سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید افزودنی‌های سوختی و کاتالیست‌های جامد اسیدی

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در پژوهشی موفق به تهیه افزودنی‌های سوختی با نام آلکیل لوولینات‌ها و ساخت کاتالیست‌های جامد اسیدی شدند.

 عضو هیات‌علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان هدف اصلی اجرای این طرح را تولید آلکیل لوولینات‌های بلندزنجیر به عنوان افزودنی‌های سوختی دانست و گفت:طراحی و ساخت کاتالیست‌های جامد اسیدی که دارای قدرت اسیدی بالا هستند نیز از دیگر اهداف این طرح بوده است.


علیرضا نجفی چرمهینی افزود: سوخت‌های فسیلی سرعت احتراق بالایی دارد و انرژی زیادی آزاد می‌کند بنابراین استفاده از زیست‌توده به عنوان یک منبع انرژی جایگزین پاک نه‌تن‌ها از نظر زیست‌محیطی، بلکه به دلایل اقتصادی، اجتماعی و همچنین سهولت کاربرد، مورد توجه قرار گرفته است.



این محقق در تعریف زیست‌توده گفت: زیست‌توده اﺟﺰای قابل‌تجزیه زیستی شامل ﻣﺤﺼﻮﻻت، ﺿﺎﻳﻌﺎت و زائدات کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته، ﺑﻘﺎی ﺣﻴﻮاﻧﺎت و دﻳﮕﺮ ﻣﻮاد ﺑﻴﻮﻟﻮژیکی ﺑﺎ منشأ آلی می‌شود.

او افزود: این منبع انرژی تجدیدپذیر پس از زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی، چهارمین منبع بزرگ انرژی در جهان است که با توجه به افزایـش مصرف انرژی جهانی و پایان منابع فسیلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای تأمین انرژی به شمار رود.

نجفی چرمهینی ادامه داد: در این طرح با حمایت بنیاد ملی علم ایران موفق به تهیه آلکیل لوولینات‌ها با استفاده از واکنش فورفوریل الکل و الکل‌ها روی کاتالیست‌های جامد اسیدی شدیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.