سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سطح زیر کشت برنج به ۷۰۰ هزارهکتار رسید

مجری طرح برنج وزارت جهاد گفت: براساس آمار تاکنون ۷۰۰ هزارهکتار برنج در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان و استان‌های جنوبی انجام شده است.

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سطح زیرکشت برنج تاکنون در استان های شمالی گیلان، مازندران، گلستان و استان های جنوبی به ۷۰۰ هزارهکتار رسیده است و همواره عملیات برداشت از اواخر تیرماه در استان مازندران آغاز و در مرداد و شهریور در سایر استان ها ادامه خواهد داشت.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که امسال تولید شلتوک به ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و تولید برنج سفید به ۲ میلیون و ۵۰۰ تا ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن برسد.

سهرابی ادامه داد: در مزارع برنج بسته به تاریخ کاشت های مختلف مراحل رشد را داریم و سطح زیرکشت برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است.

کشت رتون در برخی استان ها آغاز شد

مجری طرح برنج وزارت جهاد درباره آخرین وضعیت خرید توافقی برنج از کشاورزان افزود: با توجه به مدیریت واردات، مشکل خاصی در انباشت محصول نداریم و عملیات برداشت به تازگی آغاز شده است، چنانچه مشکلی در ارتباط با انباشت برنج در استان های برنج خیز ایجاد شود، خرید محصول توسط بخش دولتی و خصوصی انجام می شود.

او با اشاره به جزئیات کشت دوم و رتون برنج گفت: اگر محدودیت منابع آبی در استان ها وجود نداشته باشد، امکان کشت مجدد و رتون وجود دارد و بعد از اواخر تیرماه عملیات برداشت آغاز می شود. اکنون با برداشت برنج در مناطقی که محدودیت منابع آب نداریم، کشت رتون در حال انجام است.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار نزدیک به ۹۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت برنج مربوط به ارقام پرمحصول و مابقی ارقام محلی است و حدود ۲۰ رقم جزء ارقام پرمحصول هستند.

مدیریت تلفیقی کشت برنج در سطح ۵ هزارهکتار در حال انجام است

به گفته مجری طرح برنج وزارت جهاد، بنابر اقدامات فنی در سال‌های گذشته  حدود ۷۰ درصد کشت‌های برنج در استان‌ها مکانیزه  و ۳۰ درصد به روش سنتی انجام می شود.

او با اشاره به مدیریت تلفیقی محصول کشاورزی در حوزه برنج افزود: بنابر همکاری مشترک بخش های تحقیقاتی وزارت جهاد شامل موسسه تحقیقات گیاه پزشکی، موسسه تحقیقات برنج، سازمان حفظ نباتات، معاونت زراعت و همکاری کشاورزان امسال مدیریت تلفیقی مبارزه با آفات، بیماری و علف های هرز در سطح ۵ هزارهکتار از استان های مازندران، گیلان و گلستان اجرا شده است.

سهرابی ادامه داد: در روش مدیریت تلفیقی مبارزه با علف های هرز از مجموع روش‌های مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزرعه استفاده می‌شود که شامل مدیریت زراعی و بیولوژیکی برای کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز است.

مجری طرح برنج وزارت جهاد با بیان اینکه مدیریت تلفیقی در ۳ هزارهکتار از شالیزارهای مازندران، هزارهکتار گیلان و هزارهکتار گلستان اجرا شده است، افزود: در مدیریت تلفیقی از روش های مختلف به زارعی، شخم و کنترل بیولوژیک استفاده می شود، روش مدیریت تلفیقی به معنای عدم استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیست، در این روش از کود و سموم کمتری در مزارع استفاده می‌شود که در نهایت محصولات تولیدی از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار است.

سهرابی گفت: امسال برنج تولیدی حاصل از روش مدیریت تلفیقی با برند سلامت سازمان تحقیقات در اختیار مصرف کنندگان خواهیم گذاشت و سومین سالی است که این روش شروع کردیم و بدنبال گسترش آن هستیم تا مردم برنج با کیفیت و سلامت بالاتر را مصرف کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.