سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز واکسیناسیون پنوموکوک در استان قزوین 

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین از آغاز واکسیناسیون پنوموکوک برای کودکان دوماهه در استان خبر داد.

بهزاد نجف پور مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در شش ماه گذشته آموزش‌های حضوری و وبیناری برای سیستم بهداشتی و ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های لازم به کلیه شهرستان‌ها ارسال و ابلاغ شده است و در حال حاضر واکسن پنوموک در سبد واکسیناسیون تمامی شهرستان‌ها موجود است.

وی اضافه کرد: خانواده کودکانی که به سن دو ماهگی رسیده باشند؛ می‌توانند جهت دریافت واکسن پنوموکوک و سایر واکسن‌های دو ماهگی به مراکز، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: میکروب پنوموکوک موجب بیماری‌هایی مانند سینوزیت، مننژیت، عفونت گوش میانی، پنومونی (سینه‌پهلو یا ذات‌الریه) و عفونت خون می‌شود و ممکن است منجر به بستری شدن کودک در بیمارستان، ایجاد عوارض درکودک یا مرگ شود.

وی اضافه کرد: گسترش عفونـت پنوموکوکی از طریـق قطرات تنفسی، عطسه، سرفه، صحبــت کــردن و تمــاس نزدیــک بیـن افـراد منتقـل می‌شـــود.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: این بیمـاری از طریـق فـرد بیمـار، ناقـل سـالم (فـردی کـه آلـوده بـه میکــروب اســت امــا علائــم بیمــاری نــدارد) و همچنیـن اشـیاء آلـوده شـده بـا ترشـحات بـدن قابـل انتشـار است.

نجف پور افزود: افردای که در معرض ابتلا به عفوت پنوموکوکی می‌شوند بیشتر کودکان زیر ۵ سال و به خصوص زیر ۲ سال، نوزادان، کودکان مبتلا به نقص سیستم ایمنی و سوءتغذیه هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیته کشوری ایمن‌سازی، واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شده است و به شکل تزریقی در سنین دو، چهار و ۱۲ ماهگی برای کودکان همزمان با دیگر واکسن‌ها در این گروه سنی تزریق خواهد شد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: واکسیناسیون یکی از موثرترین و با مداخله‌ترین روش برای پیشگیری از بیماری‌های واگیردار است و با انجام آن، می‌توان ابتلای کودکان به بیماری‌های خطرناک و بستری در بیمارستان‌ها را کاهش داد و همچنین موجب افزایش سطح سلامتی در جامعه و امید به زندگی را فراهم کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.