سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از کاشت و برداشت محصولات کشاورزی در فارس تا صادرات آن به کشور‌های مختلف

استان فارس با اقلیم متنوع و تولید محصولات مختلف یکی از استان‌های مهم در حوزه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

در استان فارس به جهت آب و هوای متنوع و تولید و کاشت انواع محصولات کشاورزی از جمله سبزی، صیفی، میوه ها، غلات و گیاهان دارویی، بخش زیادی از نیاز استان و حتی کشور تامین می‌شود.

پیش بینی تولید بیش از ۵۰۰ تن هلو در بیضا 

مدیرجهاد کشاورزی بیضا گفت: پیش بینی می‌شود ۵۴۴.۵ تن هلو در این شهرستان تولید شود. 

صدیقه مویدی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به آغاز برداشت هلو در سطح ۳۶.۳ هکتار از باغ‌های این شهرستان، اظهار کرد: این سطح نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش داشته است.

او با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در امسال ۵۴۴.۵ تن هلو در این شهرستان تولید شود، تصریح کرد: برداشت این میوه تابستانه تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بیضا ادامه داد: ارقام هلوی کشت شده در شهرستان شامل زعفرانی، آلبرتا، ردهاون و محلی است.

مویدی با اشاره به اینکه میانگین عملکرد برداشت هلو ۱۵ تن در هر هکتار است، افزود: عمده محصول برداشت شده به شهرستان‌های همجوار، تهران و جنوب کشور ارسال می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های خوب بهاره و نبود سرمازدگی در امسال، رعایت اصول فنی و بهداشتی و بکارگیری دانش فنی کارشناسان و باغداران برآورد می‌شود این عملکرد تولید نسبت به پارسال بالاتر باشد.

او تصریح کرد: بیشتر میوه‌های سردرختی برای تازه‌خوری مصرف می‌شود و میوه‌های پا درختی و درجه ۳ برای تهیه لواشک، ترشی، برگه هلو و ترشک استفاده می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: وجود کارگران ماهر، جلوگیری از ایجاد زخم در سطح پوست میوه، مخلوط نکردن میوه‌هایی که قبل از برداشت روی خاک افتاده با میوه‌های تازه چیده شده از نکات مهم در برداشت این محصول خوش طعم و متضمن کاهش ضایعات است.

افزایش خرید گندم در آباده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از افزایش خرید گندم به نسبت مشابه در پارسال خبر داد. 

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده با اشاره به افزایش خرید گندم به نسبت مشابه در پارسال، اظهار کرد: در فصل خرید گندم به طور مرتب و مستمر از مراکز خرید بازدید به عمل آمده است.

او گفت: تا کنون ۱۶ هزار تن گندم خریداری شده و پیش بینی می‌شود بالغ بر ۲۰ هزار تن در پایان فصل برداشت محصول استراتژیک گندم خریداری شود.

امینی اضافه کرد: بازدید‌های متعددی با همراهی مقامات مسئول شهرستان انجام شده است و از نزدیک روند تحویل و خرید گندم و مشکلات و چالش‌های پیش رو بررسی و رصد می‌شود. 

کاشت گوجه فرنگی پاییزه در فراشبند

سرپرست مدیرت جهاد کشاورزی فراشبند از کاشت مزارع گوجه فرنگی در این شهرستان به صورت نشایی و با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار خبر داد.

سید حسن موسوی سرپرست مدیرت جهاد کشاورزی شهرستان فراشبند با اشاره به کاشت مزارع گوجه فرنگی در این شهرستان به صورت نشایی و با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار، اظهار کرد: کشت نشایی علاوه بر کوتاه کردن دوره رشد گیاه در مزرعه موجب کاهش ریسک تولید محصولات کشاورزی نیز می‌شود.

او تصریح کرد: گوجه فرنگی پاییزه از دهه اول مرداد ماه در این شهرستان کشت می‌شود و در نیمه دوم آبان ماه از مزارع این شهرستان برداشت می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: پیش بینی می‌شود ۳۰۰ هکتار گوجه فرنگی پاییزه در شهرستان فراشبند کاشته شود و میزان ۱۵ هزار تن محصول گوجه فرنگی از این مزارع برداشت و روانه بازار شود.

او افزود: جهت جلوگیری از تنش‌های گرمایی و تلف نشدن نشا‌های تازه کشت شده از لیوان‌های فیبری بر روی نشا‌های تازه کشت شده استفاده می‌کنند و پس از ۲ هفته که نشا‌ها رشد کردند لیوان‌های فیبری را جمع آوری می‌کنند.

کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه خریدار گل‌های رز بیضا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: گل رز شاخه بریده تولیدی در شهرستان بیضا علاوه بر بازار‌های داخلی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود.

 صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا بیان کرد: سالانه بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار شاخه، انواع گل رز در گلخانه‌های شهرستان بیضا تولید می‌شود.

 او ادامه داد: این میزان گل رز در ۵ واحد گلخانه‌ای به مساحت ۴۲ هزار مترمربع تولید می‌شود.

 مویدی با اشاره به اینکه نحوه آبیاری این گلخانه‌ها با سیستم کشت هیدروپونیک است، افزود: این نحوه تولید باعث بالا رفتن عملکرد در واحد سطح می‌شود.

او اظهار کرد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک، ایجاد اشتغال و ارز آوری از مزایای مهم کشت گل رز در این شهرستان است.

 مویدی تصریح کرد: گل رز به عنوان محبوب‌ترین گل‌های شاخه بریده مصرف خوبی دارد و حتی به صورت تک شاخه هم استفاده می‌شود به همین دلیل یک گل لوکس شناخته شده است و در مناسبت‌های مختلف اوج‌گیری خرید این گل بیش از سایر گل‌ها به چشم می‌خورد.

 مدیر جهاد کشاورزی بیضا تاکید کرد: توجه و حمایت ویژه جهاد کشاورزی نسبت به حل مشکلات بهره‌برداران گل‌های شاخه بریده از جمله در حوزه صادرات این محصول لوکس و محبوب از نقش موثری در سودآوری هر چه بیشتر این صنعت برای فعالان این حوزه و ارزش افزوده آن برای کشور برخوردار خواهد بود.

 شهرستان بیضا در شمال غرب فارس و در فاصله ۳۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

پرورش گوسفند نژاد لاکن برای نخستین بار در سروستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان گفت: یک واحد صنعتی پرورش گوسفند نژاد لاکن را به صورت پایلوت، در بخش مهارلو از این شهرستان آغاز کرد.

هومان جلالی دو قزلو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان اظهار کرد: یک واحد صنعتی ۲۰۰ رأسی با پرورش ۳۰ رأس گوسفند نژاد لاکن به‌صورت پایلوت، فعالیت خود را در بخش مهارلو از شهرستان سروستان آغاز کرد.

او بیان کرد: نژاد لاکن با جثه متوسط دارای پشم سفید و کوتاه است و زادگاه اصلی آن کشور فرانسه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان با بیان اینکه گوسفند لاکن یکی از برترین نژاد‌های گوسفندان دو منظوره شیری گوشتی است، اضافه کرد: این نژاد تغییرات شدید دما در فصول مختلف را به راحتی تحمل می‌کند.

جلالی گفت: متوسط وزن نژاد لاکن ۷۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بوده و افزایش وزن بره‌های آن ۳۳۰ گرم در روز و میانگین تولید شیر در یک دوره شیر دهی آن حدود ۲۹۰ لیتر است.

این مقام مسئول ادامه داد: شیر این نژاد معمولاً به عنوان شیر سالم با میزان چربی و پروتئین بالا، عطر و طعمی مطلوب توصیف می‌شود و برای تهیه انواع پنیر مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان تصریح کرد: موفقیت در پرورش گوسفند لاکن می‌تواند نقش موثری در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی واحد‌های دام سبک داشته باشد. 

او افزود: این نژاد پر تولید با وزن بالا و تولید شیر قابل توجه، قادر به بهبود وضعیت اقتصادی دامداری‌ها بوده و می‌تواند در تأمین امنیت غذایی جامعه تاثیرگذار باشد.

کشت کنجد در مزارع قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کنجد اختصاص یابد.

محمدی حیدری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بالغ بر هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان به کشت کنجد اختصاص یابد، اظهار کرد: کشت کنجد در شهرستان قیروکارزین تا پایان مرداد ادامه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهرستان قیروکارزین با عملکرد یک تن در هکتار قطب تولید کنجد در استان فارس است، افزود: مقاوم بودن این دانه روغنی به خشکی و گرما یکی از عوامل مهم توسعه کشت تابستانه آن در مناطق خشک و نیمه‌خشک است.

او گفت: آبیاری مزارع کنجد تحت تاثیر بحران کم آبی با استفاده از روش آبیاری تحت نوین تیپ انجام می‌شود که با صرفه‌جویی ۳۰ درصدی مصرف آب باعث افزایش سطح زیرکشت این دانه روغنی در شهرستان قیروکارزین شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.