سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی پیوند زمینه‌های تربیتی نوجوانان در خانواده، مسجد و مدرسه

پیوند زمینه‌های تربیتی نوجوانان در خانواده، مسجد و مدرسه در اولین نشست تجربه‌نوردی فرهنگی بررسی شد.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ،مدرس مرکز پشتیبانی و مشاوره تربیتی پیوند در این نشست گفت: مسجد، محلی امن برای پاسخگویی به دغدغه‌های تربیتی خانواده‌هاست، ولی کارکرد تربیتی مساجد چنانکه باید مورد توجه قرار نگرفته است و ایده «تربیت مسجدمحور» می‌تواند به حل معضلات تربیتی در ارتباط با نوجوانان کمک شایانی کند.

بشیر خالقی‌پور با اشاره  به ناراضی بودن نسل نوجوان و جوان امروز در سطح جهانی  افزود: این مسئله الزاماً زیربنای اقتصادی ندارد و اگر با نگاه صرفاً اقتصادی به آن پرداخته شود، در شرایط امروز تحلیلی ناقص خواهد بود.

او درباره فرایند شکل‌گیری ایده خود مبنی بر «تربیت در پیوند با مسجد» گفت: نوجوان و جوان امروز در فضایی که فردگرایی بر آن حکمرانی می‌کند، رها شده و در مقابل جریانی قرار گرفته که آن را حریم خصوصی و غیرقابل‌رؤیت می‌داند، اما، چون سازوکار‌های تعامل همه جانبه حقیقی را در قالب جماعت‌های انسانی از دست داده است، روز به روز تنهاتر و بر نارضایتی‌اش افزوده می‌شود.

خالقی‌پور ادامه داد: با وجود موفقیت حداکثری مرکز پیوند در ارائه مشاوره به مراجعان، حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مراجعان پس از اتمام دوره مشاوره و بهبودی، در فاصله زمانی چند ماهه از آخرین جلسه مشاوره، مجدداً دچار همان مسئله یا مسئله نامطلوب تازه‌ای می‌شوند.


رتبه برتر رویداد ملّی «رشدآوند» با بیان اینکه مسجد، محلی امن برای پاسخ به دغدغه‌های تربیتی خانواده‌هاست، گفت: بیش از  ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور وجود دارد که اگر مساحت آنها را به صورت میانگین ۲۰۰ متر مربع در نظر بگیریم، ۱۴ میلیون متر مربع زیربنای تربیتی در اختیار داریم که از آن غافلیم و کارکرد آنها صرفاً در برگزاری نماز‌های جماعت، آن هم نه همه نوبت‌های نماز خلاصه شده است.

وی بیان کرد: خانواده‌ها معمولا وقتی نوجوان خود را نزد مشاور می‌برند، برای مشاوره تحصیلی این کار را انجام می‌دهند؛ در صورتی که فرآیند مشاوره نباید به یک حیطه خلاصه شود، بلکه باید به سلامت شخصیت، سلامت جسمی و فکری، روابط اجتماعی، نظم و برنامه‌ریزی و روابط او را با خانواده و... او نیز توجه شود و در کنار این مشاور، پشتیبانی حضور داشته باشد که نوجوان را همراهی کند. 

خالقی‌پور گفت: در کنار تربیت پشتیبان، باید با سایر ذینفعان مسجد همچون ائمه جماعت نیز وارد گفتگو و تعامل می‌شدیم، همچنین هیئتی اندیشه‌ورز تشکیل دادیم که مسیر و محتوا را ارزیابی و اشتباهات را تصحیح کند، به اضافه اندیشکده مطالعات مسجد و خانواده که قرار است محتوا تولید و تعیین شاخص‌ها را انجام دهد.

اطلاع رسانی و ثبت نام برای حضور در نشست‌های بعدی تجربه نوردی فرهنگی ویژه مسؤلان و اعضای تشکل‌های مردمی و فعالان فرهنگی اجتماعی با دعوت از صاحبان ایده و الگوی برتر رویداد ملّی رشدآوند از طریق پایگاه اینترنتی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان به نشانی www.Morsalat.ir انجام خواهد شد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.