سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراق مقصد نیمی از صادرات استان قزوین است

رئیس اتاق بازرگانی قزوین گفت: ۷۰ درصد صادرات استان به عراق از طریق اقلیم کردستان انجام می‌شود.

مهدی عبدیان رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین در گفتگو با برنامه رادیویی روی خط باشید، گفت: عراق مقصد نیمی از صادرات استان قزوین است. ۷۰ درصد صادرات استان به عراق از طریق اقلیم کردستان انجام می‌شود. به همین دلیل اتاق بازرگانی، دفتر نمایندگی‌اش را دو ماه پیش در شهر اربیل افتتاح کرد و اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان هم در این شهر برپا شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین افزود: حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد صادرات استان به کشور عراق بوده و بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار از گمرک استان به خارج صادرات کالا داشتیم که ۵۰ درصد به عراق بوده است.

عبدیان اضافه کرد: حتی از کالا‌هایی که به جنوب می‌فرستادیم حدود ۷۰ درصد آن از طریق تجار اقلیم کردستان عراق بوده و این بازار نوعی واسطه بوده تا توسعه مناسبات محقق شود.

وی گفت: چون ما به تجار اقلیم عراق بیشتر اعتماد داریم و رفت و آمدشان به ایران راحت‌تر است و حدود یک سوم صادرات کالا‌های استان به اقلیم صادر شده بعنوان قویترین بازار هدف صادرات استان محسوب می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین بیان کرد: در اقلیم هم روال گردش پول و هم رفت و آمد تجار و هم تبادل کالا راحت‌تر است لذا منطق حکم می‌کند که مناسبات تجاری با اقلیم را توسعه بخشیم. اگر بتوانیم بازار اقلیم عراق را تا ۳۰ درصد اضافه کنیم در واقع حدود ۲۵ درصد کل صادرات استان را بالا برده ایم.

وی در ادامه گفت: در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان تشکل‌ها را وارد کردیم و انجمن‌های صنایع دستی، کشمش، زیتون، کانون زنان بازرگان، شهرک‌های بزرگ کاسپین یک و دو، حیدریه، خرمدشت و لیا غرفه داشتند.

اولین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان از ۱۰ تا ۱۳ مرداد ماه بمدت چهار روز در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی اربیل برپا شد که حدود ۴۰ واحد تولیدی بیش از ۳۰۰ نوع کالای صنعتی و کشاورزی را عرضه کردند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.