سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخصیص حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح صیانت از جنگل

معاون سازمان امور جنگل‌ها گفت: امسال حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در طرح صیانت از جنگل اعتبار دیده شد که برای تولید، کاشت و نگهداری کافی نیست.

نقی شعبانیان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سال اول طرح کاشت یک میلیارد درخت کمابیش با موفقیت طی شد و اکنون وارد دومین سال شده ایم و ضرورت اجرای طرح  بدلیل مشکلات زیست محیطی و تغییر اقلیم کاملا مشخص است.

به گفته او، گرچه گونه های مناسب هر منطقه کاشته شد، اما خیلی از نهال ها گاها تا ۵ سال و حتی بیشتر نیاز به نگهداری و مراقبت دارند.

شعبانیان ادامه داد: در سال اول کاشت یک میلیارد درخت ۲۳۷ میلیون نهال در ذیل سازمان منابع طبیعی و ۶۰ میلیون در ذیل معاونت باغبانی تولید شد که از این میزان ۱۸۰ میلیون اصله به عرصه منتقل شد و مابقی انتقال به عرصه نیاز است که نهال به اندازه مشخصی برسند.

تولید ۱۱۶ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی و دولتی

معاون سازمان امور جنگل با بیان اینکه تاکنون ۱۱۶ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی و دولتی تولید شده است، افزود: بنابر آمار سال گذشته در این مقطع ۱۶۰ میلیون اصله نهال توسط بخش خصوصی و دولتی تولید شده بود که  علت اصلی این کاهش تولید به اعتبارات برمی گردد و  دیگر آنکه ظرفیت برخی نهالستان ها خالی نشده است.

 به گفته او، براساس برنامه پیش بینی شده که امسال ۱۳۰ میلیون نهال توسط بخش دولتی و ۱۲۰ میلیون نهال در بخش خصوصی تولید شود که امیدواریم بتوانیم به این برنامه برسیم. اما از لحاظ اعتباری مشکل داریم که اگر تامین نشود، حتی ممکن است نهال های کاشت شده دچار آسیب شوند.

افزایش ۲۰۰ متر مربعی سرانه فضای سبز با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

شعبانیان درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبارات طرح کاشت یک میلیارد درخت افزود: بنابر آمار سال گذشته ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار در مجلس تصویب شده بود که ۵۰ میلیارد تومان آن را تخصیص دادند که ۵ میلیاردتومان آن بصورت نقدی و مابقی اسناد خزانه بود.برای امسال هم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در طرح صیانت جنگل دیده شد که برای تولید، کاشت و نگهداری کافی نیست.

او ادامه داد: بعد از دستور رئیس جمهور شهید مبنی بر کاشت یک میلیارد درخت و تاکید مقام‌معظم رهبری بر اجرای این طرح انتظار می رفت که حمایت بیشتری صورت بگیرد، درحالیکه ما در حد توان سازمان و مشارکت مردم کار را پیش بردیم.  گفتنی است در سال دوم  دستگاه یا معدنی که سال گذشته مشارکت داشتند،ممکن است امسال نتوانند انجام دهند. البته صنایع  مکلفند ۲۵ درصد از عرصه ها را که واگذار می شود، جنگل کاری کنند و ما عملا پیگیر شدیم که تعهدات انجام دهند.

معاون سازمان امور جنگل با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند حمایت بیشتری است،  افزود: این طرح توجه به زیست بوم و منابع طبیعی دارد، بخشی از گونه ها برای گسترش بیابان، بخشی فضای سبز است. همچنین تعهدات قانونی داریم. به عنوان مثال در قانون ۱۵ افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی که در سال ۸۹ مصوب شد، دولت مکلف کرده که سرانه فضای سبز از ۱۷۰۰ متر مربع باید به ۲۵۰۰ متر مربع تا سال ۹۹ برسد که متاسفانه محقق نشد و حال در قالب  طرح کاشت یک میلیارد درخت قرار است که ۲۰۰ متر مربع به سرانه اضافه شود.

 شعبانیان ادامه داد: براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک سرانه فضای سبز شهری باید به ۱۵ متر مربع برسد که اقدامی نشده است و حال در قالب کاشت یک میلیارد درخت تا حدودی افزایش می یابد و اینکه قوانین چرا اجرا و عملیاتی نشده انتظار این است که توجه به منابع طبیعی بیشتر شود.

معاون امور سازمان جنگل گفت: انتظار این است که دولت چهاردهم توجه بیشتری به منابع طبیعی داشته باشد تا بخشی از مشکلات زیست محیطی نظیر سیل، گازهای گلخانه ای و مشکلات زیست محیطی و ریزگردها کاهش یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.