آغاز دوره جدید آموزش محیط بانان از امروز

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان از آغاز دوره جدید آموزش محیط بانان با ۱۳ سرفصل از امروز (۲۲ اردیبهشت) خبر داد.

سید ابوالقاسم موسوی در خصوص دوره جدید آموزش محیط بانی اظهارکرد: محیط‌بانان به عنوان ماموران اجرایی محیط زیست، حسب وظایف، ماموریت‌ها و نحوه خدمتی در بین کارکنان دولت و حتی در قیاس با سایر ماموران یگان‌های حفاظت، ویژگی‌های منحصربه فرد و خاص دارند و به همین نسبت نیز می‌بایست از آموزش‌ها و مهارت‎ها تخصصی و ویژه بهره‌مند شوند. ازاین رو با همکاری فرماندهی یگان حفاظت سازمان، دوره‌های آموزش محیط‌بانی با رویکرد نوین و اثربخش در دو حوزه انتظامی و تخصصی محیط زیست طراحی شده است که طی سال جاری با بهره‌گیری از ظرفیت مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان (واحد کرج) اجرایی خواهد شد.

وی افزود: اولین دوره جدید آموزشی سال ۱۴۰۳ از امروز (۲۲ اردیبهشت) به مدت یک هفته برای ۱۰۰ نفر از محیط‌بانان برگزار خواهد شد که طی این یک هفته چهار سرفصل تخصصی محیط زیستی و ۹ سرفصل انتظامی به آنان آموزش داده خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در نیمه اول سال جاری علاوه بر آموزش محیط بانانی که تاکنون آموزش‌های تخصصی را ندیده‌اند، برنامه‌ریزی لازم برای تعیین صلاحیت و شایستگی متقاضیان استخدام در شغل مامور اجرایی محیط زیست - که حدود ۶۰۰ نفر هستند - نیز از منظر توانایی جسمانی و روانی و شاخص‌های اختصاصی شغل محیط بان انجام شده است و پذیرفته شدگان این دوره که حدود ۲۰۰ نفر خواهند بود. ابتدا آموزش تخصصی بدو خدمت را طی می‌کنند سپس به نیرو‌های محیط بانی کشور اضافه می‌شوند و به محل خدمت عازم خواهند شد.

وی تاکید کرد: تبیین جایگاه و ماموریت سازمانی، بیماری‌های حیات وحش، قوانین و مقررات محیط زیست و اطفای حریق از جمله سرفصل‌های تخصصی در این دوره هستند. بازرسی نفر، اصول گشت زنی، اسلحه شناسی، کنترل خشم، امداد و نجات، قوانین و مقررات انتظامی، ضابطین قضایی و زندگی و عملیات در طبیعت از جمله سرفصل‌های انتظامی این دوره آموزشی خواهد بود.

رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان در تبیین برنامه‌های آموزشی محیط بانان تاکید کرد: برای آمادگی جسمانی محیط بانان و توان‌افزایی آنان در حوزه انتظامی حسب برنامه‌ریزی انجام شده مقرر است که ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها با راهبری فرماندهی یگان حفاظت سازمان شرایط حضور محیط بانان را در نزدیکترین باشگاه‌های ورزشی و انتظامی محل خدمت فراهم کنند تا این آموزش‌ها طی سال به‌طور مستمر ادامه یابد.

موسوی تاکید کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده، علاوه بر به‌روز شدن آموزش‌های تخصصی، برای حدود ۳۰۰ نفر از محیط بانان ورزیده، حسب تشخیص فرماندهان یگان‌های حفاظت سراسر کشور، دوره آموزش تکمیلی به‌صورت میدانی با عنوان پودمان «عملیات در طبیعت» با سرفصل‌هایی شامل عبور از موانع طبیعی، عملیات تعقیب و گریز در شرایط سخت، گشت زنی و عملیات در شب، رانندگی در طبیعت، عملیات امداد و نجات، عملیات اطفای حریق، رصد و تصویربرداری حیات وحش، موقعیت‌یابی، اتراق در طبیعت، تمرین تیراندازی در حین عملیات، عملیات نجات، زنده‌گیری و انتقال حیات وحش طراحی شده که مقرر است طی سال جاری در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی در شش استان به‌صورت منطقه‌ای اجرا شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار