سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۲۱ کودک بی‌سرپرست در خراسان جنوبی فرزند خوانده شدند

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: ۲۱ کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط در استان از ابتدای سال جاری تاکنون به خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شدند.

رحیمی گفت:  ۱۱ دختر و ۴ پسر زیر سه سال و ۲ دختر و ۴ پسر بالای سه سال هستند که پس از طی فرایند‌ها و ضوابط فرزندخواندگی و با حکم قضایی تحویل خانواده‌های متقاضی شدند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۱ کودک در استان به فرزند خواندگی سپرده شدند یادآور شد: اکنون ۷۵۰ تقاضا در سامانه درخواست فرزندخواندگی ثبت شده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تقاضا برای فرزندخواندگی دختران زیر ۶ سال و شیرخوار بیش از ظرفیت است گفت: ۹۰ درصد خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی در این استان خواهان به سرپرستی گرفتن کودک زیر پنج سال هستند.

وی یادآور شد: اگر خانواده‌ها فرزند بالای ۶ سال و یا کودکان خردسال دارای نیاز‌های ویژه درمان و توانبخشی و یا دارای سنین بالاتر را بخواهند بدون نوبت، به شرط داشتن شرایط فرزندخواندگی و صلاحیت‌های لازم در این زمینه و با طی مراحل قانونی و اداری، می‌توانند پذیرای این فرزندان باشند.

رحیمی گفت: در فرزندسپاری اولویت‌ها بر مبنای فراهم شدن زمینه بهتر پرورش و بالندگی منظور می‌شود، در مجموع شرایطی باید احراز شود که فرزند در وضعیت مناسب به لحاظ صلاحیت‌های اعتقادی و اخلاقی جایگزین شود.

وی بیان کرد: وضعیت سنی زوجین، مدت ازدواج، سابقه ازدواج و روابط زوجین، وضعیت ناباروری، وضعیت سلامت جسمی، تحصیلات، شغل پایدار، درآمد، سوابق و پیشینه اجتماعی فرهنگی زوجین و شرایط سنی کودک مورد درخواست همگی با هدف احراز خیر و صلاح فرزندان بررسی و پیگیری می‌شود.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: زن و شوهر بدون فرزند که پنج سال از تاریخ ازدواج آنان گذشته باشد و صاحب فرزند نشده باشند، در اولویت اول پذیرش سرپرستی قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین زنان و دختران بدون همسر و زوجین دارای فرزند در اولویت دوم و سوم در واگذاری فرزند قرار دارند.

رحیمی همچنین گفت: طرح «خانواده میزبان» ویژه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر در خانواده، در خراسان جنوبی اجرا شد.

وی با اجرای طرح میزبان در استان اشاره کرد و افزود: در اجرای شیوه‌نامه مراقبت موقت از کودکان و نوجوانان (طرح میزبان) ۲۰ خانواده از خراسان جنوبی اعلام تقاضا و ثبت نام کرده اند و تعداد هفت کودک به ۶ خانواده به عنوان مهمان تحویل شده است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی ادامه داد: برای این ۶ خانواده دوره آموزشی آشنایی با شیوه‌نامه این طرح ارائه شده است.

وی افزود: این طرح تکمیل کننده سایر طرح‌های خانواده محوری است که در سال‌های گذشته در کشور اجرا شده است و به دنبال اصلاح آیین نامه اجرایی ماده ۲۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر (مصوب ۱۳۹۲) به تصویب رسید و پس از ابلاغ شیوه نامه اجرایی توسط وزیر دادگستری در مهرماه سال ۱۴۰۲ به سازمان بهزیستی ابلاغ شد.

رحیمی با بیان اینکه در اجرای طرح "خانواده میزبان" کودکان و نوجوانان از گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال نزد خانواده‌های متقاضی نگهداری می‌شوند گفت: متقاضیان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سامانه فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net خانواده میزبان مراجعه کنند.

وی عنوان کرد: این طرح جایگزین طرح فرزندخواندگی نیست و شیوه جدیدی از فرزندپذیری برای بهره مندی کودکان و نوجوانان بدون سرپرست موثر از نعمت خانواده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.