سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحویل ۱۰۰ هزارهکتار از پروژه آبرسانی غرب و شمال غرب تا پایان آذر به بهره برداران

معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به تکمیل و تامین منابع پروژه آبرسانی امیدواریم ۱۰۰ هزارهکتار تا آبان و آذر تحویل مردم داده شود.

صفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در پوشش برنامه رادیو اقتصاد ضمن تسلیت شهادت  رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: پروژه عظیم طرح آبرسانی غرب و شمال غرب از سال ۹۴ در کشور کلید خورد که براین اساس قرار شد ۲۲۷ هزارهکتار از اراضی غرب و شمال غرب ضمن انتقال آب، پروژه آبیاری و زهکشی اجرا شود.

به گفته او،  بنابر آمار تا سال گذشته  ۱۲۷ هزارهکتار از این پروژه عظیم آبرسانی غرب و شمال غرب تکمیل  و به مردم تحویل داده شد و اجرای مابقی آن نیازمند منابع است  که بنابر دستور مقام معظم رهبری یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به  این پروژه تخصیص داده شد که براساس آن وزارت نیرو  موظف به تامین آب و وزارت جهاد اجرا در مزرعه است. لذا صد‌ها پیمانکار و مشاور در پروژه مشغول هستند و اکنون در مسیر خوبی قرار گرفته است.

 نیازی شهرکی ادامه داد:  وزارت جهاد متعد شده ۲ ماه پس از تامین آب ابتدای مزرعه توسط وزارت نیرو، شبکه  را تکمیل کند. براین اساس امیدواریم هر هفته هزار هکتار یا قدری کمتر تحویل داده شود.

هدف گذاری سالانه ۲۰۰ هزارهکتار اجرای پروژه های سامانه آبیاری تحت فشار در برنامه هفتم

معاون وزیر جهاد افزود: با توجه به تکمیل و تامین منابع این پروژه امیدواریم ۱۰۰ هزارهکتار تا آبان و آذر تحویل  مردم داده شود. گفتنی است الگوی کشت با اجرای این پروژه تحقق می یابد که این امر منجر به بهره وری و راندمان آبیاری می شود. 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بهره وری مولفه‌ و شاخص‌های متعددی دارد،  افزود: بهره وری شامل عملیات به نژادی، عملیات به زراعی و عملیات آب و خاک می شود، بدین منظور با اجرای عملیات به نژادی این امکان وجود دارد که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های کشور ارقامی مقاوم به سرما و گرما  و مقاوم به خشکی و کم آبی تولید شود تا با بحث تغییر اقلیم و محدودیت منابع آبی عملکرد بالایی داشته باشیم ،موضوع بعدی به زراعی  مربوط به  مدیریت بیماری، آفات، توسعه مکانیزاسیون و آبیاری به موقع است و عملیات آب و خاک به راندمان آبیاری باز می‌گردد که با توجه به محدودیت منابع آبی و کاهش بارش، با راهکارهایی همچون انتقال آب با لوله، استفاده از سیستم های نوین آبیاری و تحت فشار، بتونی کردن کانال های خاکی و تصحیح اراضی باید راندمان و بهره وری در هکتار را افزایش دهیم.

 نیازی شهرکی با بیان اینکه با اجرای برنامه هفتم گام هایی خوبی در راستای افزایش بهره وری تولید برداشته می شود، گفت:در برنامه هفتم سالانه ۲۰۰ هزارهکتار آبیاری تحت فشار و ۱۵۰ هزارهکتارآبیاری زیرسطحی باید اجرا شود،همچنین  سالی ۸۰ هزارهکتار شبکه آبیاری و زهکشی اجرا شود. هرچند تحقق این برنامه ها نیازمند تامین منابع و اعتبارات لازم است.

 معاون وزیر جهاد گفت: با توجه به آنکه خط مشی معاونت آب و خاک اجرای برنامه هفتم است، از این رو انتظار می رود در کنار مشارکت های مردم اعتبارات لازم تخصیص داده شود تا در پی محدودیت منابع آبی و شرایط اقلیمی بتوانیم گام هایی در راستای افزایش بهره وری برداریم.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.