سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخالفت عربستان، قطر و اردن با طرح آمریکا برای استقرار نیروی حافظ صلح در غزه

عربستان، قطر و اردن با درخواست‌های آمریکا برای حضور نیرو‌های حافظ صلح در نوار غزه پس از برقراری آتش‌بس در این منطقه، مخالفت کردند.

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» به نقل از یک مقام عرب و یک منبع ناشناس دیگر که هویت آنها را فاش نکرد، نوشت: قطر، عربستان و اردن بر این باورند که ماموریت نیرو‌هایی که ممکن است پس از پایان جنگ غزه به این منطقه اعزام شوند، حفاظت از اسرائیل در برابر فلسطینیان باشد.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به مخالفت امان، دوحه و ریاض با تلاش‌های آمریکا برای استقرار نیرو‌های خارجی حافظ صلح در نوار غزه پس از پایان جنگ اضافه کرد: مصر و امارات علاقه مندی خود را در این باره ابراز کرده‌اند.

پیشتر روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» مدعی شده بود که کشور‌های عربی به عنوان بخشی از تلاش خود برای توسعه یک برنامه کاربردی برای دوره پس از جنگ، از ایده ایجاد یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی در نوار غزه و کرانه باختری حمایت کردند.

به نوشته این روزنامه، قاهره و ابوظبی یک سری شروط را مطرح کردند از جمله اینکه نیروی حافظ صلح بخشی از ابتکار عملی باشد که منجر به راه حل نهایی دو دولت شود.

پیشتر «لانا نسیبه» نماینده دائم امارات در سازمان ملل گفته بود که کشورش آماده شرکت در یک نیروی چند ملیتی در نوار غزه پس از پایان جنگ است.

وی گفته بود که این مشارکت، تنها در صورت دریافت دعوتنامه از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین اتفاق می‌افتد.

نسیبه در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفته بود که امارات، طرح‌هایی را به عنوان اقدامی برای پر کردن خلاء غزه محاصره شده و رفع نیاز‌های بشردوستانه و بازسازی آن با آمریکا مورد بحث قرار داده است.

اتحادیه عرب ماه مه گذشته (اردیبهشت۱۴۰۳) خواستار استقرار نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در غزه و کرانه باختری تا زمان تشکیل کشور فلسطین شده بود.

پیشتر هم جبهه مردمی برای آزادی فلسطین با انتشار بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با استقرار حضور نیروی عربی یا بین المللی در نوار غزه اعلام و تأکید کرده بود که با نیرو‌های مذکور همانند نیرو‌های اشغالگر برخورد خواهد شد.

این گروه فلسطینی همچنین اعلام کرد: مسئولیت اعمال قانون و برقراری نظم در نوار غزه، پس از پایان تجاوز رژیم صهیونیستی به این منطقه، یک مسئولیت میهنی و کاملا فلسطینی است.

جبهه مردمی برای آزادی فلسطین افزود: به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد در امور داخلی ما دخالت کند.

واکنش جبهه مردمی برای آزادی فلسطین پس از آن صورت گرفت که امارات متحده عربی اعلام کرد که در صورت درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین، آماده است در طرح ایالات متحده برای استقرار نیروی بین المللی نظامی در نوار غزه پس از پایان جنگ مشارکت کند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.