مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین گفت: آمار‌های موجود از سال ۱۴۰۱ تاکنون نشان می‌دهد که ۲۶ هزار مورد ازدواج در استان قزوین به ثبت رسیده است.

کبری علیخانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در نشست ستاد جمعیت استان گفت: در همین مدت با حمایت کارگروه‌های امور بانوان و خانواده استانداری قزوین ۲۸ هزار نوزاد متولد شده و ۲۵۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن نیز پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه استان قزوین جزو ۱۵ استان کشور بوده که شیب نزولی جمعیت در آن کنترل شده است، ادامه داد: سال ۱۴۰۱ صحبت کردن در مورد جمعیت بسیار دشوار بود، ابتدا همه مشکلات اقتصادی را مانع اصلی می‌دانستند، اما اکنون این فضا کاملا عوض شده و هوشیارسازی در مورد بحران جمعیت به صورت جدی برای مردم تبیین شده است.

علیخانی بیان کرد: دریافت بیش از ۳۰۰ گزارش عملکرد از دستگاه‌های اجرایی استان نشان می‌دهد که عملکرد کارگروه رصد، ارزیابی و نظارت بانوان و خانواده نسبت به سال‌های گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است.

این مسئول ادامه داد: در امور راهبردی و زیرساختی، تدوین بوم گام‌های یک تا چهار و راه اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیت استان را در دستور کار قرار دادیم، بر این اساس ۲۹ شاخص در حوزه بانوان و خانواده با کمک وزارت کشور شناسایی و پیاده سازی شده که این اتاق هفته آینده افتتاح و به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین در ادامه به اجرای قانون جوانی جمعیت پرداخت و گفت: حدود هزار قطعه زمین رایگان در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در استان واگذار شده که برنامه ابلاغی هزار و ۲۰۰ قطعه زمین بود.

علیخانی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در راستای حمایت از قانون جمعیت، اولویت در واگذاری خانه‌های سازمانی دولتی به کارمندان دارای سه فرزند و بیشتر بود، همچنین سه قطعه زمین نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده تا پس از ساخت خوابگاه‌های متاهلی در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

این مسئول بیان کرد: در حوزه سقط جنین پژوهشی صورت گرفت که یکی از مهم‌ترین موضوعات، وجود گره‌های ذهنی در بین مردم است، بر همین اساس از ۱۷۸ مورد که قصد سقط جنین داشتند، پس از ارایه مشاوره ۱۶۹ نفر از سقط منصرف شدند.

علیخانی در مورد نقش پررنگ سازمان‌های مردم نهاد در حوزه درمان ناباروری گفت: سازمان مردم نهادی در بویین زهرا داریم که با هزینه شخصی ۱۲۰ زوج نابارور را تشکیل پرونده داده و با بهره مندی از طب سنتی و ایرانی توانستند ۶۰ زوج را درمان کند.

وی عنوان کرد: از ۱۰ سال گذشته تاکنون نشست‌های متعددی در حوزه جمعیتی برگزار می‌شود، اما مصوبات ضمانت اجرایی نداشت و پس از ابلاغ قانون جمعیت و حمایت از خانواده در سال ۱۴۰۰ این مصوبات قابلیت اجرایی پیدا کرد.

علیخانی اضافه کرد: در حوزه تشکیل ستاد‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۲ نشست و ۸۵ مصوبه در استان قزوین داشتیم.

تخصیص بودجه برای تعمیر و تجهیز بیمارستان کوثر، تجهیز مرکز درمان ناباروری بیمارستان ولایت و جهاد دانشگاهی و راه اندازی مرکز جامع خدمات ازدواج (خانه مهر ترنج) نیز از دیگر اقدامات دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قزوین بود که در این نشست بیان شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.