سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چابهار پرحاشیه‌ترین بندر استراتژیک منطقه

چابهار استراتژیک‌ترین بندر ایران بزرگترین حاشیه نشینی کشور را درخود جای داده است.

جواد سپاهی، فرماندار شهرستان چابهار با اشاره به وضعیت حاشیه‌نشینی در این شهرستان، بیان کرد: یکی از شهرهای استان که حاشیه‌نشینی به طور عمده در آن وجود دارد چابهار است البته در جاهای مختلف کشور هم‌جاهای متعددی وجود دارد؛ اما متأسفانه چابهار باتوجه‌به منطقه آزاد، آب‌وهوا و شرایط خاص از اکثر نقاط کشور به‌خصوص اکثر شهرهای سیستان و بلوچستان به چابهار مراجعه می‌کنند.
 
تفکر عمده حاشیه‌نشینان تصرف زمین است
وی افزود: بیشتر حاشیه‌نشین‌ها برای شغل و همچنین اکثریت برای تصرف زمین در شهر مراجعه دارند؛ زیرا در چابهار زمین‌ها ارزش دارد و یک خانواده با کلی زحمت مدتی یک زمین را تصرف و طی چند سال بعد مالک آن می‌شود و در این مدت هم امکانات خدماتی و قانونی برای او فراهم می‌شود.
 
سپاهی تصریح کرد: ۱۴ نقطه در چابهار وجود دارد که حاشیه‌نشین هستند و سکونتگاه‌های غیررسمی نام دارند؛ افراد به همراه خانواده‌شان در این زمین‌ها مستقر هستند و با کپر و چادر زدن بعد از مدتی مستقر می‌شوند و انتظار دارند دولت در بحث آب و برق به آنها رسیدگی کند.
فرماندار چابهار در بحث نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم؛ خاطرنشان کرد: هشت سال قبل که تقریباً بحث مسکن تعطیل شده بود به تعداد حاشیه‌نشینان اضافه شد؛ اما با شروع دولت شهید رئیسی، ثبت‌نام در مسکن ملی آغاز به کار کرد و بسیاری برای ثبت‌نام اقدام کردند و به‌صورت جدی از توسعه حاشیه‌نشینی و تصرف زمین کاسته شد.
 
دستگاه‌های متولی به پیشرفت حاشیه‌نشینی کم توجهی کردند
 
وی افزود: در سال گذشته ۶۰۰ تا ۷۰۰ قطعه زمین را در حال تصرف بود؛ اما ما اجازه تصرف آنها را ندادیم به‌غیراز جاهایی که دور از چشم بود و یا بین زمین‌های تصرفی قبل بود تصرف شد و این مورد هم در سال ۱۳۹۸ رخ داد که منطقه آزاد اعلام کرد این زمین‌های منطقه آزاد است و از طرف راه و شهرسازی رها شد با بی‌توجهی منطقه آزاد این زمین‌ها تصرف شد و ساخت‌وساز در حال انجام است.
 
سپاهی ادامه داد: در مناطقی مثل کم، امیر، احمدآباد که توسط بنیاد مسکن سازماندهی زمین‌های هزار هکتاری است و بنیاد مسکن آنها را سازماندهی می‌کند که عملکرد آنها در کار و پیشرفت ضعیف بوده است و همچنین قسمتی هم راه و شهرسازی در منطقه مرادآباد خدمات‌دهی کرد و خیابان‌کشی و برق به آنها داده شد.
وی تصریح کرد: قسمت‌هایی مثل میرآباد از خود مرادآباد یک‌ قسمتی و ۷۰ متری چابهار مناطق حاشیه‌نشین است. 
 
فرماندار چابهار در بحث برنامه‌های انجام شده برای حاشیه‌نشینی؛ بیان کرد: اگر مقاومت ما نبود الان چندین برابر در مناطق شمالی و میرآباد کامل تصرف شده بود و حاشیه‌نشینی را در چندین محله در چابهار، کل کمربندی داشتیم و مانع از این کار شدیم و اگر هم ساخت‌وسازی انجام می‌شد بلافاصله تخریب اتفاق می‌افتاد البته با همکاری ادارات راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، دادستانی، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی مانع پیشرفت شدیم.
 
وی افزود: زمین‌هایی که در پنج تا ۶ سال گذشته تصرف شده بود را رفع تصرف کردیم و آنها را برگرداندیم؛ اما یک مشکلی که وجود داشت راه و شهرسازی برنامه‌ای به اسم ستاد بازآفرینی ارائه داد که با اختلافی که بین ستاد بازآفرینی و منطقه آزاد بود این فعالیت تعطیل شد و اگر ستاد بازآفرینی فعالیت خود را ادامه می‌داد ما دیگر مشکلی در بحث حاشیه‌نشینی در میرآباد و آن منطقه را اصلاً نداشتیم.
 
سپاهی ادامه داد: بعد از بحث اقدامات مسکن ملی هر شخص که واقعاً قصد خانه‌دارشدن را داشت اقدام به ثبت‌نام می‌کرد و ضمن اینکه آنهایی که در سال‌های گذشته مثل ۱۵ سال قبل زمین تصرف کرده بودند از آنها خواسته شد مراجعه کنند و جایگزین به آنها زمین پیشنهاد شد و تعداد زمین واگذار شد و در مناطق پایانه استقرار یافتند.
تعداد محدودی از حاشیه‌نشینان بومی هستند
 
فرماندار چابهار برای بومی بود حاشیه‌نشینان؛ بیان کرد: آمار دقیق افرادی که متصرف هستند در راه و شهرسازی با گروه‌های مختلفی که راهبری کرده‌اند موجود است و این آمار حاکی از آن است که تعداد کمی بومی و از ایرانشهر، سرباز، راسک و سراوان همچنین افراد خارج استان است همچنین افراد خارج از کشور و همچنین اتباع که فاقد شناسنامه در حاشیه‌نشین مستقر هستند و از حاشیه‌نشینی بهره می‌برند.
 
پروژه‌های عمرانی مسکن برای حاشیه‌نشینان تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد
 
سپاهی در پایان گفت: پروژه هزارواحدی در حال آماده‌سازی است که در حال حاضر خدمات برق و آب همچنین مسجد، فروشگاه، مدرسه در حال تکمیل است و تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.