سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واگذاری بنای تاریخی «ریسباف» اصفهان به سرمایه‌گذاران

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: بنای تاریخی «ریسباف» اصفهان به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: کمیته‌ای ویژه چگونگی اجرای عملیات مرمت، ایجاد کاربری‌ها و واگذاری بنای تاریخی «ریسباف» به سرمایه‌گذاران را بررسی می‌کند.

امیر کرم‌زاده  افزود: این کمیته از نظر قانونی، نحوه واگذاری مجموعه عظیم ریسباف را به سرمایه‌گذاران واجد وجاهت قانونی و مالی، با در نظر گرفتن شرایط مرمت و کاربری‌های این مجموعه بررسی خواهد کرد.

او گفت: با توجه به تصمیمات اولیه این کمیته مقرر شد چگونگی واگذاری ریسباف با مشارکت بخش خصوصی از طریق مدیریت عالی استان تنظیم شود و این کمیته با در نظر گرفتن منافع مادی و معنوی این طرح، فرآیند واگذاری آن اعم از چگونگی تنظیم گزارش در باره تصمیم‌گیری نهایی به‌منظور مرمت اساسی بنا، تعیین شرایط واگذاری، انتخاب سرمایه‌گذاران و نظارت مستقیم بر چگونگی اجرای طرح را در دستور کار خود قرار دهد.

کرم زاده اضافه کرد: فرایند این تصمیم‌گیری با مشارکت نهاد‌های ذی‌ربط در کمیته موسوم به «چهارشنبه‌های گردشگری استان» مطرح و پس از تصویب آن برای اجرایی شدن ابلاغ می‌شود.

مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف از آخرین بازمانده‌های کارخانه‌های ریسندگی پشم اصفهان است که در مساحتی حدود ۷۴ هزار مترمربع با زیربنائی حدود ۵۴ هزار مترمربع در محور تاریخی چهارباغ بالای اصفهان واقع شده است.

این بنا که در سال ۸۱ به ثبت آثار ملی ایران رسید، در اختیار بانک ملی قرار داشت و از دوران دولت دهم تصمیم بر آن شد تا مالکیت آن با رعایت قوانین برای ایجاد موزه منطقه اصفهان به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتقل شود؛ اما این اتفاق بدلیل آنچه که «تعلق سرمایه مالی کارخانه ریسباف به سهامداران بانک ملی» خوانده می‌شد، معطل ماند تا اینکه آذر سال گذشته (۱۴۰۲) برای نجات این کارخانه تاریخی، ریسباف بطور رسمی به اداره کل میراث فرهنگی اصفهان تحویل داده شد.

این بنا اردیبهشت امسال برای احیا و نجات بخشی در اختیار شهرداری اصفهان قرار گرفت تا مرمت شود.

منبع : ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.