سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دیدار مقامات مصر، قطر و آمریکا در ایتالیا پیرامون آتش‌بس غزه

انتظار می‌رود رئیس سیا روز یکشنبه در پایتخت ایتالیا با مقامات ارشد قطری، مصری و صهیونیست دیدار کند.

وبگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیست می‌گوید انتظار می‌رود که «بیل برنز» رئیس سیا روز یکشنبه در شهر «رم» با مقامات ارشد قصر، مصر و رژیم صهیونیستی دیدار و در خصوص توافق آتش‌بس غزه گفتگو کند. گفته می‌شود این مقامات «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر قطر، «دیوید بارنیا» رئیس موساد و «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعات مصر خواهند بود.

یک منبع آگاه در خصوص موضوع گفتگوها بیان کرد: «انتظار نمی‌رود که این نشست شامل مذاکرات مفصل در مورد شکاف‌های باقی مانده باشد و عمدتاً بر استراتژی مذاکرات تمرکز خواهد کرد». گفته شده مذاکره کنندگان صهیونیست معتقدند دیدار در رم منجر به پیشرفت نخواهد شد و تردید دارند که فشار بایدن بر نتانیاهو، او را متقاعد کرده باشد که از برخی خواسته‌های جدید خود صرف نظر کند.

پیش از این یک مقام صهیونیست گفته بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار روز گذشته خود با جو بایدن در کاخ سفید متعهد شده است که یک پیشنهاد به روز شده را به میانجیگران تحویل دهد. در همین حال، یک منبع آگاه به آکسیوس گفته است که حتی پس از ۳ ساعت گفتگو، بایدن و مشاورانش مطمئن نیستند که آیا نتانیاهو واقعا خواهان توافق است یا برای جلوگیری از فروپاشی کابینه خود مشغول وقت کشی است. 

پس از این دیدار کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که بایدن در گفتگو با نخست وزیر (رژیم) اسرائیل بر نیاز برای «کاهش شکاف‌های باقی‌مانده، نهایی کردن توافق در اسرع وقت، بازگرداندن اسرا و رسیدن به پایان پایدار جنگ در غزه» تاکید کرده است. 

به سرانجام رساندن توافق آتش‌بس در غزه برای جو بایدن که فقط  ۶ ماه دیگر در مقام ریاست جمهوری باقی می‌ماند مسئله مهمی است. او قصد دارد این مسئله را به عنوان یکی از دستاورد‌های سیاسی خارجی دوره خود تلقی کند. حزب دموکرات همچنین قصد دارد از این مسئله به نفع کامالا هریس، مهم‌ترین نامزد حزب در رقابت‌های انتخاباتی استفاده کند.

مترجم: زهرا نجفی

برچسب ها: آتش بس غزه ، موساد ، سیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.