سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرر ۵۰۰۰ میلیاردی تولیدکنندگان استان مرکزی از قطعی برق

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: واحدهای تولیدی استان برای هر روز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی ۵ هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهند.

ناصر بیکی عصر امروز در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته ۳۵۰ واحد تولیدی استان کار صادرات انجام دادند که ۱۰ درصد واحد‌های تابع اتاق مرکزی بودند که تولید صادرات‌محور داشتند که در این شرایط تحریمی عدد قابل قبولی است به طوری که ۸۰ درصد آنها بالای ۶۰ درصد ارز را برگرداندند و از این لحاظ رتبه دوم به استان مرکزی اختصاص دارد که نشان می‌دهد تولیدکنندگان ما قصد صادرات دارند.

وی افزود: صادرات استان مرکزی در سال گذشته یک میلیارد و ۱۷۶ میلیون دلار بود که شاهد رشد ۱۲ درصدی در این بخش بودیم که اگر در عدد ارز نیمایی ضرب کنیم می‌توان گفت سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان صادرات وجود داشته است، هرچند امیدواریم دولت چهاردهم مباحث حوزه بین‌الملل را تبیین و تسهیل کند، در کشوری که مراودات مالی آن هزاران گرفتاری دارد اینکه استان مرکزی ۲۰ درصد از نظر وزنی و ۱۲ درصد از نظر دلاری افزایش صادرات داشته نیز عدد قابل قبولی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: سال گذشته در استان مرکزی طبق آمار قاچاق غیرگمرک، ۸۷۱ مورد قاچاق به مبلغ ۲۶۰ میلیارد تومان و ۲۸ مورد کاشف گمرک به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان وجود داشت که قابل قبول نیست، چراکه در صادرات نباید قاچاق داشته باشیم و باید دولت و مجلس این موضوع را بررسی کنند.

بیکی ادامه داد: واحد‌های تولیدی استان برای هرروز تعطیلی ناشی از ناترازی انرژی ۵ هزار میلیارد تومان ضرر می‌دهند، بنده به عنوان تولیدکننده تعجب می‌کنم، چرا صادرات برق به عراق انجام می‌شود و پول آن را با گرفتاری و کالا‌های نامربوط تهاتر می‌کنیم و کارخانه‌ها باید بابت ناترازی برق زیان دهند!، صادرات نفت ما چگونه و با چه کالا‌هایی تهاتر می‌شود؟ این در حالیست که ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است.

وی با بیان اینکه صادرات پایدار با این نوع تصمیمات ممکن نیست و مملکت تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد، گفت: این تحریم‌های داخلی که خودمان می‌سازیم به شکل بدتری مشکل‌ساز است، اینکه نمی‌توانیم در مقابل صادرات، واردات انجام دهیم با عقل و منطق مطابقت ندارد، اقدام سازمان توسعه تجارت در رتبه بندی سبب شده بهترین صادرکنندگان ما کارت صادراتی آنها دچار اختلال شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک تصریح کرد: سیاست‌گذار با قوانین جدید بسیاری از صادرکنندگان را دچار چالش کرده و این سیستم‌ها و سامانه‌ها و تأییدی‌ها کار ما را به تأخیر می‌اندازد، مجموع ارزش مبادلات تجاری استان با ۱۴ کشور منطقه ۲۰ میلیارد دلار بوده که ۱۰.۶ دلار صادرات و ۹.۲ دلار واردات است. صادرت استان مرکزی در چهار ماهه امسال ۳۵ هزار دلار بوده است، سهم ما از بازار بزرگ روسیه و قزاقستان کمتر از افغانستان بوده در حالی که ما با اوراسیا تفاهم‌نامه داریم، آیا وقت آن نشده دلبستگی خود را به شرق کمتر کنیم؟!

بیکی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد صادرات استان در چهارماه گذشته به امارات بوده و وقت این شده دیپلماسی اقتصادی استان، بازبینی اساسی شود چراکه کشوری که سود تسهیلات بانکی آن ۳۰ درصد است آیا تولیدکننده می‌تواند تولید و صادرات کند؟ ما راهی جز جذب سرمایه نداریم و اگر می‌خواهیم تا سال ۱۴۱۰ حدود ۱.۷ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم باید حداقل ۴.۵ درصد افزایش سرمایه وجود داشته باشد. رشد ۸ درصدی نیازمند ۲۲ درصد افزایش حجم سرمایه‌گذاری است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.