سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دژکام:

لازمه داشتن تقوا، اهمیت دادن به نماز جمعه است

امام جمعه شیراز با بیان اینکه خدای متعال در قرآن کریم دستور داده است،‌ ای کسانی که ایمان به خدا و پیامبر دارید هر گاه ندا برخیزد برای اقامه نماز جمعه با سرعت به سوی نماز جمعه بیایید، گفت: اگر ما بخواهیم تقوا داشته باشیم باید به نماز جمعه اهمیت دهیم، چون دستور خدا است و رسما در قرآن آمده است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز گفت: یکی از دستورات پروردگار عالم در قرآن کریم که به تصریح آمده است مسئله اقامه نماز جمعه است که امروز، روز ۵ مرداد است و در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام روز نماز جمعه نامگذاری شده است به خاطر اینکه پس از پیروزی انقلاب بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) در تاریخ پنجم مرداد به مرحوم آیت الله طالقانی حکم کردند که نماز جمعه تهران را اقامه کنند و این آغازی شد بر احیای نماز جمعه در سراسر کشور.

او با بیان اینکه خدای متعال در قرآن کریم دستور داده است،‌ای کسانی که ایمان به خدا و پیامبر دارید هر گاه ندا برخیزد برای اقامه نماز جمعه با سرعت به سوی نماز جمعه بیایید، افزود: اگر ما بخواهیم تقوا داشته باشیم باید به نماز جمعه اهمیت دهیم، چون دستور خدا است و رسما در قرآن آمده است.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: برخی از افراد مدت‌های طولانی بدون هیچ عذری در نماز جمعه حاضر نمی‌شوند که این اتفاق با تقوا جور در نمی‌آید، چون تقوا یعنی اطاعت از خدا و احتمال دهیم که اقامه نماز جمعه دستور الهی است و باید حاضر شویم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهارکرد: روحانیت معظم به شأن خود و دیگرانی هم که اهل دیانت هستند باید نسبت به اهمیت نماز جمعه و انتقال فرهنگ حضور و اقامه نماز جمعه به نسل بعدی و جوان تر‌ها تلاش کنند و این وظیفه همگانی است.

او با اشاره به آیات، ۶، ۷ و ۸ از سوره مبارکه جمعه و وضعیت کشور و اینکه در جهان امروز چه می‌گذرد ارتباط پیدا می‌کند، گفت: این آیات را بخوانید و ترجمه آن را یاد بگیرید، بعد سخنرانی قصاب از خدا بی خبر غزه نتانیاهو را در کنگره آمریکا گوش دهید. ببینید این ۳ آیه که بیش از ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده دقیقا وضعیت امروز ما را در مقابل کنگره آمریکا، نتانیاهو و دولت صهیونیستی اسرائیل مشخص کرده است یا خیر؟ این معجزه قرآن است و ما حواسمان نیست که با یک اعجاز مواجه هستیم.

خطیب نمازجمعه شیراز ادامه داد: آمریکا و صهیونیست و استکبار جهانی دقیقا می‌گویند در مقابل ما هستند، اگر نماز جمعه قرارگاه فرهنگی است ما باید آیات قرآن کریم را برای خودمان دقیق بفهمیم و ترجمه عبری آن را هم بگذاریم تا نتانیاهو نیز بفهمد که این آیات خطاب به آنها است. 

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد که ما به تمام گذشته تاریخی خود افتخار می‌کنیم، پیش از اسلام و بعد از اسلام ایرانی‌ها متمدن و با عظمت پای کار اخلاق و انسانیت ایستاده‌اند و از شما در طول تاریخ غیر از جرم و جنایت چیزی صادر نشده است و با جیره خوار‌های خود، ما را بی تمدن می‌دانید؟ شما تمدن را از ما یاد گرفته‌اید.

او ادامه داد: ایران در مقابل تمدنی قرار گرفته است که پایه‌اش شرک است و ایرانیان در طول تاریخ موحد بوده‌اند، توحید اساس کار دیانت ایرانیان است و این دو تمدن در مقابل هم ایستاده‌اند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نتانیاهو می‌گوید ما طرفدار زندگی هستیم و ایرانی‌ها طرفدار مرگ هستند، ما طرفدار زندگی سعادتمندانه هستیم و شما می‌دانید لحظه مردن آغاز بدبختی شما است.

آیت‌الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود نمازگراران و مردم را به تقوا توصیه کرد و افزود: از تلاش همکاران اداره کل فنی و حرفه‌ای استان فارس که قدم‌های خوبی در زمینه آموزش فنونی که منجر به اشتغال جوانان می‌شود انجام می‌دهند قدردانی می‌کنم؛ بنابراین فضای بازار کار جهانی باید رصد شود و متناسب با نیاز‌هایی که در کشور و خارج از کشور وجود دارد ما بچه هایمان را آموزش دهیم.

او با اشاره به تنفیذ حکم ریاست جمهور منتخب توسط رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی امام خامنه‌ای در روز یکشنبه، ابراز امیدواری کرد که با ریاست جمهوری جدیدی که در کشور مشغول به کار می‌شوند دستگاه اجرایی بتواند خدماتش را به مردم به صورت قانونمند و منضبط ادامه دهد.

امام جمعه شیراز گفت: حدود ۶۰ روزی است که ما با سرپرستی داریم کشور را اداره می‌کنیم و این نکته‌ای است که اینجا باید یادآور بشوم که از نظر دین ما و از نظر توحید که بالاخره تفکر اصلی ما مسلمان‌هاست همه امور عالم دست خداست هم در ناحیه طبیعی که همه کار دست خداست هم در ناحیه اجتماعی و ما می‌گوییم در جامعه هم باید حکم خدا روا باشد، تنفیذ در این فلسفه سیاسی به این معنا است که مردم به رئیس جمهور اعتماد کردند و اذن دخالت در امور اجرایی را از ناحیه الهی می‌گیرد برای اینکه نائب امام زمان (عج) به او می‌گوید برو کار کن و این یعنی مردم کاری کردند در مسیر اجرای احکام الهی آن که از جانب خدا حق دارد حکومت کند این کار مردم را تنفیذ می‌کند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: هیچ رئیس جمهوری در دنیا اینقدر پشتوانه ندارد، در نظام‌های دموکراتیک می‌گویند که پشتوانه‌اش رای مردم است اینجا رای مردم را دارد به اضافه؛ و این اضافه چیست؟ اینکه نائب امام زمان (عج) به او می‌گوید این را اجازه می‌دهم که بروی و کار را انجام دهی. این پشتوانه اضافه می‌شود و این است که رئیس جمهور کشور ما باید خیلی قوی در مقابل همه خرده فرهنگ‌های دیگری که در جهان هست بایستد و تمدن ایرانی و اسلامی را به رخ آنها بکشد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس افزود: این قدرت را رئیس جمهور با تنفیذ نائب‌الامام و نائب امام زمان (عج) پیدا می‌کند و از این جهت اضافه بر رای مردم در نظام‌های دیگر است و ما روال حاکمیت الهی را هم برای این قضیه تثبیت می‌کنیم.

او با اشاره به شهادت حضرت علی بن حمزه (ع)، گفت: یک امامزاده‌ای ما در این شهر داریم حضرت علی بن حمزه بن موسی کاظم (ع) که برادرزاده امام رضا (ع) است و نوه امام هفتم و در شهر ما شهید شده است. قصه شهادت حضرت علی بن حمزه (ع) را قدیمی‌های شیراز همه می‌دانند. شیرازی‌ها برای قضیه شهادت علی بن حمزه (ع) تعزیه درست کرده و اجرا می‌کردند و معلوم است که از قدیم این ارادت خیلی جدی وجود داشته است و مقداری باید اینها را بیشتر جلوه دهیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اینجا حرم سوم اهل بیت است، روز دوشنبه آینده روز شهادت این بزرگ مرد است و از چهارراه حافظیه به سمت حرم حضرت علی بن حمزه (ع) چند سال است که دسته عزاداری راه افتاده و سینه زنی می‌شود و این سینه زنی را اهمیت بدهیم، چون جزو شعائر دینی است و جزو شعائر شیرازی‌ها است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.