سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴۳ اثر طبیعی شهرستان نی‌ریز قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: ۴۳ اثر طبیعی شاخص در شهرستان نی‌ریز شناسایی شده است که قابلیت ثبت در فهرست ملی میراث طبیعی کشور را دارد.

محمد ثابت اقلیدی برضروت ثبت میراث طبیعی در فهرست ملی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۹۰ پرونده میراث طبیعی در استان فارس در فهرست ملی جای گرفته است که شناسایی و تکمیل پرونده‌های این آثار در سطح استان همچنان ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: طبق برنامه‌ریزی‌ها ۴۳ اثر طبیعی و شاخص در شهرستان نی‌ریزی شناسایی‌شده که قابلیت ثبت در فهرست میراث طبیعی کشور را دارد.

ثابت اقلیدی افزود: در حال حاضر در شهرستان نی‌ریز ۲ اثر میراث طبیعی درخت چنار کشوری مشکان و درخت سرو پلگان با قدمت بیش از ۴۵۰ تا ۵۰۰ سال در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

او بیان کرد: بیش از ۱۰ درخت کهن‌سال دیگر با قدمت حدود ۲۰۰ تا هزار سال در شهرستان نی‌ریز شناسایی شده است که برای نمونه می‌توان به درخت سرو مسجد جام کبیر با قدمت ۷۰۰ سال و یا درخت ول چاه صندل در بخش مرکزی شهرستان با قدمت ۶۰۰ سال و درخت سرو امامزاده سید محمد ریزاب با قدمت ۵۰۰ سال اشاره کرد.

ثابت اقلیدی اظهار کرد: در شهرستان نی‌ریز ۳ قنات، ۱۴ برکه و چشمه، دو غار و چندین باغ و آبشار با قدمت‌های مختلفی، چون ۷۰۰ تا ۲۰۰ سال نیز شناسایی‌شده که می‌تواند در فهرست ملی طبیعی شهرستان جای‌گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس اضافه کرد: تاکنون در استان فارس بیش از ۹۰ پرونده میراث طبیعی به ثبت ملی رسیده است.

او در خصوص مزیت‌های ثبت ملی میراث طبیعی نیز گفت: آثاری که در فهرست ملی به ثبت می‌رسد ضمن رعایت حقوق مالکانه تحت نظارت حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار می‌گیرند و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریمی این آثار به عهده این وزارت خانه است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیات که منجر به تخریب، تغییر اصالت اثر شود، ممنوع است.۴۳ اثر طبیعی شهرستان نی‌ریز قابلیت ثبت در فهرست ملی را دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.