سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون محیط زیست فارس:

جامعه دانش آموزی بیشترین اثر بخشی در حفظ محیط زیست را دارند

معاون محیط زیست فارس گفت: جامعه دانش آموزی بیشترین اثر بخشی در حفظ محیط زیست دارد و نسل آینده‌ای که معلمان آگاه به محیط زیست آن‌ها را تربیت می‌کنند بیش از پیش نسبت به تخریب طبیعت حساسیت نشان خواهد داد.

دوره آموزشی ارزش‌ها و کارکرد‌های اکوسیستم‌های تالابی برای دبیران درس انسان و محیط زیست با حضور معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، گروه‌های آموزشی زمین شناسی و انسان و محیط زیست و کارشناسان آموزش و پرورش و برخی از فعالان این حوزه برگزار شد.

نبی الله مرادی معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در این کارگاه آموزشی با بیان اینکه همه انسان‌ها باید در حفظ محیط زیست هم قسم و هم نظر شوند و آگاهی کسب کنند، اظهار کرد: کسب این آگاهی نیاز به آموزش دارد و جامعه دانش آموزی بیشترین اثر بخشی در حفظ محیط زیست دارد.

او با اشاره به اینکه نسل آینده‌ای که توسط معلمان آگاه به محیط زیست تربیت می‌شوند بیش از پیش نسبت به تخریب طبیعت حساسیت نشان خواهد داد، اضافه کرد: کتاب انسان و محیط زیست گامی مهم در مسیر گسترش سواد آبی و آموزش‌های زیست‌محیطی برداشته است. به‌طوری که فصل اول این کتاب، با عنوان «آب، سرچشمه زندگی»، به خوبی تصویری کلی از بحران آب و راه‌های بهینه‌سازی مصرف آن را به نمایش گذاشته است.

مرادی با معرفی اولویت‌های حفاظتی تالاب‌های استان فارس، ادامه داد: حفظ و نگهداری ۵ تالاب استان فارس یعنی بختگان، طشک، کمجان، ارژن و پریشان در اولویت نگهداری و حفاظت هستند، همه ذینفعان دراین تالاب‌ها فراخوان شده اند تا در حفاظت و احیای تالاب‌ها دخیل باشند.

زهرا شفیعی سروستانی رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این کارگاه بیان کرد: ترویج آموزه‌های کتاب انسان و محیط زیست فرصتی فراهم می‌کند تا بار دیگر به صورت علمی به حفظ محیط زیست بپردازیم. 

او گفت: آموزش و ارتقای آگاهی‌های عمومی در حوزه آب و محیط زیست، مورد تأکید بسیار است، اما کمتر به صورت زیربنایی و چندجانبه به این آموزش‌ها عمل شده است، کتاب انسان و محیط زیست گامی مهم در مسیر گسترش سواد آبی و آموزش‌های زیست‌محیطی برداشته است. 

 ارجمند سرگروه استانی درس انسان و محیط زیست نیز بیان کرد: در سال‌های اخیر، اقداماتی نظیر اجرای طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب (داناب) برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مسائل آب در مدارس کشور تعریف و اجرایی شده بود، اما کتاب انسان و محیط زیست برای نخستین بار و به صورت رسمی و چند‌جانبه، مسائل آب و محیط زیست را در قالب یک فصل تحت عنوان آب سرچشمه زندگی ارائه داد تا دانش‌آموزان با مطالعه آن، به نقش و اهمیت این مایه حیات پی ببرند، در صیانت از منابع ارزشمند ملی خویش کوشا باشند، و بدانند که صرفه‌جویی نکردن در مصرف این منبع ارزشمند، به اقتصاد جامعه نیز ضربه خواهد زد. زیرا منابع آب برای هر کشور نوعی ثروت و قدرت محسوب می‌شود.

او ادامه داد: به علاوه، لازم است دانش‌آموزان آموزش ببینند که با مصرف بی‌رویه، هر منبعی روزی به پایان می‌رسد و خسارات جبران‌ناپذیری را بر بشریت تحمیل خواهد کرد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.