سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نامزد‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شدند

کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی با اعلام اسامی نامزد‌های این وزارتخانه و ارائه گزارشی از چکیده اقدامات انجام شده، پایان فعالیت این کمیته را اعلام کرد.

در گزارشی که از سوی بهمن نامور مطلق، رئیس کمیته معرفی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای رسانه‌ها فرستاده شده، آمده است: «به عنوان بخشی از یک تجربه مردم‌سالارانه و نو، کمیته میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مدت کوتاهی که فعالیت داشت، مانند اغلب کمیته‌های مشورتی معرفی وزیر ـ به رییس جمهور منتخب ـ داستان بلندی دارد. ویژگی‌های این وزراتخانه با سه بخش تخصصی میراث فرهنگی، صنعت گردشگری، صنایع دستی و هنر‌های سنتی با فعالیت‌هایی کم و بیش مستقل و سه ترکیب انسانی متفاوت، تازگی تأسیس وزراتخانه، حساسیت و حوادث عدیده در آن و بسیاری دیگر بر پیچیدگی‌های این وزراتخانه و کمیته مرتبط با افزوده، بود. یادآوری می‌شود که بخشی مهم، اصلی و اصیل از هویت فرهنگی و اقتصادی کشور در این وزارتخانه گردهم آمده است.

ترکیب نخستین کمیته که بیشتر مدیران سابق و اندکی کنونی این وزارتخانه بودند به سرعت دستخوش تغییر شد؛ زیرا از این کمیته وزیرخیز و پرظرفیت بیش از ۱۲ نفر نامزد وزارت شدند. به دنبال مقررات اعلام شده، همه نامزد‌ها باید صندلی‌های خود را در کمیته ترک می‌کردند که کاری بسیار پسندیده بود. برای پر کردن صندلی‌های خالی تلاش ما این بود که بخش خصوصی و تشکل‌های غیر دولتی نقش بیشتری داشته باشند که خوشبختانه با تدابیر اندیشه شده هم بخش خصوصی و تشکل‌های مردم‌نهاد حضوری جدی پیدا کردند و هم مدیران باسابقه از بدنه ـ و نه از رأس ـ وزارتخانه مجال حضور یافتند. گرچه ترکیب اعضاء تا آخرین روز‌ها نیز اضافاتی داشت، اما به رنگین کمانی از اقوام و اقشار، دولتی و غیردولتی و بخش‌های سه گانه وزارتی تبدیل شد. البته ماموریت‌های وزارتخانه نیز همین ترکیب و نسبت را مطالبه می‌کرد. همچنین زیرکمیته‌هایی در سه بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای ارتباط بیشتر با تشکل‌های مردم‌نهاد ایجاد و جلسات جداگانه‌ای متعددی گذاشته شد.

اعضاء نهایی این کمیته عبارتند از: بهمن نامور مطلق (معاون سابق صنایع دستی و رییس کمیته)، مهدی حجت (رییس سابق سازمان)، محمد بهشتی (رییس سابق سازمان)، مسعود سلطانی‌فر (رییس سابق سازمان)، حسن طالبیان (معاون سابق میراث فرهنگی)، یحیی رحمتی (معاون اسبق صنایع دستی)، مصیب امیری (رییس سابق پژوهشگاه)، یوسف منصور زاده (رییس سابق مرکز آموزش عالی)، محمدرضا کارگر (مدیرکل سابق موزه‌ها)، حسین اله بداشتی (مدیرکل سابق تشکل‌ها)، دلاور بزرگ‌نیا (مدیرکل سابق استانی)، سیدحسین حجازی (مدیرعامل منطقه گردشگری عباس آباد)، حسین بختیاری (نماینده تشکل‌های صنایع دستی)، سیدمحسن حاج سعیدی (نماینده تشکل‌های گردشگری)، بابک مغازه‌ای (تشکل‌های مردم نهاد)، سیامک صحافی (نماینده بخش خصوصی)، آرمان وطن دوست (نماینده اهل سنت)، سپنتا نیکنام (نماینده زرتشتیان)، هربرت کریم مسیحی (نماینده مسیحیان و فعال بخش خصوصی)، علامه عزیزی (نماینده جوانان)، لیلا اژدری (نماینده بانوان)، نرگس رجایی (نماینده بانوان) و سیدمحسن میر (دبیر کمیته).

کمیته چهار وظیفه اصلی خود را به مرور شروع کرد: ۱. متنی کوتاه برای رییس جمهور برای معرفی وزارتخانه ۲. متنی بلند برای برنامه‌های وزیر آینده در مجلس ۳. تدوین شاخص‌ها و سنجه‌هایی برای تعیین وزیر مطلوب ۴. امتیازدهی به نامزد‌های وزارت و معرفی پنج گزینه اصلی در دو مرحله.

قرار شد مطابق مقررات در مرحله نخست امتیازدهی بر اساس رزومه‌ها (چکیده‌ها) و شناختی باشد که اعضاء کمیته از نامزد‌ها به دست می‌آوردند یا پیش‌تر داشتند. تا روز‌های آخر بیش از ۵۰ نامزد با روزمه‌هایشان دریافت شد و مرحله نخست در دو نوبت به صورت محرمانه با امتیازدهی اعضاء انجام شد و در مجموع ۱۵ نامزد مشخص و معرفی شدند. در مرحله دوم نیز مطابق مقررات باید اعضاء به طور مستقیم نظراتشان را با توجه به برگه شاخص‌ها به شورای راهبری انتقال دهند. همزمان متن‌های درخواستی ـ برای رییس جمهور و وزیر ـ نیز از سوی زیرکمیته ویژه‌ای آماده و توسط اعضاء بازنگری شد. به این ترتیب کمیته میراث با انجام ماموریت‌هایش به فعالیت خود نیز پایان داد.

اعضاء طی نامه‌ای از گروه و مدیریت کمیته به دلیل درایت و شفافیت سپاسگزاری کردند و از آنجایی که اغلب از استان‌ها آمده بودند به خاستگاه‌های خویش بازگشتند. خوشبختانه گزینه‌های کمیته ترکیبی از فعالان حوزه، مدیران باتجربه و استادان دانشگاه هستند. بی‌شک همه نامزد‌ها شایستگی‌هایی داشتند که امید است دولت مردمی آقای دکتر پزشکیان بتواند در عرصه‌های دیگر از آنها بهره‌مند شود.

اسامی ۱۵ نفر برگزیده (نامزد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) در مرحله نخست به ترتیب امتیازات به شرح زیر است:

۱. سمیع الله حسینی مکارم، ۲. سیدرضا صالحی امیری، ۳. یداله طاهرنژاد، ۴. علیرضا تابش، ۵. غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، ۶. ولی تیموری، ۷. سیدمحمدرضا سیدحسینی، ۸. مرتضی رحمانی موحد، ۹. محمدابراهیم زارعی، ۱۰. حسن فرطوسی، ۱۱. علی رحیم پور، ۱۲. علی هاشمی بهرمانی، ۱۳. کاظم ماندگاری، ۱۴. سعید اوحدی و ۱۵. پروانه سلحشور.»

منبع: ایسنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.