سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دروغ‌های نتانیاهو در کنگره صدای رسانه‌های غربی را در آورد

نخست وزیر رژیم صهیونیستی حین سخنرانی در کنگره آمریکا به قدری دروغ گفت که رسانه‌های غربی علیه او دست به افشاگری زدند.

بر اساس آنچه توسط گاردین و سی ان ان گزارش شده است، سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا شامل دروغ‌ها و اطلاعات غیر دقیق  در مورد جنگ در نوار غزه بود که اکنون وارد دهمین ماه خود شده است.

براساس گزارش الحره، نخست وزیر رژین صهیونیستی روز چهارشنبه در کنگره آمریکا تاکید کرد که  پیروزی  این رژیم یک پیروزی برای آمریکا خواهد بود و از دو کشور خواست هماهنگ بمانند. نتانیاهو در طول سخنرانی خود بار‌ها به دادگاه کیفری بین‌المللی که به دنبال صدور حکم بازداشت علیه او، یوآو گالانت، وزیر جنگ او است، تاخت و این دادگاه را فاقد صلاحیت دانست.

کمک‌های غذایی به غزه

نتانیاهو درباره اتهام دادستان دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی به عمد مردم غزه را گرسنه می‌کشد، سخن گفت و آن را «کاملا ساختگی» توصیف کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد که این رژیم به بیش از ۴۰ هزار کامیون کمک رسانی اجازه ورود به غزه را داده است که معادل نیم میلیون تن مواد غذایی است.

اما بر اساس داده‌های سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ، ۲۸۰۱۸ کامیون کمک رسانی وارد غزه شده است و جاده‌های منتهی به نوار غزه اکثرا به دلیل حمله ارتش صهیونیستی اکثرا از کار افتاده اند. از آن زمان تاکنون، تنها ۲۸۳۵ کامیون از طریق گذرگاه کرم ابو سالم در جنوب و گذرگاه ایریز در شمال وارد شده و بخش کوچکی از کمک‌های مورد نیاز را انتقال داده اند.

سازمان‌های امدادی اسرائیل را متهم کردند که عمداً از ورود کمک‌ها به غزه جلوگیری می‌کند و محدودیت‌های خودسرانه و دائماً در حال تغییر را برای ورود به غزه اعمال می‌کند.

سالی ابی خلیل، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا آکسفام، در ماه مارس گفت: مقامات اسرائیل نه تنها در تسهیل تلاش‌های کمک‌های بین‌المللی کوتاهی می‌کنند، بلکه فعالانه مانع آنها می‌شوند.

حفاظت از غیرنظامیان

نتانیاهو در جریان سخنرانی خود به دادستان دیوان کیفری بین‌المللی اشاره کرد که اسرائیل را به هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان متهم کرده است،  و در این خصوص مدعی شد: اسرائیل میلیون‌ها اعلامیه منتشر کرد، میلیون‌ها پیام متنی فرستاد و صد‌ها هزار تماس تلفنی برقرار کرد تا غیرنظامیان فلسطینی را از آسیب دور نگه دارد.

به گزارش گاردین، اما چنین اقداماتی اغلب در جلوگیری از ورود غیرنظامیان به یک منطقه جنگی شکست می‌خورند، همانطور که این هفته زمانی که نیرو‌های اسرائیلی دستور تخلیه را صادر کردند که بر حدود ۴۰۰۰۰۰ نفر در خان یونس تأثیر گذاشت، مشخص شد این اعلامیه ها بدرد نمی‌خورند زیرا مردم غزه جایی را برای رفتن ندارند.

از سویی دیگر دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) اعلام کرد: دستور تخلیه در چارچوب حملات مداوم ارتش اسرائیل صادر شد و به غیرنظامیان مهلت نداد تا از مناطقی که باید از آنجا خارج شوند. با وجود دستور تخلیه، عملیات نظامی اسرائیل در منطقه و اطراف آن همچنان ادامه دارد.

دستور تخلیه صادر شده توسط ارتش اسرائیل به این معنی بود که بسیاری از مردم غزه مجبور به آوارگی مکرر شدند. در اوایل این ماه، آندره آ دی دومنیکو، رئیس OCHA، گفت که ۹۰ درصد از جمعیت غزه حداقل یک بار مجبور به جابجایی اجباری شده اند.

از سویی دیگر در حالی که نیرو‌های ارتش صهیونیستی مناطق خاصی مانند المواسی را به عنوان  مناطق بشردوستانه طبقه بندی کرده اند، حملات هوایی به مناطقی که قبلا به عنوان امن طبقه بندی شده بودند، صورت گرفته است.

آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) تخمین می‌زند که بیش از ۸۰ درصد از کل مساحت نوار غزه تحت دستور تخلیه قرار گرفته یا به عنوان منطقه ممنوعه تعیین شده است. فلسطینی‌ها و سازمان‌های امدادی بار‌ها تاکید کرده اند که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.

OCHA دستورات تخلیه جمعی را «گیج‌کننده» توصیف کرد و گفت که نیرو‌های اسرائیلی این خواسته‌ها را صادر می‌کنند تا غیرنظامیان بتوانند فرار کنند و در عین حال حملات به این سایت‌ها یا همان مکان‌هایی را که غیرنظامیان می‌توانند به عنوان راه‌های فرار از آنها استفاده کنند، تشدید می‌کنند.

نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره ادعا کرد که در سفر اخیر خود به رفح، از یک فرمانده نظامی در مورد تعداد غیرنظامیان کشته شده در رفح سوال کرد و فرمانده پاسخ داده است: «عملاً هیچ غیرنظامی کشته نشده! مگر در یک حادثه که بمب به سلاح‌های حماس اصابت کرد و بیست نفر را ناخواسته کشت.

به گزارش سی ان ان، ممکن است این موضوع به نتانیاهو گفته شده باشد، اما این ادعا بطور جدی نادرست است، زیرا حملات متعدد در رفح منجر به تلفات غیرنظامیان زیادی شد. حادثه مورد اشاره نتانیاهو در ماه مه رخ داد و منجر به کشته شدن حداقل ۴۵ نفر در اردوگاه آوارگان فلسطینی شد.

به گفته وزارت بهداشت غزه و پزشکان فلسطینی، پس از وقوع آتش سوزی در اردوگاه آوارگان پس از این حمله ارتش صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.

به گفته مقامات فلسطینی و سازمان ملل، در هفته آن حمله، حداقل ۲۹ فلسطینی در دو حمله جداگانه ارتش صهیونیستی به اردوگاه‌های آوارگان در رفح کشته شدند.

مذاکره با حماس

نتانیاهو در ادامه‌ی دروغ‌های خود: اگر حماس تسلیم شود، خلع سلاح و همه اسرا را بازگرداند، جنگ غزه می‌تواند فردا پایان یابد، اما اگر این کار را نکنند، اسرائیل تا زمانی که توانایی‌های نظامی حماس را نابود کند، به حکومت آن در غزه پایان دهد و همه اسرا را به خانه بازگرداند، می‌جنگد.

او پس از اینکه با تشویق نمایندگان آمریکایی روبرو شد گفت: ما فعالانه در تلاش‌ برای آزادی آنها (اسرا) هستیم. من مطمئن هستم که این تلاش‌ها موفق خواهند شد. 

در سخنرانی نتانیاهو هیچ اشاره‌ای به «آتش بس» نشد، اما او به مذاکرات در حال انجام اشاره کرد و از حملات نظامی رژیم صهیونیستی که منجر به آزادی چهار اسیر و شهید شدن حداقل ۲۷۴ فلسطینی در ماه گذشته شد، تمجید کرد.

نتانیاهو که در طول سخنرانی خود وعده پیروزی کامل را داده بود، تاکید کرد که تنها فشار نظامی بر حماس، آن را به امضای توافقنامه آتش بس وادار می‌کند، همچنین او ادعا کرد که نیرو‌های رژیم صهیونیستی در درازمدت در غزه باقی می‌مانند و حتی در صورت عدم توافق برای توقف موقت درگیری ها، می‌توانند به جنگ ادامه دهند.

اما برخی از اسرائیلی‌ها و حتی برخی از خانواده‌های اسرا، کسانی که اطلاعات دقیقی از مذاکرات دارند، نتانیاهو را متهم می‌کنند که در مسیر معامله ایستاده است و مانند یک مانع عمل می‌کند.

در نظرسنجی کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی که اندکی قبل از سفر نتانیاهو به واشنگتن منتشر شد، دو سوم شهرک‌نشینان معتقد بودند که بازگرداندن اسرا مهم‌تر از ادامه جنگ در غزه است و  پیروزی کامل نتانیاهو بعید است. 

در این ماه، گرشون باسکین، مذاکره‌کننده سابق صهیونیستی گفت که فشار نظامی که بیش از ۹ ماه به طول انجامید، تنها منجر به کشته شدن اسرا و بسیاری از فلسطینی‌های غیرنظامی شده است. او در ادامه خواستار توافق شد.

او تاکید کرد که مذاکره کنندگان صهیونیست باید مذاکرات را به پایان برسانند و نتایج آن را به شهرک نشینان ارائه کنند تا همه بدانند که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مانع توافق است.

مترجم: مینا عظیمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.