آنتونیو گوترش می‌گوید بازی‌های المپیک موقعیتی برای صلح است و از کشور‌های طرف درگیری در سراسر جهان خواست سلاح‌های خود را کنار بگذارند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از کشور‌های سراسر جهان خواست تا به مناسبت آغاز بازی‌های المپیک آتش‌بس برقرار کرده و دست کم برای مدت کوتاهی درگیری‌های مسلحانه را متوقف کنند.

به گزارش رویترز، گوترش با «توماس باخ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ملاقات کرد و گفت که این بازی‌ها فرصتی برای صلح است. او گفت: «می‌خواهم حمایت کامل سازمان ملل را از کمیته بین‌المللی المپیک ابراز کنم. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن جنگ‌ها و درگیری‌ها به شکلی چشمگیر در حال افزایش است». دبیرکل سازمان ملل در ادامه تصریح کرد: «رنج وحشتناک غزه، جنگ بی پایان اوکراین، رنج وحشتناک از سودان تا جمهوری دموکراتیک کنگو و از ساحل تا میانمار. در چنین لحظه‌ای، مهم است که بگوییم اولین ابتکار صلح واقعی ثبت شده در تاریخ، آتش بس المپیک بود». 

گوترش به سابقه تاریخی توقف درگیری‌ها در طول بازی‌های المپیک اشاره کرد و گفت: «در زمان برگزاری بازی‌های المپیک در یونان باستان، تمام درگیری‌ها در طول مدت بازی‌ها متوقف شد تا امکان برگزاری مسابقات فراهم شود. پس لحظه‌ای که بازی‌های المپیک آغاز می‌شود، زمان آن است که اهمیت آتش‌بس المپیک را به جهان یادآوری کنیم و به کشور‌های دنیا بفهمانیم که باید اسلحه‌ها را کنار گذاشت». 

المپیک پاریس ساعت ۲۱ امشب (جمعه) به وقت تهران آغاز می‌شود و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۶ کشور در آن به رقابت خواهند پرداخت.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار