سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بارندگی‌های سال آبی جاری مازندران از شاخص دوره درازمدت عبور کرد

بارندگی‌های سال آبی جاری مازندران از شاخص دوره درازمدت عبور کرد و ۷ میلیمتر بیشتر از رقم میانگین سالانه بارندگی در این استان است.

فرهاد خلردی مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مجموع بارش‌های مازندران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۶۴۰ میلیمتر رسیده که از رقم میانگین بارندگی این استان در درازمدت عبور کرده و هفت میلیمتر بیشتر از رقم میانگین سالانه بارندگی در این استان است.

او با بیان این‌که بارش‌های به هنگام احتمال بروز تنش‌های آبی در فصل کشاورزی را به طور چشمگیری کاهش داد، افزود: بنا بر آمار‌های ثبت شده از میزان بارندگی‌های سال آبی جاری –یکم مهر ۱۴۰۲ تا کنون- بارش‌ها در این استان از شاخص میانگین درازمدت گذشت. 

خلردی گفت: از نخستین روز مهر ۱۴۰۲ تا امروز ۶۴۰ میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شد که ۷۶ میلیمتر بیشتر از بارندگی مدت مشابه دوره درازمدت است. آمار دوره درازمدت بارندگی مازندران در این بازه زمانی ۵۶۴ میلیمتر است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: رقم میانگین بارندگی مازندران در یک سال آبی -از ابتدای مهر تا پایان شهریور سال بعد ۶۳۳ میلیمتر است. یعنی بارندگی امسال مازندران در فاصله ۴۵ روز مانده به پایان سال آبی جاری از میانگین بارندگی سالانه دوره درازمدت این استان عبور کرده است.

خلردی با بیان این‌که مجموع بارش‌های مازندران در سال آبی گذشته ۵۱۱ میلیمتر بود، گفت: در بازه زمانی مشابه پارسال –یکم مهر ۱۴۰۱ تا ۱۴ مرداد ۱۴۰۲- نیز ۴۵۵ میلیمتر بارندگی در مازندران ثبت شده بود که ۱۸۵ میلیمتر کمتر از بارش‌های سال آبی جاری است.

او افزود: بر اساس داده‌های موجود، بیشترین میزان بارندگی سالانه مازندران در سال آبی ۱۳۶۶-۱۳۶۷ با ۷۹۸ میلیمتر بارندگی ثبت شد. سال آبی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ نیز مازندران ۷۷۹ میلیمتر بارندگی داشت که بخش زیادی از این بارش‌ها در روز‌های پایانی اسفند ۱۳۹۷ و ۲ هفته ابتدای فروردین ۱۳۹۸ ثبت شد. کمترین میزان بارندگی سالانه این استان نیز ۴۶۱ میلیمتر است که در سال آبی ۱۳۸۶-۱۳۸۷ رقم خورد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آخرین آمار آورد رودخانه‌های مازندران نیز گفت: آبدهی رودخانه‌های مهم مازندران در سال آبی جاری به ۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون متر مکعب رسیده که نسبت به دوره درازمدت ۲۲ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. آورد رودخانه‌های مهم مازندران در مدت مشابه دوره درازمدت ۲ میلیارد و ۷۹۴ میلیون متر مکنعب و در مدت مشابه پارسال یک میلیارد و ۵۱۱ میلیون متر مکعب بود.

خلردی افزود: مجموع آب ذخیره شده در سد‌های مازندران در حال حاضر بدون احتساب مخزن سد گلورد که آبگیری کامل نشده، ۱۹۳ میلیون مترمکعب معادل ۵۹ درصد کل ظرفیت ۱۰ سد مازندران است که ۱۱۸ درصد بیشتر از آب موجود در سد‌های استان نسبت به تاریخ مشابه سال قبل است. امیدواریم بارش‌ها پس از فصل برداشت برنج منجر به افزایش ذخیره آب سد‌های مازندران شود.

برچسب ها: بارش باران ، سال آبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.