سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال افزایش وقوع حوادث شبکه برق همزمان با افزایش گرما و رشد مصرف

معاون هماهنگی توزیع توانیر با اشاره به شدت گرفتن گرما و رشد بی سابقه مصرف گفت: در شبکه از تجهیزات گسترده و متنوعی برای تامین و جابجایی انرژی استفاده می‌شود و همه این تجهیزات ارتباط دقیقی با ولتاژ برق دارند.

محسن ذبیحی با بیان اینکه تاسیسات برق بیشتر از مس، آلومینیوم و آهن هستند که در برابر جریان برق مقاومتی از خود نشان می‌دهند که تبدیل به گرما می‌شود، اظهار کرد: در تابستان که به دلیل وارد شدن تاسیسات سرمایشی به مدار، مصرف برق افزایش می‌یابد، جریان عبوری از هادی‌های برق افزایش می‌یابد و همانطور که عنوان شد این افزایش جریان مصرف باعث گرم شدن. تاسیسات برق می‌شود.

وی تاکید کرد: در کنار همه این فعل و انفعلات، گرمتر شدن دمای هوا نیز بر گرمتر شدن تاسیسات تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به وجود بالغ بر یک میلیون کیلومتر شبکه برق و تعداد زیادی ترانسفور ماتور در شبکه افزود: افزایش مصرف برق در تابستان و دمای هوای بالا، در نهایت منجر به بروز حوادثی در شبکه می‌شود که این حوادث می‌تواند از کابل متصل به منزل یک مشترک باشد که در این صورت یک مشترک دچار قطعی برق می‌شود و یا از یک فیدر فشار ضعیف باشد که برق یک کوچه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یا می‌تواند از پست فوق توزیع باشد که موجب قطع برق بخشی از یک شهر می‌شود.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان اینکه بالا رفتن سطح مصرف و دما می‌تواند میزان حوادث احتمالی را افزایش دهد، تصریح کرد: همه همکاران ما در صنعت برق به ویژه در تابستان در آماده باش کامل هستند و در کوتاه‌ترین زمان اقدام به رسیدگی و رفع نقاط آسیب دیده می‌کنند. 

ذبیحی، مصرف صحیح برق را در کاهش حوادث ناخواسته در شبکه بسیار موثر دانست و تاکید کرد: عدم استفاده از وسایل پرمصرف برقی در ساعات گرم روز، تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ۲۴ درجه و خاموش کردن وسایل برقی اضافه می‌تواند در این روند بسیار موثر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با وجود استفاده از کنتور‌های هوشمند و فناوری‌های نوین امکان اطلاع رسانی به مشترکانی که مصارف آنها افزایش یافته است، وجود دارد، گفت: پیش از شروع دوره اوج بار امسال، مشترکان پرمصرف شناسایی شده و در قالب پیامک به همه مشترکانی که مصرف بالاتری از الگو داشته اند و یا مشترکانی که بیشتر ۲.۵ برابر الگو مصرف کرده اند اطلاع رسانی شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.