سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آیا کتاب‌های کودک و نوجوان پرفروش می‌مانند؟

دبیر علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان گفت: اگر والدین از خرید امسالشان در نمایشگاه راضی باشند، کتاب‌های کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب صدرنشین خواهند بود.

محمد حمزه‌زاده، دبیر علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که همانطور که امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان از کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی پیشی گرفتند، می‌توان این نوید را داد که کتاب‌های این حوزه غول مافیای کنکور را بشکند؟ گفت: امسال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سه ناشر این حوزه جزو ناشران پرفروش نمایشگاه بودند. در صورتی ناشران کودک و نوجوان همانند امسال صدرنشین خواهند بود، که والدین از خرید امسالشان راضی باشند و بچه‌ها کتاب‌ها را بخوانند. اما اگر والدین از خرید کتاب‌ها راضی نباشند و بچه‌ها کتاب‌ها را پس بدهند، بعید نیست این چرخه برگردد و کمک آموزشی‌ها صدرنشین شود.

دبیر علمی جشنواره ملی کتاب کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران چقدر در میزان فروش کتاب‌های کودک و نوجوان نقش داشته؟ افزود: دستکاری خاصی در این بخش نشده، جزء اینکه زمینه جلوه‌گری ناشران عمومی کودک و نوجوان فراهم‌تر شد. مثلاً در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مکان‌های بهتری به ناشران این حوزه اختصاص یافت. البته توجه مقام معظم رهبری هم موثر بود. اما همینکه ناشران توانستند به اندازه‌ای که می‌خواستند در فضا حاضر شوند و کتاب‌هایشان را عرضه کنند، به میزان فروش آنها کمک کرد.

وی با بیان اینکه ما قبلاً به ناشران کمک آموزشی شبه نشر می‌گفتیم؛ چراکه از کتاب سوء استفاده می‌کنند و کتاب فقط برای آنها کسب درآمد است، تصریح کرد: اما رسانه‌های نوین و بستر‌های الکترونیک کمک کردند ناشران آموزشی به سمت کاغذ نیایند؛ چراکه هم قیمت کاغذ و تولید کتاب گران است، هم این بستر‌ها به ناشران کمک می‌کند تا با هزینه معقولی محتوای خود را تولید و بدون هزینه منتشر کنند. اگر شما بازار را به نحوی طراحی کنید، که ناشران بتوانند آثار خود را عرضه کنند، والدین نقش خود را ایفا می‌کنند و ناشران پرفروش می‌شوند. البته حفظ کیفیت آثار در این حوزه مهم است. یعنی دوباره ناشران به سمت آثار مصرفی و وارداتی نروند، که پاسخگوی نیاز بچه‌ها نیست. 

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.