سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زراعت چوب در سطح ۱۵۰ هزارهکتار اجرا شد

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: حدود ۱۵۰ هزارهکتار زراعت چوب در کشور در قالب طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اجرا شده است.

سیدهاشم‌موسوی نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طرح مردمی یک میلیارد درخت شامل چهار برنامه احیای جنگل، توسعه پوشش‌های بیابانی و مرتعی، توسعه فضای سبز و توسعه زراعت چوب است.

به گفته او، براساس آمار تاکنون حدود ۱۵۰ هزارهکتار زراعت چوب در کشور در قالب طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت اتفاق افتاده است چراکه به خاطر موضوع جذب کربن اتمسفر جو موثرترین برنامه ۴گانه طرح یک میلیارد درخت است که کربن اشباع شده در جو در  درون چوب پوشش های زنده میزان غلظت را کاهش دهیم تا اثرات تغییر اقلیم کاهش یابد.

موسوی نژاد ادامه داد: در برنامه زراعت چوب ظرفیت سطوحی که استعداد‌سنجی شده ۹۲۸ هزارهکتار است که در افق بلندمدت این میزان عرصه‌ها را زیر پوشش خواهیم برد، اما اکنون در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت بیش از ۳۰ درصد را نمی توان تحت پوشش برد که براین اساس در قالب برنامه ۴ ساله ۴۰ تا ۴۲ هزارهکتار پیش بینی شده در قالب برنامه ۴ ساله تحت پوشش ۴۰ تا ۴۲ هزارهکتار تحت پوشش قرار خواهد گرفت و همواره  با تکرار طرح  کاشت یک میلیارد درخت در بلندمدت حداکثر در سطح ۹۲۸ هزارهکتار اجرا می شود که براین اساس مشکل کمبود منابع سلولوزی با توقف بهره برداری از جنگل های شمال از این محل تامین می شود.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال طرح زراعت چوب را موتور محرک اشتغال و معیشت تعداد زیادی از صاحبان صنایع و سرمایه گذاران در قالب تشکل های محلی اعلام کرد و افزود:  قطب های زیادی در کشور بویژه گیلان و خوزستان داریم که تمرکزشان براین موضوع گذاشتند که عملکرد بالایی دارند.

او افزود: امسال برنامه ابلاغی توسط ستاد مرکزی وزارت جهاد به سراسر کشور ۹۰ هزارهکتار بود، درحالیکه سنوات گذشته آخرین عملکرد ۵ هزارهکتار بود که با شروع طرح‌ جهش پیدا کرده است، از این رو در برنامه کوتاه مدت ۳۰ درصد معادل ۱۲۰ هزارهکتار را می توان به طرح زراعت چوب تخصیص داد.

 موسوی نژاد مصرف سالانه صنایع چوب کشور را ۱۵ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت اسمی ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب است که بخشی در قالب زراعت چوب می توان پوشش داد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.