌شنبه وجود ندارد و هدف از این نشست، به جریان انداختن مذاکرات و پایان دادن به بن‌بست آن است.

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.