مشاور اتاق اصناف کشاورزی گفت: اعمال سیاست‌های حمایتی و مدیریت مصرف از راهکار‌های اصلی دستیابی به خودکفایی برنج محسوب می‌شود.

محمد جواد خاکزاد در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برنج جزء کالاهای اساسی در بخش کشاورزی و  اولویت دار سبد خانوار است که با اعمال  سیاست های حمایتی در  بخش به سهولت خودکفایی دست یافتنی است.

به گفته او، امروزه در دنیا تولید در واحد سطح با دانش تغذیه مناسب و علم ژنتیک دستاوردهای خوبی داشته است واکنون در شمال و جنوب کشور بدلیل داشتن دما و رطوبت مناسب امکان رسیدن به خودکفایی در تامین برنج مورد نیاز به سهولت وجود دارد.

خاکزاد ادامه داد: بنابر آمار در سنوات گذشته سالانه ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزارتن کسری تولید داخل از طریق واردات تامین می شد، اما امسال بدلیل شرایط مساعد تولید برآورد می شود که کمتر از ۵۰۰ هزارتن نیاز به واردات داشته باشیم ، اما مدیریت سرانه مصرف امری ضروری است  چراکه در صورت عدم مدیریت سرانه مصرف با افزایش تولید هم هیچ گاه به خودکفایی نخواهیم رسید.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی افزود: با توجه به شرایط آب هوایی در استان های شمالی و خوزستان در جنوب کشور، با استفاده از تولید ارقام‌پرمحصول و مدیریت تولید می توان به خودکفایی دست یافت چراکه برنج محصولی است که در دما و رطوبت بالا باید تولید شود و تنها آب مشکل رسیدن خودکفایی است که اگر با استفاده از علم ژنتیک دوره پرورش را کوتاه کنیم، این امر شدنی است. هرچند تحقق این موضوعات بسته به سیاست های حمایتی دولت و ایجاد زیرساخت های لازم دارد.

پیش بینی رشد ۲۰ درصدی افزایش تولید برنج

او  با تاکید بر ذخیره سازی بارش فصل پاییز و زمستان در آب بندها  به منظور کاهش استفاده از منابع آب های زیرمینی افزود: با تولید بذر نشا در مراکز خدمات مکانیزه و انتقال آن به شالیزارها می توان عملکرد تولید را افزایش داد.

خاکزاد از رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید برنج خبرداد و گفت: امسال شرایط آب و هوایی و بارش های روزهای اخیر در کشت دوم برنج در مازندران هم موثر واقع خواهد شد.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی درباره آخرین وضعیت بازار برنج افزود: طی ۳ سال گذشته هرکیلو برنج با نرخ ۸۰ تا ۹۰ هزارتومان فروخته شد، در شرایط فعلی که قیمت برنج از ۷۵ هزارتومان بیشتر نیست، در فروشگاه ها هرکیلو برنج بسته بندی  ۱۲۰ و ۱۳۰ هزارتومان عرضه می شود، درحالیکه جای این سوال است که با بسته بندی چقدر بر قیمت تمام شده باید اضافه شود. گفتنی است که قیمت برنج در کشور ما به گونه ای است که تولیدکننده ارزش افزوده لازم را ندارد وبه جای اضافه شدن بر سرمایه بر حجم بدهی ها اضافه می شود.

خرید توافقی برنج راه حلی مناسب برای خروج بازار از رکود

او درباره آخرین وضعیت خرید توافقی برنج در فصل برداشت افزود:چندسالی است که قیمت گذاری محصول صورت نمی گیرد و  وزارت جهاد امر قیمت گذاری و بسته حمایتی را انجام نداده است، درحالیکه اگر به تشکل های دولتی و سازمان تعاون روستایی تنخواه بدهند و تنها ۲ تا ۳ درصد کارمزد بانکی دریافت کنند، بازار مدیریت می شود.

به گفته خاکزاد، با اعلام  خرید توافقی، بازار از شرایط رکود خارج شود، براین اساس دولت باید تنخواهی برای خرید توافقی بگذارد چراکه پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ ۲۳ درصد راه حل نیست.

مشاور اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: از زمانی که قانون انتزاع شروع شد بدنبال آن بودیم که از تولیدکنندگان‌حمایت شود، اما با این مدل مدیریت نمی توان از تولید حمایت کرد و چنانچه بدنبال تنظیم بازار هستیم، مدیریت افزایش تولید و عرضه باید صورت بگیرد. کمااینکه خیلی از موارد بازار ارتباطی به کمبود ندارد و به بحث مدیریت بستگی دارد.

خاکزاد گفت: تقاضا بر آن است که دولت مسیر را با کمک تشکل های بخش کشاورزی انجام دهد و تصمیم گیری هل در حوزه تنظیم بازار و صادرات را به اتاق اصناف دهند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار