سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امام جمعه اردبیل:

جاذبه لازم برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور فراهم شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواستار ایجاد جاذبه لازم برای بازگشت نخبگان مهاجر به کشور شد.

 آیت‌الله سیدحسن عاملی روز یکشنبه در آیین تکریم سرآمدان علمی استان اردبیل در مجموعه فرهنگی هنری فدک اظهار کرد: فیلمسازان، هنرمندان و صدا و سیما می‌توانند با تهیه فیلم یا آثار تاثیرگذار این روحیه را در نخبگان مهاجر ایجاد و زمینه بازگشت آنها به ایران را فراهم کنند.

وی ادامه داد: باید در راستای تکریم نخبگان، ۲ نکته دیگر را مدنظر داشته باشیم که یکی فراهم کردن فضای حفظ عزت نخبگان کشور است و آموزش و پرورش در این راستا باید ایفای نقش کند و به این بلوغ فکری برسیم که ایران را با هیچ چیزی در دنیا معاوضه نکنیم.

آیت‌الله عاملی تصریح کرد: مورد دیگر در تکریم نخبگان جامعه تدوین نظام الگوسازی برای پیشرفت کشور و انگیزش جوانان است تا قشر جوان، هویت برتر خود را هویت علمی بداند و به سوی قله‌های دانش حرکت کند.

وی همچنین خواستار تعامل بنیاد نخبان با حوزه علمیه استان برای احصا نخبگان حوزه و تجلیل از سرآمدان علمی حوزوی استان اردبیل شد.

رهبران شایسته باید در عزت کشور نقش‌آفرینی کنند

امام جمعه اردبیل گفت: ایران عزیز ما در طول تاریخ به علت ۲ چیز افول کرده است که یکی، نبود مجال تولیت امور برای رهبران شایسته و دیگری حرکت نکردن به موازات تحولات علمی دنیا بوده است.

آیت‌الله عاملی افزود: رهبران شایسته باید در عزت کشور، نقش اصلی را داشته باشند و به خاطر داشته باشیم که وقتی انگلستان فشار می‌آورد که مردم ایران رای بدهند و انتخابات را تجربه کنند، رضاخان می‌گفت: مگر می‌خواهید طویله درست کنید؛ این سخن یعنی کشور تا این اندازه در دست نااهلان افتاده بود.

وی ادامه داد: زمانی چشم خودمان را باز کردیم و دیدیم بیشترین قدرت از اقتدار علمی حاصل می‌شود و ثروت اصلی هر کشور، مغز‌های علمی آن هستند، اما نابغه‌ای همچون استاد خوشنویس در اردبیل ناشناخته ماند و بنابراین امروز باید از نخبگان متوفی نیز یاد کنیم و مورد تکریم قرار دهیم.

اردبیل ظرفیت قرار گرفتن در ردیف ۱۰ استان برتر کشور را دارد

استاندار اردبیل هم در این آیین گفت: اگر خواهان رشد و توسعه استان هستیم باید استادان و نخبگان را تجلیل کنیم و قدردان کسانی باشیم که برای رشد کشور و استان تلاش می‌کنند.

سیدحامد عاملی افزود: برای تکمیل زنجیره توسعه استان اردبیل باید به نخبگان بها بدهیم و در طول تاریخ نیز هر وقت به عالمان بها داده شده، زمینه رشد کشور فراهم شده است.

وی ادامه داد: اردبیل ظرفیت لازم برای قرار گرفتن در ردیف ۱۰ استان برتر کشور از جنبه‌های مختلف را دارد و برای تحقق این امر به حضور و بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان استان نیاز مبرم داریم.

معرفی و تجلیل نخبگان ادامه خواهد یافت

مهدی داوری، رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل هم گفت: ۴۸ نفری که امروز تجلیل می‌شوند، از میان دانشمندان یک درصد جهان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان برتر کشوری، مدال‌آوران المپیاد‌های دانش‌آموزی، مخترعان و نوآوران و دارندگان رتبه زیر ۱۰ کنکور انتخاب شده‌اند.

وی افزود: بانک اطلاعاتی خوبی از سرآمدان علمی استان در ۱۰ سال اخیر گردآوری شده و به تاریج و در برنامه‌های آینده از دیگر بزرگان و نامداران علمی استان تجلیل خواهیم کرد.

او نگرانی عصر حاضر را گسست فرهنگی اعلام کرد و گفت: نسل‌های قبلی ما به علم و خدمت به جامعه اولویت می‌دادند و باید برای ترویج و تعمیق آن روحیات ارزشمند در جامعه با الگوسازی نخبگان تلاش کنیم.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.