سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیر غلام کرمانی:

رفتار پیر غلام، الگوی مناسبی برای جذب جوانان به مسیر عشق حسینی است+ فیلم

زحمتکش گفت: پیرغلام باید طوری رفتار کند که جوان‌ها احساس کنند او الگو است؛ بنابراین رفتار پیرغلام باید جوری باشد که افراد از او بیاموزند. 

امسال کرمان افتخار دارد، میزبان پیرغلامان اهل بیت(ع) از سراسر دنیا باشد. آن ها که  با مداحی های خود طی مسیر عاشقی رسیدن به سالار شهیدان را هموار می کنند.

امروز سخنان یکی از پیرغلامان اهل بیت( ع) را می شنویم که معتقد است، خدمت در دستگاه حسینی، بازنشستگی ندارد. 

آقای زحمتکش ممنون که اجازه دادید دقایقی از محضر شما بهره ببریم، ممنون می شوم خودتان را معرفی کنید. 

من هم  از شما سپاسگزارم من رضا زحمتکش متولد ۱۳۲۵ شهر کرمان  و بازنشسته هیئت اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هستم و هم اکنون در قم زندگی می‌کنم، اما گا‌ها در ایام مختلف، مثل: محرم و صفر و ایام فاطمیه به کرمان می‌آیم و در حد توان مداحی می‌کنم.‌

درباره  سمت های خود در عرصه مداحی برای مان بگویید؟‌

من  مسئول هیئت ثارالله کرمان  هستم.

از افتخارات خود در زمینه مداحی بفرمایید

در مراسم پیرغلامان سال های گذشته از حقیر تجلیل شده است.  


 مداحی را از چه‌سالی و چگونه‌ شروع کردید؟‌

من از ۱۰ سالگی شروع به نوحه خوانی کردم و بعد از ۲۰ سال به سمت مداحی رفتم و مداحی را نزد اساتید پیشکسوت آموزش دیدم؛ حتی برای استفاده از اساتید مداحی، همچون: استاد موید به مشهد و استاد اخباری به کاشان می‌رفتم و از محضر اساتیدی، چون: استاد جبارپور و استاد لطفی کسب فیض کردم. 

  از شعر‌ کدام شعرا برای مداحی بهره می‌بردید؟

از کتب شعری مرحوم فتح الله قدسی (متخلص به فواد)، کتب اشعار آقای موید و آقای سازگار استفاده می کنم. 

در چه هیئت‌هایی فعالیت دارید؟

در هیئت‌ها و جلسات مختلفی شرکت می‌کنم؛ ولی هیئتی که بیشتر در آن فعالیت دارم، هیئت ثارالله است.

 به آنان که می‌خواهند در وادی مداحی قدم بگذارند چه توصیه هایی می کنید؟ 

توصیه می کنم برای موفقیت در مداحی، قرآن را فراموش نکنند و قرآن را در متن مداحی‌های خود قرار بدهند و از تجربیات پیشکسوتان بهره ببرند.

 خاطره‌ای کوتاه از دوران مداحی خود برای مان  بفرمایید

  بهترین خاطره‌ای که از مداحی به یاد دارم  این است، ۱۰ ساله بودم که می‌توانستم نوحه خوانی کنم؛ اما در هیچ هیئتی به من اجازه خواندن نمی‌دادند و با بدخلقی من را طرد می‌کردند؛ اما ناامید نشدم و بسیار تلاش کردم تا اینکه یک هیئت به من اجازه خواندن دو بیت شعر را داد بعد از آن به قدری هیئت‌ها از مداحی من خوششان آمد که برای آنکه من مداح هیئت شان باشم، با هم بحث داشتند تا اینکه قرار شد تاسوعا به یک هیئت و عاشورا به هیئت بعدی بروم.

بگذارید خاطره شیرین دیگری از این دوران برای شما و مخاطبان تان بگویم در صحن سقاخانه حرم امام رضا (ع) با هیئت ثارالله مشغول مداحی و سینه زنی بودیم که دیدیم اطرافمان شلوغ شد و متوجه شدیم این زائران به صورت حرفه‌ای سینه زنی می‌کنند و مجلس ما را گرم کردند و بعد متوجه شدیم که آن‌ها هیئت شهدای آمل بودند و آشنایی ما به جایی رسید که آن‌ها هیئت ثارالله را برای مداحی به آمل دعوت کردند و ما نیز آن هیئت را به کرمان دعوت کردیم و  این از شیرین‌ترین مواردی بور که طی سال‌های مداحی در خاطر دارم. 

به لطف امام رضا (ع) ۱۲ سال حدود ۱۵۰ نفر از هیئت ثارالله برای پابوسی امام رضا (ع) و مداحی آخر ماه صفر به مشهد می‌روند و هیئت ثارالله در حسینیه کرمانیان مشهد، زبان زد خاص و عام است.

تعریف شما از  پیرغلام چیست؟

 پیرغلام تعریفات زیادی دارد؛ تنها جایی که بازنشستگی ندارد، درِ خانه اهل بیت (ع) است و به نظر من تا جایی که نفس می‌زنی باید برای خاندان اهل بیت (ع) خدمت کنی. پیرغلام عزت دارد و بازنشستگی ندارد. 

یکی از وجه پیرغلام این است که پیرغلام باید طوری رفتار کند که جوان‌ها احساس کنند او الگو است و پیشکسوتان باید جوری رفتار کنند که حرکات، رفتار، گفتار، نشست و برخاست آن‌ها را جوان‌ها قبول داشته باشند و  رفتار پیر غلام باید جوری باشد که افراد از رفتار او بیاموزند. 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.