سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آغاز ساماندهی گنجینه چهار هزار ساله «ریوی» خراسان‌شمالی

 معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی از آغاز طرح ساماندهی محوطه چهار هزار ساله ریوی در شهرستان سملقان خبر داد.

محمدرضا قهرمانیان اظهار کرد: طرح ساماندهی محوطه تاریخی ریوی شامل استحکام بخشی سازه ها، بوته کنی، نخاله برداری و مرمت و بازآفرینی این مکان تاریخی است.

وی افزود: هزینه این طرح از محل اعتبارات ملی و استانی امسال تامین شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی یادآور شد: سال گذشته نیز طرح ساماندهی مسیر گردشگری سایت، طرح تکمیل ساختمان گردشگری، طرح ساخت و نصب تابلو‌های جاده‌ای و طرح برق‌رسانی در محوطه تاریخی ریوی اجرایی شد.

قهرمانیان با بیان اینکه محوطه تاریخی ریوی بقایای یک شهر تاریخی از دوران هخامنشی، اشکانی و ساسانی است، گفت: این اثر تاریخی با شماره ۷۲۰ در سال ۱۳۴۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محوطه تاریخی ریوی واقع در سه کیلومتری غرب شهر آشخانه و یک کیلومتری غرب روستای نجف از توابع شهرستان مانه و سملقان بر اساس پژوهش‌های باستان شناسی یک استقرارگاه کهن در دشت سملقان با قدمت حدود سه هزا رو ۵۰۰ سال است.

مهمترین دوران استقراری این محوطه مربوط به دوران‌های هخامنشی، اشکانی و ساسانی است که در این دوره‌ها سکونتگاه شهری و مرکز استقرار مردمان دشت سملقان بوده است.

محوطه تاریخی ریوی یکی از مهمترین استقرارگاه‌های تاریخی در شمال شرق کشور است که نزدیکی آن به جاده ارتباطی گرگان - مشهد فرصت مناسبی را برای ایجاد سایت موزه گردشگری و رشد صنعت توریسم دشت سملقان فراهم کرده است.

تاکنون ۶۴۲ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

برچسب ها: ریوی ، میراث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.