سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیر مادر غذایی منحصر به فرد برای نوزادان

شیر مادر مغذی‌ترین و از لحاظ مواد ایمونولوژیک غذایی بسیار قوی برای شیرخواران و نوزادان نوپا است، این غذای منحصر به فرد، حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز بوده و به سهولت هضم می‌شود.

۱۱ مرداد مصادف با روز جهانی شیر مادر است. این روز فرصتی است تا به فواید و مزایای این معجون جادویی بیشتر پی ببریم.

هدف از نامگذاری این روز، تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

مطالعات نشان داده‌اند که تغذیه با شیرمادر به عنوان راهکاری موثر برای کاهش مرگ و میر کودکان و ارتقای سلامت آنها عمل می‌کند و جزئی جدایی ناپذیر از مراقبت های بهداشتی به شمار می رود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این باره گفت: شیر مادر موجب افزایش تکامل شناختی و ارتقای هوش کودکان می‌شود و در کاهش بیماری‌های مزمن در آینده مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و چاقی که زمینه ساز این بیماری‌ها هستند، نقش مهمی ایفا می‌کند.

اردشیر رحیم زاده با بیان اینکه میزان تغذیه انحصاری با شیرمادر در استان کردستان حدود ۴۸.۲ درصد و میزان کشوری حدود ۴۷.۴ درصد گزارش شده است گفت: افزایش تغذیه با شیرمادر می‌تواند از مرگ بیش از ۸۲۳ هزار کودک و ۲۰ هزار مادر در هر سال پیشگیری کند.

وی عنوان کرد: شیر مادر مغذی‌ترین غذا و از لحاظ مواد ایمونولوژیک بسیار قوی برای شیرخواران و کودکان نوپا است، این غذایی منحصر به فرد، حاوی تمام مواد مغذی مورد نیاز کودکان بوده و به سهولت هضم می‌شود.

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: شیر مادر حاوی انواع مختلف عناصر ضد عفونت است به طوریکه احتمال مرگ و میر ناشی از عفونت‌های گوارشی و بیماری‌های اسهالی در بین شیر خوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند تا ۲۵ برابر کمتر از شیرخوارانی است که با شیر مصنوعی (خشک) تغذیه می‌شوند؛ و اینکه تغذیه با شیر مادر در درمان بیماری‌ها نیز نقش دارد به ویژه در درمان اسهال که از حجم مدفوع کاسته و حتی حجم محلول ORS مورد نیاز را کمتر می‌کند.

رحیم زاده افزود: مادرانی که شیر می‌دهند علاوه بر اینکه کمتر به سرطان پستان، استئوپوروز، آرتریت روماتوئید و کم‌خونی بعد از زایمان، مبتلا می‌شوند، استرس، افسردگی، خستگی نیز در آنها کمتر است.

برچسب ها: شیر مادر ، نوزادان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.