سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زائران اربعین چه مواردی را در سفر رعایت کنند؟

زوار اربعین حسینی برای سفر به عتبات عالیات باید به مواردی که ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده عمل کنند تا سفر بی‌دغدغه‌ای داشته باشند.

روز سه‌شنبه (۱۶ مرداد) مراسم افتتاح ماموریت اربعین حسینی در وزارت کشور برگزار شد. 

سردار سید مجید میراحمدی رئیس ستاد اربعین در این مراسم اعلام کرد حماسه اربعین امسال با شعار (کربلا، طریق الاقصی) برگزار خواهد شد. 

طبق گفته میراحمدی بلافاصله بعد از پایان راهپیمایی اربعین سال گذشته، جلسات هماهنگی ستاد مرکزی اربعین ۱۴۰۳ را آغاز شده است.

وی در این باره گفت: تاکنون بیش از ۱۴ جلسه برگزار که دو جلسه با حضور آقای مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و یکی از جلسات نیز با حضور آقای پزشکیان برگزار شد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی (ع) بیان کرد: کمیته‌های ۱۹گانه ستاد مرکزی، جلسات زیادی را برگزار کردند همچنین چندین جلسه نیز با ستاد اربعین عراق برگزار شد. 

وی ادامه داد: برای هماهنگی بیشتر با وزارت کشور عراق، دائما درحال گفتگو بودیم. وزرای کشور ایران و عراق نیز به‌طور مستمر از مرز‌های مختلف بازدید داشتند و نسبت به برطرف کردن کاستی‌ها اقدام می‌کردند.

میراحمدی اظهار کرد: سفیر ما در عراق تعداد زائران اربعین امسال را ده‌ها میلیون نفر تخمین زده است. در کشور ما نیز برآورد در حدود ۴.۵ میلیون نفر زائر است. میزان ثبت‌نام در سامانه سماح نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته و بیش از ۱.۵ میلیون نفر در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.

اهمیت مهر ورود به عراق در گذرنامه

یکی از مواردی که زائران باید رعایت کنند تا از لحاظ امنیتی دچار مشکل نشوند خوردن مهر پلیس عراق در گذرنامه است، چون اگر این مهر در گذرنامه نباشد احتمال بازداشت زائران به‌دلیل ورود غیرقانونی به عراق وجود دارد.

میراحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره اینکه زائران چه مواردی را رعایت کنند تا از نظر امنیتی دچار مشکل نشوند، گفت: مهمترین مسئله این است که موقع خروج دقت کنند مهر خروج پلیس گذرنامه عراق بر روی گذرنامه‌شان ثبت شده باشد. 

وی اظهار کرد: برخی از زائران به‌دلیل ازدحام جمعیت یا بی‌دقتی مامور پلیس گذرنامه عراق مهردر گذرنامه‌شان ثبت نمی‌شود و بعد که وارد عراق می‌شوند به‌عنوان ورود غیرمجاز دستگیر و دچار مشکلات زیادی می‌شوند لذا زائران به این مورد خیلی توجه کنند. 

برای سفر هرچه بهتر و آسان‌تر اربعین زائران موارد دیگری را هم با رعایت کنند که مجتبی شصتی کریمی دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ضمن اشاره به اقدامات ستاد مرکزی اربعین درباره مواردی که زائران باید رعایت کنند، صحبت کرد.

وی درباره اقدامات ستاد مرکزی اربعین گفت: اقدامات بسیار وسیع است؛ به‌طور مشخص اولین اقدامات ستاد اربعین از زمان شروع اربعین در ابتدای ماه صفر گسترده کردن زمان به وجود آوردن این امکان بود که مردم از اولین روز ماه صفر بتوانند سفر خود را آغاز کنند.

بردن زائران با خودروهای شخصی به عنوان نذر اربعینی

شصتی کریمی بیان کرد: اقدام بعدی تجهیز زیرساخت‌ها و پارکینگ‌ها در مرز‌های خروجی و ورودی کشور در مرز‌های خسروی، مهران، باشماق، تمرچین، چذابه و شلمچه است که پارکینگ‌های زیادی برای مردم آماده شده است و امسال پارکینگ‌ها مجهزتر از سال‌های قبل است و تاکنون بالای ۵۵۰ هزار پارکینگ آماده شده است و با توجه به اینکه مردم برای یک دوره چند روزه به عتبات می‌روند و برمی‌گردند برای دوره بیست روزه راهپیمایی اربعین چند میلیون خودرو می‌توانند از این پارکینگ‌ها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: ما از مردم تقاضا داریم کسانی که با خودرو‌های شخصی به سفر اربعین می‌روند اگر خودرویشان ظرفیت دارد به‌عنوان نذر اربعینی افرادی که علاقه‌مند به رفتن هستند و خودرو ندارند را با خود ببرند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: نکته بعدی مبادی خروجی و ورودی است. در سال‌های گذشته مبادی ورودی و خروجی مقدار زیادی از وقت مردم را برای اینکه بتوانند از مرز خارج شوند را تلف می‌کرد، اما با سامانه سجاد که به همت بردارانمان در فراجا و با مذاکراتی که ستاد مرکزی اربعین و سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با برادران عراقی انجام دادند یک پنجره واحدی بین ایران و عراق درست شده و مردم عزیزمان در کمتر از ۱۰ دقیقه می‌توانند از دو مرز عبور کنند و ایستایی که قبلا در مرز‌ها وجود داشت دیگر نیست.

شصتی کریمی گفت: زیرساخت‌هایی که در جاده‌ها درست شده مثل چندبانده شدن و جدید شدن اتوبان‌ها در مسیر منتهی به مبادی خروجی، باعث شده ترافیک‌های چندساعته به زمان بسیار کوتاهی تبدیل شوند و مردم خیلی راحت از این مرز‌ها عبور کنند. 

کوتاهی مدت اقامت در عراق

وی اظهار کرد: خواهش ما از مردم این است که مدیریت سفر داشته باشند و اقامتشان در عراق را بسیار کوتاه کنند ثانیا اگر از خودرو‌های شخصی استفاده می‌کنند پارکینگ‌ها در اختیارشان است و حتما کسانی که خودرو ندارند را با خود ببرند و اگر می‌خواهند با وسایل نقلیه عمومی بروند بلیط رفت و برگشت خود را از همین الان تهیه کنند. 

سرکنسول سابق ایران در کربلا بیان کرد: کسانی که گذرنامه ندارند از همین الان برای گرفتن گذرنامه اقدام کنند و به روز‌های آخر موکول نکنند و حتما هنگام خروج از کشور دقت کنند مهر خروج عراق توسط گیت عراقی در گذرنامه‌شان بخورد و حتما آن مهر را چک کنند تا دچار مشکلی نشوند و موقع خروج هم آن را چک کنند همچنین موضوعات بهداشتی را هم رعایت کنند.

برقراری امنیت کامل

شصتی کریمی تاکید کرد: با همت ارتش عراق، حشد الشعبی و نیرو‌های عراقی برای سفر اربعین امنیت کامل مثل هرسال برقرار است. 

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته جنایتکاران داعشی همیشه حضور داشتند و چشم دوخته بودند تا ضربه‌ای بزنند، اما به برکت امام حسین (ع) با یاری نیرو‌های غیور ایران و عراق موفق به انجام هیچ کاری نشدند و امیدواریم امسال هم به این صورت پیش برود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم کسانی که از دارو‌های اعصاب و روان استفاده می‌کنند، چون بعضی از این دارو‌ها در عراق به‌دلیل داشتن مواد مخدر ممنوع است این دارو‌ها را با نسخه تایید شده پزشک ببرند تا در مرز برایشان مشکلی ایجاد نشود البته دارو بیش از حد نبرند و به اندازه نیاز خود ببرند مثلا اگر پنج روز در آنجا هستند به اندازه پنج روز برای خود دارو ببرند، اما داروهایشان را به موقع مصرف کنند که دچار مشکلی نشوند.

شصتی کریمی تصریح کرد: برای حضور زائران پاکستانی با اتوبوس‌های خودشان در کشورمان، برادران ما در راهداری تمهیداتی را اندیشیده‌اند و زائران پاکستانی را اسکورت می‌کنند. در طول سال هم خودرو‌های پاکستانی با برخی از شرکت‌های ایرانی قرارداد دارند و زوار پاکستانی را به ایران می‌آورند و مشکل جدی هم پیش نیامده است. 

وی بیان کرد: امسال هم دوستان قواعدی را برای خودرو‌های پاکستانی گذاشتند ازجمله اینکه نو باشند و توانایی بردن مردم از مرز‌های شرقی کشور به سمت مرز‌های غربی را داشته باشند و طبق آمار‌ها تعداد زیادی از پاکستانی‌ها با همین خودرو‌ها در طول سال وارد کشور می‌شوند و برایشان مشکلی ایجاد نمی‌شود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین اضافه کرد: زائران پاکستانی وقتی وارد کشورمان می‌شوند دسته‌بندی می‌شوند و گروهی اعزام می‌شوند و اگر لازم باشد برای آنها اسکورت می‌گذارند تا راهنمایی‌شان کند و ان‌شالله هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

لزوم بیمه برای زائران

شصتی کریمی درباره بیمه زائران گفت: قیمت حداقل بیمه هشتاد هزار تومان و و حداکثر صد هزار تومان است و از زوار خواهش می‌کنیم که خود را بیمه کنند، چون موارد بسیار زیادی را دیدم که زائرانی که به عراق می‌آیند دچار مشکلاتی می‌شوند و بیمارستان‌های عراق قیمتشان بالاست مثلا یک دیالیز ساده قیمتش خیلی زیاد است و ما از مردم عزیزمان خواهش می‌کنیم حتما خودرا بیمه کنند تا اگر اتفاقی افتاد بتوانند از بیمه استفاده کنند و خسارت نبینند.

وی افزود: به هرحال رقم صد هزار تومان در قبال خسارتی که آنجا پرداخت می‌َشود واقعا رقم ناچیزی است. 

دبیر ستاد مرکزی اربعین در پایان گفت: امیدواریم با درایتی که مردم و همتی که مسئولان دارند اربعینی به مراتب بهتر از سال‌های گذشته داشته باشیم.

خبرنگار: محمد امیرحسینی

برچسب ها: اربعین ، امام حسین (ع)
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.