سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استقرار شعب دادگاه‌های صلح در دادگستری‌های سراسر کشور

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: شعب دادگاه‌های صلح در دادگستری‌های سراسر کشور مستقر می‌شود.

معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس توسعه حل اختلاف کشور در همایش توسعه داوری در استان اصفهان با اشاره به برگزاری همایش نحوه اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف و استقرار شعب دادگاه‌های صلح گفت: قانون جدید شورای حل اختلاف در سال ۱۴۰۲ به تصویب رسید که بر اساس آن شعب دادگاه‌های صلح باید ظرف یک سال از تصویب این قانون در دادگستری‌های سراسر کشور مستقر شود.

 حجت‌الاسلام هادی صادقی افزود:  مقوله داوری در دستگاه قضائی، مقوله‌ای جدید به شمار می‌آید و افرادی که پروانه داوری را دریافت می‌کنند، افرادی متخصص، آموزش‌دیده و مورد تأیید هستند و مردم می‌توانند ازاین‌پس در دعاوی خود به این داوران مراجعه کنند.


او گفت: مردم می‌توانند در قرارداد‌های خود، شرط داوری حرفه‌ای قرار دهند و در مواقعی که دچار اختلاف می‌شوند به‌جای مراجعه به دادگاه، به داوری که خود انتخاب کرده‌اند، مراجعه داشته باشند.


حجت الاسلام صادقی در خصوص مزایای استفاده از داوران حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: مراجعه به داوران حرفه‌ای به‌منظور حل‌وفصل دعاوی هم از روش مراجعه به دادگاه ساده‌تر و ارزان‌تر است و هم سریع‌تر نتیجه خواهد داد.


رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور تأکید کرد: رأی داور حرفه‌ای همچون رأی قاضی، قطعی و لازم‌الاجراست.

صادقی خاطرنشان کرد: مقدمات اجرای این قانون انجام شده است و در بدو امر ظرف ماه جاری در یکی از شهرستان‌های هر یک از استان‌های کشور شعب دادگاه‌های صلح با قاضی ذی‌صلاح شروع به کار خواهد کرد و به‌تدریج تا آذرماه سال جاری در سراسر کشور، شاهد شروع به کار دادگاه‌های صلح خواهیم بود.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: یکی از مزایای بزرگ دادگاه‌های صلح این است که در کنار هر شعبه دادگاه صلح یک شعبه شورای حل اختلاف مستقر می‌شود که مردم همزمان که انتظار رسیدگی به دعوای خود در شعبه دادگاه صلح هستند، می‌توانند با حفظ حقوق خود، به شعبه شورای حل اختلاف در معیت دادگاه صلح مربوطه مراجعه و در کمترین زمان طعم شیرین صلح و سازش را بیشتر احساس کنند.


 رئیس‌کل دادگستری استان اصفهان در این نشست با اشاره به حضور تنی چند از مسوولان قضائی سه استان همجوار استان اصفهان در این همایش، گفت: با تلاش‌های معاونت اول قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه، مقدمات استقرار دادگاه صلح در یکی از شهرستان‌های استان اصفهان به فراهم شده است و به مرور و به‌سرعت بقیه حوزه‌های قضائی نیز از شعب دادگاه‌های صلح برخوردار خواهند شد.


حجت‌الاسلام اسدالله جعفری با اشاره برگزاری مراسم تحلیف و اعطای پروانه فعالیت صد نفر از داوران حرفه‌ای ابراز امیدواری کرد: آمادگی کامل دستگاه قضائی استان به‌منظور اجرای سیاست‌های توسعه صلح و سازشی قوه قضائیه و پیشینه تمدنی، فرهنگی و مذهبی و روحیه گذشت مردم شریف استان اصفهان در کنار تأسیس نهاد‌های داوری و میانجیگری می‌تواند منجر به دستاورد‌های مبارکی در عرصه توسعه صلح و سازش در جامعه و اصلاح ذات البین شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.