سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سایه پهپاد‌های یمنی بر کاخ‌سفید

درست درزمانی که نتانیاهو درسفر واشنگتن به سرمی‌برد، رهبر انصارالله یمن و دیگر مقامات ارتش این کشور فاز پنجم عملیات خود را علیه رژیم‌صهیونیستی آغاز کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس در حالی به واشنگتن سفر کرده که شکست در جنگ غزه، تشدید دامنه نبرد، افزایش اعتراض‌ها در اراضی اشغالی بر سر برکناری کابینه، تشدید اعتراضات جهانی علیه نسل‌کشی صهیونیست‌ها و تشدید بحران اقتصادی در اراضی اشغالی پس از جنگ غزه (به دلیل منازعه با حزب‌ا... لبنان) به پاشنه آشیل تل‌آویو تبدیل شده است.

فراتر از آن، در جریان برگزاری سلسله مذاکرات آتش‌بس در قاهره نیز مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر استمرار جنگ و آینده غزه اختلافاتی با یکدیگر دارند. 

درست درزمانی که نتانیاهو درسفر واشنگتن به سرمی‌برد، رهبر انصارالله یمن و دیگر مقامات ارتش این کشور فاز پنجم عملیات خود را علیه رژیم‌صهیونیستی آغاز کردند. ارتش یمن با اعلام تل‌آویو به عنوان شهر ناامن و گسترش عملیات‌هایش تا این شهر، مرحله پنجم عملیات نظامی خود در حمایت از ملت فلسطین درنوارغزه راآغاز کرد. جنبش انصارالله یمن سعی دارد در این مرحله که آمادگی برای آن را از ماه می‌آغاز کرده، دامنه فعالیت‌های نظامی خود در دریا را تا دورترین نقاط اراضی اشغالی گسترش دهد. 

به عبارت بهتر، یمنی‌ها عمق استراتژیک اسرائیل، از تل‌آویو و حیفا تا شهرک‌های صهیونیستی را هدف قرار می‌دهند. برخی منابع نظامی و سیاسی در صنعا در گفتگو با روزنامه الاخبار چاپ لبنان تاکید کردند عملیات آتی یمن همگی انفرادی نخواهد بود و مجموعه‌ای از این عملیات‌ها، با همکاری چند جنبش مقاومت برنامه‌ریزی شده است. تاثیر این حملات مشترک به گونه‌ای است که تمام سامانه‌های پدافندی دشمن اسرائیلی را به لرزه در خواهد آورد و نقش موثری در اعمال محاصره بر آن خواهد داشت.
 
آمادگی خاص مقاومت یمن 
پیش از این محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن فاش کرد که آمادگی‌ها جهت اجرای عملیات‌هایی با مشارکت تمامی جنبش‌های مقاومت انجام شده است. الحوثی در پلتفرم «ایکس» عبارت «پنج یگان» را نوشت و در ادامه هشتگ «محور الاقصی» را به اشتراک گذاشت. به گفته برخی منابع نزدیک به جنبش انصارالله عبارت پنج یگان به کشور‌های محور مقاومت یعنی فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن اشاره دارد. بر اساس اطلاعات اولیه‌ای که الاخبار به دست آورده، ویژگی‌های مرحله پنجم عملیات یمن با مراحل قبلی کاملا متفاوت است و نیرو‌های صنعا در این مرحله قصد دارند اصول جدید درگیری شامل غافلگیری و اجرای شبیخون‌ها در مناطق جدید را به دشمن صهیونیستی تحمیل کنند. این عملیات تاثیر گسترده‌ای بر توانمندی‌های نظامی و دفاعی دشمن خواهد گذاشت و حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌های مرتبط با این رژیم تشدید خواهد شد. همچنین انتظار می‌رود مرحله پنجم شامل غافلگیری‌ها در حوزه صنایع نظامی و رونمایی از تسلیحات جدید در میدان جنگ باشد.

وحشت نتانیاهو و بایدن
آنچه مسلم است این‌که آغاز فاز پنجم نبرد یمنی‌ها علیه دشمن متجاوز صهیونیستی، وحشت سختی را به جان بایدن و نتانیاهو انداخته است. تشدید آسیب‌پذیری میدانی صهیونیستی و دوحامی اصلی آنها یعنی آمریکاوانگلیس در جنگ غزه و معادلات پیرامونی آن، معنایی جز درهم شکستن دشمنان و در مقابل، افزایش قدرت مانور مقاومت در هرگونه مذاکره‌ای بر سر آتش‌بس نخواهد داشت. این در حالی است که تاکنون دشمن صهیونیستی و حامیان آن قادر به تحمیل خواسته‌های خود به مقاومت بر سر میز مذاکره یا میدان نبرد نبوده‌اند. از سوی دیگر برخی منابع نظامی آگاه به روزنامه الاخبار گفتند، مرحله جدید تنش با مقدمه‌ای برای نبرد «وعده آخرت» با رژیم صهیونیستی خواهد بود و پس از آن مرحله ششم اجرا خواهد شد. مرحله پنجم با دقت بالایی برای رسیدن به اهداف استراتژیک آماده شده و بانکی از اهداف را شامل می‌شود منابع یاد شده اعلام کردند تسلیحاتی که برای این مرحله آماده شده، پیشرفته، ویژه و دوربرد بوده و بر اساس جدیدترین تکنولوژی‌های نظامی تولید شده و سامانه‌های پدافندی امکان رهگیری آن را ندارند.

 این تسلیحات از قدرت مانور بالایی برخوردار است و می‌تواند از دید رادار‌های ویژه دشمن پنهان بماند. در این مرحله موشک‌هایی سریع و نقطه‌زن به کار گرفته می‌شود که قادر به هدف قرار دادن دقیق اهداف است. بعضی از این موشک‌ها پیش از این علیه برخی اهداف مهم دشمن در عمق اراضی اشغالی استفاده شدند وسامانه «ختس» (یا پیکان) نتوانست آنها را رهگیری کند. حملات رژیم صهیونیستی به بندرحدیده وانبار‌های نفت موجود درآن، دولت صنعا را بر آن داشت تا میدان گازی «لویاتان» در دریای مدیترانه واقع در غرب حیفا، میدان «تمار»، میدان «شمن» دردریای مدیترانه ومیدان «زوها» دربحرالمیت را در بانک اهداف خود قرار داده و چند نیروگاه رژیم صهیونیستی مانند نیروگاه‌های برق «اوروت رابین»، «روتنبرگ»، «اشکول» و حیفا و ده‌ها انبار نفت این رژیم را جزو اهداف مشروع خود قرار دهد. علاوه بر این قصد دارد تمام امدادرسانی‌ها به دشمن صهیونیستی از طریق دریای مدیترانه و ارسال نفت برای آن از سوی جمهوری آذربایجان و قزاقستان را هدف قرار دهد.

منبع: روزنامه جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.