سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ درصد به ۲۴.۶ درصد کاهش یافت

معاون وزیر اقتصاد گفت:‌ نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به ۲۴.۶ درصد کاهش یافت همچنین ضریب جینی هم به عدد ۳۶ صدم واحد رسیده است.

علی روحانی معاون سیاست گذاری اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی در برنامه میز اقتصاد گفت: خداروشکر رشد اقتصادی در دولت سیزدهم در خیلی موارد بهتر از دولت دوازدهم بود به طوری که رشد نفت و صنعت و معدن هم به خوبی نمایانگر رشد بالایی بوده است، همچنین سرمایه‌گذاری در بخش های مختلف هم مثبت اعلام شده است.

او افزود: دولت سیزدهم توانست میانگین رشد تولید ناخالص داخلی را پس از حدود ۱۶ سال به بالای ۴ درصد بازگرداند و رقم ۴.۵ درصد را به ثبت برساند، دولت آیت الله رئیسی به دور از هیاهو تلاش کرد با برقراری ثبات در اقتصاد و حمایت از بخش تولید و تزریق هدفمند منابع، قطار اقتصاد را به ریل درست خود بازگرداند. نتیجه این تلاش‌ها را می‌توان در افزایش رشد شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم (شش ماه دوم ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲) مشاهده کرد که توانست میانگین رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه را پس از حدود ۱۶ سال به بالای ۴ درصد بازگرداند و رقم ۴.۵ درصد را به ثبت برساند.

روحانی بیان کرد: در دولت گذشته تمامی آمار ادارات و وزارت خانه ها محرمانه بود ولی در دولت سیزدهم این آمار شفاف شد، عملکرد در رشد اقتصادی نسبت به دوره‌های گذشته خیلی مطلوب گزارش شد، همچنین خط فقر در دولت دوازدهم با دولت سیزدهم قابل مقایسه نیست.

روحانی اضافه کرد: نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ درصد به ۲۴.۶ درصد کاهش یافت گرچه در خرداد ماه به ۲۶.۸ درصد رسیده است همچنین رشد اقتصادی از منفی ۴ درصد دولت دوازدهم به ۵.۵ درصد در دولت سیزدهم رسید، تجربه نشان داده در هر دوره حمایت نقدی باعث عوامل رشد اقتصادی شده است.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: ضریب جینی که بیانگر اختلاف طبقاتی است، به ۳۶ صدم واحد رسیده است و نرخ رشد اقتصادی در ایران از رقم ۳.۲ درصد مورد انتظار صندوق بین‌المللی پول به ۴.۷ درصد در عمل رسید. 

او گفت:در حوزه بانک هم در دهه نود با ناترازی در شبکه بانکی مواجه بودیم همچنین ۲۷۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بانک های دولتی انجام شد، افزایش سرمایه در بانک های تحت مدیریت وزارت اقتصاد طی هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم ۲۰۱ هزار میلیارد تومان و طی سه سال و نیم دولت سیزدهم برابر ۲۷۵ هزار میلیارد تومان است.

خبرنگار: رضا زارع 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.