سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتبار مرمت قنوات در کشور امسال ۱۰ برابر شد

اعتبار مصوب بازسازی و احیای قنوات استان تا ۸۰ میلیارتومان افزایش می‌یابد.

در بازدید مدیر کل امور آب وزارت جهاد کشاورزی از قنوات استان و همچنین حضور در نهمین ستاد بازسازی و احیای قنوات استان، مقرر شد با توجه به افزایش اعتبارات بازسازی و احیای قنوات کشور تا حدود ۵۰۰ میلیارد تومان، سهم استان خراسان جنوبی با دارا بودن یک ششم قنوات کشور تا ۸۰ میلیارد تومان اعتبار داده شود.

سرافرازی افزود: در بازدید از قنوات شهرستان فردوس از اجرای طرح از آبخیز تا جالیز و روند پیشرفت این طرح که در سال ۱۳۹۶ به صورت پایلوت در این استان اجرا شد به دلیل اینکه منبع این طرح از ۱۴ رشته قنات است که به صورت سنتی بهره‌برداری می‌شود اعتبارات خوبی به طرح‌های آبخیزداری در بالا دست این قنوات داده شد.

مدیر کل امور آب وزارت جهاد کشاورزی همچنین از مرمت و بازسازی قنوات توسط وزارت جهاد کشاورزی و احداث استخر‌های ذخیره آب خبرداد و گفت: بهره‌برداری مناسب از این آب‌های ذخیره شده توسط آبیاری تحت فشار و با احداث لخانه‌ها در پایاب این اراضی با مشارکت مردم صورت گرفته و. مدیریت واحد آبداری و همچنین آموزش بهره‌برداران نیز در قالب این طرح انجام می‌شود که به افزایش بهره‌برداری از منابع موجود منجر خواهد شد.

سرافرازی با بیان اینکه تنها مانعی که تاکنون در اجرای این طرح وجود داشته بحث کمبود اعتبارات بوده، گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته بین استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت جهاد و معاونت آب و خاک امیدواریم بتوانیم با تامین به موقع اعتبارات، اجرای این طرح سریع صورت گیرد و بهره‌برداران پایاب و منابع آبی بتوانند حداکثر استفاده را از این طرح داشته باشند.

وی افزود: در خراسان جنوبی فعالیت‌های خوبی در زمینه بازسازی و مرمت قنوات انجام شده و این استان یکی از استان‌های پرقنات کشور با دارا بودن ۷ هزار رشته قنات از ۴۰ هزار رشته قنات کشور است.

مدیر کل امور آب وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اهمیت بحث قنوات نیز گفت: ۱۰ رشته قنات در کشور در یونسکو به ثبت رسیده است و امسال نیز شاهد رشد ۱۰ برابری نسبت به ۴ سال گذشته در افزایش اعتبارات قنوات از ۵۰ میلیارد تومان به ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم.

 سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان نیز دراین بازدید گفت: در ستاد بازسازی و احیای قنات استان مقرر شد اعتبارات ستاد بحران برای خسارت قنوات آسیب دیده از سیل تامین و پرداخت شود.

اکبری همچنین از تشکیل صندوق احیا و مرمت قنوات در صندوق حمایت خبر داد و گفت:پیگیر تشکیل این صندوق با مشارکت مالکان و اعضای قنوات و کمک دولت هستیم تا بتوانیم با اعتبار موجود در این صندوق در آینده در صورت بروز خسارت از این محل مشکلات مردم را رفع کنیم و در صورت نیاز به مالکان قنوات تسهیلات پرداخت کنیم.

برچسب ها: قنات ، جهاد کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.