سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشارکت یک هزار و ۱۷۲ دانش آموز لرستانی در طرح های نهضت سوادآموزی

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: یک هزار و ۱۷۲ دانش اموز در این استان در راستای سرانجام بخشی به سوادآموزی و اجرای برنامه های متعدد و متنوع با این مجموعه همکاری می کنند.

منصور بازگیر بیان کرد: در این طرح تمامی دانش آموزان دوره اول و دوم آموزش متوسطه می توانند با مشارکت فعال در حوزه سوادآموزی ، علاوه بر دریافت پاداش نقدی ، از سایر مزایا و امتیازات این طرح بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: زیرساخت های لازم برای اجرای طرح فراهم شده و در زمان اجرا دانش آموزان داوطلب نسبت به شناسایی و معرفی والدین ، اقوام و آشنایان بی سواد و کم سواد خود اقدام و پس از بررسی و صحت سنجی وضعیت سواد معرفی شدگان ، با پشتیبانی و هماهنگی همه جانبه نهضت سوادآموزی و مدیر مدرسه امر آموزش جاری شده و پس از اخذ آزمون های لازم به بی سوادان و کم سوادانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند گواهینامه لازم و همچنین پاداش پایان بی سوادی اعطا می شود.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: اگرچه در این طرح سودمند ، سرانجام بخشی به سوادآموزی تسریع می یابد اما دانش آموزان ضمن دریافت پاداش نقدی ، دارای سوابقی خواهند شد که در آینده و بخصوص استخدام ها برای آنها مثبت خواهد بود.

بازگیر گفت: ۱۳ هزار و ۶۴۳ نفر از افراد بیسواد و کم سواد استان در سال تحصیلی جاری از خدمات متنوع نهضت سوادآموزی بهره مند شده اند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی جاری در مجموع ۹۴۳ کلاس تلفیقی سوادآموزی در استان تشکیل شد، افزود: نرخ باسوادی در لرستان سال ۱۳۹۰ حدود ۹۰.۷ درصد و هم اکنون در حال رسیدن به ۹۸ درصد است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان اظهار داشت: این مدت آمار بیسوادی در روستاها و همچنین میان زنان به قدری کاهش یافته که نمود عینی آن را می توان در شرکت گسترده دختران در آزمون های سراسری مشاهده کرد و در لرستان نیز با قبولی بی نظیر بالای ۶۰ درصدی بیسوادان و کم سوادان، پرونده سال تحصیلی گذشته بسته شده است.

بازگیر گفت: نرخ باسوادی گروه سنی ۴۹ - ۱۰ سال ۱۴۰۱ در استان ۹۶.۷۶ درصد بود ولی اکنون چون جامعه هدف تغییر پیدا کرده و تعداد بی سوادان در استان افزایش یافته لذا نرخ باسواد گروه سنی ۱۰ سال و بالاتر اکنون ۸۵/۸۰ است.

وی با بیان اینکه تعداد آموزش دهنده های سال ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ یک هزار و ۱۷۲ نفر است اظهار داشت: بالاترین نرخ باسوادی استان مربوط به خرم آباد با ۹۷ درصد و پایین ترین مربوط به شهرستان چگنی است که البته آمار ویسیان نیز با چگنی در نظر گرفته شده و دورافتادگی و محرومیت روستاهای شاهیوند از عوامل اصلی پایین بودن این آمار است.

وی افزود: نرخ باسوادی ۱۰ تا ۴۹ سال استان در ابتدای دولت سیزدهم ۹۴.۷۲ درصد بوده است که اکنون با اقدامات جهادی و تلاش آموزش دهنده های استان این آمار به ۹۶.۷۶ درصد رسیده است

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.