سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تپه‌های علیشار یادگار عصر آهن

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مرکزی از یافته‌های سفالی عصر آهن در عملیات کاوش در تپه تاریخی علیشار خبر داد.

حسین محمودی با اشاره به اینکه این محوطه برای اولین بار مورد بررسی و گمانه‌زنی قرار گرفته است گفت: گمانه‌زنی در محوطه به مساحت یک هکتار مورد بررسی قرار گرفت که قلعه‌ای خشتی و گلی بوده و اکنون به تپه‌ای با ارتفاع ۲۷ متر تبدیل شده است.
او عنوان کرد: با صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرپرستی علیرضا گودرزی، عملیات کاوش به منظور تعیین حریم و عرصه این محوطه تاریخی انجام شد و نقشه‌های عرصه و حریم این منطقه تهیه شد.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: سفالینه‌های کشف شده در این محوطه تاریخی حاکی از زندگی در این محوطه تاریخی در عصر آهن دارد که اواخر دوره زندیه این محوطه خالی از سکنه شده است و در اوایل دوره قاجار این منطقه متروک شده است.
او با اشاره به اینکه عرصه ظاهری تپه حدود چهل هزار متر مربع وسعت دارد گفت: تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه قرار گرفته که یک سکونتگاه مربوط به دوره اسلامی است و این محوطه ارزشمند در سال ۱۳۸۰ به شماره ۵۶۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.