سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایران در طب انتقال خون، کشور برتر منطقه است

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: ایران تنها همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون است.

مصطفی جمالی، مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به شعار این روز با عنوان نیم قرن اهدای خون، اهدای زندگی گفت: امروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون بر قله‌های افتخار ایستاده‌ایم و در راستای عملیاتی نمودن یکی از اهداف «سند چشم انداز ایران در افق ۱۴۰۴» هم اکنون کشور برتر منطقه در زمینه طب انتقال خون هستیم به نحوی که با شاخص اهدای خون ۲۷ در هزار نفر جمعیت، همتراز کشور‌های توسعه یافته بوده و از نظر شاخص سلامت خون نیز برتر از برخی کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته دنیا هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به توسعه خدمات تخصصی برای بیمارانی که مکررا خون دریافت می‌کنند، افزود: افتخار داریم که همگام با ۵۰ سالگی سازمان انتقال خون، بهبود کیفیت زندگی عزیزان تالاسمی را در اولویت قرار داده‌ایم و با اقداماتی نظیر تامین خون کم لکوسیت، تعیین گروه‌های فرعی خون و غربالگری آنتی بادی، تلاش می‌کنیم مناسب‌ترین و سازگارترین خون را برای این عزیزان و تمامی بیمارانی که نیاز به دریافت مکرر خون دارند، فراهم کنیم.

در بخش دیگری از این پیام با اشاره به دستاورد‌های شاخص سازمان انتقال خون در منطقه و جهان آمده است: امروزه دانش و تکنولوژی طب انتقال خون در ایران، نه تنها تامین خون نادر برای بیماران را میسر ساخته، بلکه با عضویت کشورمان در بانک بین المللی خون‌های نادر، امکان تامین خون‌های کمیاب از سایر کشور‌ها برای هموطنان مان فراهم شده است. همچنین، تامین سلول‌های بنیادی غیرخویشاوند و امکان انجام آزمایش توالی یابی ژنتیک به روش نوین NGS برای بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز در انتقال خون کشورمان فراهم گردیده و استقرار سیستم نوین غربالگری و انجام آزمایش غربالگری مولکولی (NAT) نیز با حذف خطرات ناشی از انتقال ویروس‌های هپاتیت و ایدز در دوره پنجره، موجب ارتقای چشمگیر شاخص‌های سلامت خون گردیده است.

وی در این پیام تاکید کرد: ایران سال‌ها است که تنها «همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی» در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون است و این بدان معنی است که انتقال خون در کشور‌های منطقه با کمک سازمان انتقال خون ایران توسعه می‌یابد، دانش انتقال خون توسط متخصصان کشورمان به آنها منتقل می‌گردد، شیوه‌های جذب اهداکننده، غربالگری، فراوری پلاسما، استاندارد‌ها و ... توسط این سازمان به کشور‌های منطقه آموزش داده می‌شود و برگزاری چندین سمینار علمی بین المللی موفق در این زمینه، ابعادی از این فعالیت‌های شاخص است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: این سازمان مصداق کامل تصدی مردم بر امور خود است به نحوی که امروز با مشارکت گسترده مردم، نه تنها خون مورد نیاز بیماران توسط هموطنان ایثارگر و سخاوتمندشان به واسطه این سازمان تامین می‌گردد، بلکه اعتماد ملی و اعتبار این سازمان تا آنجا در قلب مردمان ریشه دار شده است که توسعه و عمران مراکز اهدای خون را نیز در قالب خیرین بر عهده می‌گیرند و امروز شاهد توسعه روزافزون مراکز خیرساز در سطح کشور هستیم.

وی افزود: این سازمان به ویژه در سال‌های اخیر، عدالت استانی در تامین تجهیزات، امکانات و دسترسی به تمامی خدمات انتقال خون را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، به نحوی که خدمات ارائه شده در استان‌های محروم کشور نیز مشابه استان تهران می‌باشد. همچنین تامین خون سالم و کافی و برقراری عدالت در توزیع خون، همواره شعار این سازمان می‌باشد و پاسخ صد درصدی به نیاز مراکز درمانی به خون و فراورده‌های آن، افزایش ذخایر خون از ۴ روز به ۸ روز و افزایش ذخایر استراتژیک از جمله دستاورد‌های اخیر سازمان است که بدون همکاری کارکنان و متخصصان خدوم سازمان که آنان را سربازان گمنام سلامت می‌دانم و نیز اهداکنندگان سخاوتمندی که از آن‌ها به عنوان سرداران گمنام سلامت یاد می‌کنم، میسر نمی‌شد و اعتقاد دارم هرجا که تعهد، تخصص، همدلی و ایثار یک جا جمع شوند، مسیری درخشان گشوده خواهد شد که ما در میانه آن گام برمی‌داریم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.