سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتراف منابع صهیونیستی به ابتکار عمل نیرو‌های حماس در جنگ غزه

یک ژنرال صهیونیستی گفت که نیرو‌های حماس از تاکتیک‌های جنگ شهری در سطحی استفاده کرده‌اند که هیچ‌کس تا به حال ندیده بود.

روزنامه انگلیسی «تلگراف» بر اساس اعترافات رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی و کارشناس جنگ شهری، روش‌های موفق مقاومت فلسطین در نبردی را که حدود ۱۰ ماه است در نوار غزه در جریان است، فاش کرد.

براساس گزارش سما الاخباریه، این روزنامه تائید کرد که حماس برخی از تاکتیک‌های رایج دفاعی شهری را اتخاذ کرد و آنها را در سطحی قرار داد که قبلاً هیچ‌کس ندیده بود و مجموعه حوادثی را که از آغاز تهاجم زمینی ارتش اشغالگر اسرائیل به نوار غزه انجام شد، توصیف کرد.

اول تاکتیک حماس در ابتدای جنگ

 تلگراف اعلام کرد که زمانی که ارتش اسرائیل وارد غزه شد، در آغاز تهاجم، با مقاومت محدودی مواجه شدو خودرو‌های صهیونیست‌ها از جاده‌های اصلی عبور کردند و مسیر‌های خود را برای ایجاد پایگاه‌های عملیاتی، بدون برخورد نیروهای حماس تشکیل دادند.

این روزنامه به نقل از سربازان ارتش رژیم صهیونیستی گفت که به برخی از پایگاه‌های حماس یورش بردند و آنها را خالی یافتند.

تلگراف با اشاره به اینکه این رویکرد اتخاذ شده توسط مقاومت، ارتش اشغالگر را وادار کرد تا در جایی که به نفع حماس است بجنگد، اعلام کرد که بخش بزرگی از این موفقیت تاکتیکی اولیه که حماس به دست آورد به دلیل برنامه‌ریزی نیروی‌های آن از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ بود.

این روزنامه انگلیسی تاکید کرد پس از آن، تانک‌ها و نیرو‌های رژیم صهیونیستی به محض استقرار در مناطقی که فکر می‌کردند «امن» بودند، مورد حمله شدید قرار گرفتند.

قدم دوم حماس در مواجهه با پیاده نظام اسرائیل

 این روزنامه با اذعان به اینکه مقاومت همچنان بیشتر مناطق نوار غزه را تحت کنترل دارد، تاکید کرد که این امر به حماس این امکان را می‌دهد که به دوربین‌های نظارتی در آغاز جنگ برای نظارت و مقابله بر ارتش اسرائیل در هنگام نفوذ بیشتر به نوار غزه، تکیه کند.

تلگراف افزود: زمانی که نیرو‌های ارتش اسرائیل به عمق غزه نفوذ کردند، تانک‌های آن که از پیشرفته‌ترین تانک‌های جهان هستند، به غنایم جنگی با ارزش تبدیل شدند. برای حماس، تانک‌ها تقریبا بعد نظامی، فرهنگی و اسطوره‌ای دارند و تعداد زیادی از کلیپ‌های ویدئویی که بعدها منتشر شد، نوعی کمین علیه تانک‌های مرکاوا را نشان می‌داد.

حماس صحنه‌های بی شماری را به ثبت رسانده است که در آن جنگجویانش به نظر می‌رسد که از فاصله بسیار نزدیک، گاهی اوقات در خیابان، راکتی را به سمت تانک‌ها شلیک می‌کنند و در مواردی حماس توانسته است به یک تانک نفوذ کند و یک وسیله انفجاری را روی آن یا زیر آن قرار دهد.

 بعد از اینکه وسایل نقلیه زرهی راه می‌روند، سربازان پیاده نظام اغلب آن را دنبال می‌کنن. ویدئو‌های پخش شده توسط حماس نشان می‌دهد که جنگجویان از تونل‌ها به میدان نبرد بیرون می‌آیند و از نزدیک سربازان حمله می‌کنند و معمولاً از تفنگ‌های AK-۴۷ استفاده می‌کنند.

تله‌گذاری برای ارتش صهیونیستی

آخرین عنصری که تلگراف آن را اغلب مخرب‌ترین تاکتیک‌های کمین حماس توصیف کرد، کشاندن ارتش صهیونیستی به مناطق یا ساختمان‌هایی است که مواد منفجره در آنها قرار داده شده است.

 از سوی دیگر، منابعی در ارتش صهیونیستی گفتند که حماس یک سیستم پیچیده و متغیر از علائم هشدار دهنده مانند برگه‌های رنگی روی ساختمان‌ها دارد تا به هم رزمان خود کمک کند بین تله‌ها و انبار‌های اسلحه ایمن تمایز قائل شوند. همچنین از تجهیزات و لباس‌های نظامی اسرائیل برای جذب سربازان به ساختمان‌ها قبل از منفجر کردن آنها استفاده می‌کند.

 جان اسپنسر، کارشناس جنگ شهری در آکادمی نظامی وست پوینت در آمریکا، گفت که این حملات به ویژه ناراحت کننده هستند و اذعان داشت که رژیم صهیونیستی را مجبور می‌کنند تاکتیک‌های خود را تغییر دهد. 

 او ادامه داد که غزه ثابت کرده است که یکی از دشوارترین نبرد‌های شهری در تاریخ است، حتی در مقایسه با موصل یا استالینگراد. او اعلام کرد که مقاومت فلسطین ۱۵ سال فرصت داشت تا برای این لحظه آماده شود و به سختی تلاش کرد تا هر اینچ را به یک مشکل برای یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان تبدیل کند.

اسپنسر اذعان کرد که سربازان ارتش رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای با این واقعیت مواجه می‌شوند که هر ساختمان یک بمب یا هر باز شدن در یک تونل یک تله است.

در همین راستا تامیر هیمن، رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی، اعتراف کرد که جنگ کنونی سخت‌ترین جنگ در تاریخ این رژیم است. او تاکید کرد که حماس در بالا و زیر زمین در سراسر غزه نفوذ کرده است.

 مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.