سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت عرضه رایگان اراضی مسکونی به متقاضیان از سوی دولت

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت چهاردهم باید اهتمام جدی به تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن و عرضه رایگان زمین به متقاضیان ساخت مسکن داشته باشد.

دولت ها در ایران بر اساس قانون اساسی وظیفه دارند امکان دسترسی مردم را به مسکن مناسب فراهم کنند. قانون جهش تولید مسکن مصوب مرداد ماه ۱۴۰۰ نیز بر لزوم ساخت مسکن ملی توسط دولت تأکید می‌کند. بر این اساس، دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن را آغاز کرد. در این چارچوب، ساخت و ساز حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن جدید آغاز شد که بخشی از آن آماده تحویل است.

دولت سیزدهم در راستای حل مشکل مسکن مردم، به تکمیل پروژه های باقی مانده از مسکن مهر پرداخت. از شواهد این طور برمی آید که ساخت مسکن جدید به طور جدی در دستور کار دولت سیزدهم بود. اما عقب افتادگی در این حوزه بر اثر بی توجهی دولت یازدهم و دوازدهم به امر ساخت مسکن ملی به اندازه ای زیاد است که جبران آن زمان زیادی می برد. 

با این هدف که نهضت ملی مسکن به عاقبت مسکن مهر دچار نشود و شاهد تعطیلی این پروژه ملی نباشیم، لازم است مجلس عزم خود را برای بررسی این اهتمام در وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی جزم کند. وزیری که آقای پزشکیان برای این وزارتخانه پیشنهاد می‌دهد باید به ساخت مسکن ملی به عنوان یکی از وظایف دولت معتقد باشد و در راستای اجرای قانون برنامه هفتم در بخش مسکن عمل کند. 

در حال حاضر، مسکن به یکی از اساسی ترین دغدغه‌های خانوار‌ تبدیل شده است و دولت وظیفه دارد در راستای حل این مسئله چاره اندیشی لازم را داشته باشد.

 اکبر پولادی، عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم عمل به تعهدات دولت در چارچوب طرح نهضت ملی مسکن در دولت چهاردهم تصریح کرد: بنده هم مانند بسیاری دیگر اعتقاد دارم که دولت چهاردهم باید مسئله مسکن را به عنوان یکی از اولویت‌های خودش تعریف کند و در این زمینه اقدامات جدی به اجرا بگذارد. مسکن یکی از نیاز‌های اساسی افراد به شمار می‌رود و همواره در اولویت‌ دولت ها قرار داشته است.

وی ادامه داد: هر دولتی به سبک خاصی موضوع مسکن را دنبال می‌کند. دولت سیزدهم نیز طرحی با عنوان نهضت ملی مسکن را در پیش گرفت. مقدمات این کار انجام شده و کار‌ها در حال انجام است. از آنجائیکه هنوز نیاز مردم به مسکن مرتفع نشده و این طرح نیز نیمه کاره باقی مانده است، دولت چهاردهم باید این روند را ادامه دهد. 

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم اگر طرح یا ایده ای در حوزه مسکن دارد، باید آن را در ادامه طرح نهضت ملی مسکن جلو ببرد. لازم است، طرحی که در دولت سیزدهم در حوزه مسکن شروع شد، به عنوان یک پروژه نیمه تمام تلقی شود و به اتمام برسد. 

پولادی گفت: عملکرد دولت چهاردهم در حوزه مسکن باید به گونه ای باشد که تمام افرادی که به طرح نهضت ملی مسکن امید بسته‌اند، ناامید نشوند و اعتماد آن ها به دولت صدمه نبیند.

وی ادامه داد: مجلس از جایگاه نظارتی خودش در زمینه پیگیری موضوع مسکن در دولت چهاردهم استفاده خواهد کرد. در دادن رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی  پزشکیان برای وزارتخانه راه و شهرسازی، مسئله اهتمام جدی وی به پیگیری موضوع ساخت مسکن، عرضه زمین و تکمیل پروژه نیمه تمام نهضت ملی مسکن توجه خواهیم داشت.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مجلس از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، همین موضوع پیگیری مسئله مسکن و حل و فصل این موضوع خواهد بود. به طور کلی، بنده تردیدی در این موضوع ندارم که مسکن باید اولویت اول دولت آینده باشد.

پولادی گفت: عرضه زمین به مردم به رونق گرفتن ساخت و ساز‌ها کمک می کند. این روش نیز یکی از پیشنهاداتی است که در راستای حل و فصل مشکل مسکن داده شده است و می‌تواند کارساز باشد.

وی با بیان اینکه برخی مردم امکان ساخت و ساز را دارند و نمی خواهند معطل بمانند. آنها درخواست دریافت زمین رایگان میکنند و حرف آنها هم منطقی است گفت: ارائه زمین به افراد به ساخت و ساز‌ها سرعت می بخشد و می تواند در حل مشکل مسکن در کشور موثر باشد.

عضو مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ارائه زمین برای ساخت و ساز به افراد در برخی مناطق کشور مانند روستا‌ها و شهر‌های کوچک قابلیت اجرا دارد. دولت باید درصدد باشد که زمین را در اختیار افراد قرار دهد تا خودشان به ساخت و ساز بپردازند و بخش مسکن را رونق ببخشند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.