سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یادداشت؛

اربعین؛ دانشگاه مقاومت، مهدویت و انقلاب اسلامی

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در یادداشتی بر اهمیت ترویج سه گفتمان مقاومت، مهدویت و انقلاب اسلامی در رویداد عظیم پیاده روی اربعین تأکید کرد.

 مصطفی ملایی،رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم در این یادداشتی آورده است: اربعین، نقطه عطف حماسه حسینی و تجدید میثاق سالانه میلیون‌ها عاشق با سالار شهیدان است. پیاده‌روی اربعین، علاوه بر ابعاد فردی و معنوی، یک رویداد اجتماعی و سیاسی با پیام‌های روشن است. این حرکت عظیم، نمادی از وحدت و همبستگی امت اسلامی و مقاومت در برابر ظلم و ستم است.

یکی از نکات بسیار مهم در پیاده‌روی اربعین امسال پررنگ شدن شعار: کربلا، طریق‌الاقصی است؛ باتوجه به جنایات و نسل‌کشی‌های رژیم غاصب صهیونیستی با پشتیبانی آمریکا، انگلیس، برخی کشور‌های اروپایی و همینطور برخی کشور‌های منطقه، ترویج، تبیین و برجسته شدن گفتمان مقاومت ضرورت دارد.

وقتی صحبت از ترویج می‌کنیم، فراتر از یک اطلاع رسانی صرف صحبت می‌کنیم، تبیین؛ درک و ادراک‌سازی مخاطب یک پله بالاتر از ترویج است. گفتمان دوم، پس از آن ترویج، تبیین و برجسته‌سازی گفتمان مهدویت ضرورت دارد و گفتمان سوم، ترویج و برجسته‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی است.

در مرحله بعدی باید برای این ۳ گفتمان، جهاد تبیین انجام شود و مهمترین ابزار ما بحث منبر، خطابه و وعظ در ایام اربعین و در مسیر اربعین است و طبیعتاً در این مسأله، مولفه زمان و مکان مهم است.

این ۳ گفتمان باید با عنایت به تبلیغات انحرافی و تخریب‌های ناجوانمردانه دشمنان و حضور قشر خاکستری در اربعین و ... بایستی قدرت بیشتری پیدا کند. شایسته است وعاظ و منبری‌ها با اولویت زبانی ترکی، انگلیسی، عربی و فارسی این فعالیت را انجام دهند. البته توجه به گویش و زبان اکثر مستمعین برای وعاظ از ضروریات تبیین و ترویج است.

اهتزاز پرچم فلسطین مظلوم و محور مقاومت (حزب‌الله، حشدالشعبی، انصارالله)، طرح نائب‌الشهدا و نصب تصویر شهدا بر روی کوله پشتی و لباس زائران از اقدامات ساده ولی اثرگذار در طول مسیر پیاده‌روی اربعین است.

همچنین برپایی نمایشگاه (تصویری و رسانه‌ای) از جنایات رژیم صهیونیستی، تبیین چهره پلید و سفاک رژیم غاصب و تبیین مظلومیت مردم مظلوم غزه مخصوصا زنان و کودکان و ایجاد ارتباط آن با عاشورای سیدالشهدا می‌تواند بعنوان یک مسأله تاثیرگذار مورد توجه باشد و این کار باعث ایجاد همدردی و همبستگی با جبهه مقاومت با عاشورا و مردم می‌شوند.

تولیدات مجازی و شبکه‌سازی جهت دعوت مخاطبان موضوع مهمی است که باید مورد توجه کنش‌گران اربعین باشد و نقش فضای مجازی، چهره‌های شاخص، هنرمندان، روایتگران، فعالان اجتماعی، هیات‌های مذهبی‌و معتمدین در مسیر پیاده‌روی اربعین می‌تواند برجسته‌تر شوند.

پیاده‌روی اربعین، دانشگاه بزرگ انسان‌سازی و تمدن‌سازی است. در این دانشگاه، انسان‌ها از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف، با هم زیسته و به تعامل می‌پردازند. پیاده‌روی اربعین، تجربه‌ای بی‌نظیر از برادری، همدلی و مهمان‌نوازی است که می‌تواند الگویی برای تمام بشریت باشد.

برچسب ها: اربعین ، یادداشت روز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.