سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری آیین سنتی مذهبی ششم امام حسین(ع) «سفره برکت» 

آیین سنتی مذهبی سفره برکت در روز دوشنبه یکم مردادماه ۱۴۰۳ همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین (ع) با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه موسی بن جعفر (ع) شهر برزک برگزار شد.

علیرضا نسائی دبیر ستاد برگزاری آیین سنتی "ششم امام حسین(ع)" در شهر برزک اظهار کرد: آیین سنتی مذهبی سفره برکت همزمان با ششمین روز شهادت امام حسین(ع) با حضور امام جمعه ، خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از مسئولان و اقشار مختلف مردم با قرائت قرآن توسط قاری بین المللی قرآن جناب آقای دکتر مهدی تقی پور ، مرثیه سرایی کربلایی علی پورکاوه ، سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادقی واعظ و اجرای دکتر وحید مدرس زاده در حسینیه موسی بن جعفر(ع) شهر برزک از توابع شهرستان کاشان برگزار شد.

دبیر ستاد برگزاری این مراسم گفت : این مراسم به عنوان اثر فرهنگی ناملموس در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده و بنا بر یک رسم دیرینه با گستردن یک سفره بزرگ با نام «سفره برکت» با اهدای محصولات بومی و محلی توسط شهروندان به این سفره، برگزار می‌شود.

علیرضا نسائی ادامه داد: زنان در آیین عاشورایی سفره برکت، هفت کاسه یا بشقاب از آجیل یا تنقلات محلی نظیر گردو، بادام، کشمش، جوزقند، فندوق، برگه زردآلو و قیسی ، توت خشک ، سنجد و دیگر محصولات باغی را در مجمعه های مسی بر روی سر می‌گذارند و به مسجد محله مصلی این شهر می‌آوردند و تمام این محصولات را در سفره‌ای و به طول 10 تا 15 متر که در مسجد پهن شده است، می گذارند.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این مراسم تصریح کرد: خادمین مسجد پس از تزیین سفره با تنقلات آورده شده به همراه گل و شمع ، مراسم ششمین روز شهادت امام حسین(ع) و آیین سفره برکت را آغاز می کنند. در ابتدای مراسم سوره یاسین توسط قاری قرآن قرائت می شود و سپس با مرثیه سرایی و روضه خوانی توسط مداحان و سخنرانی توسط یکی از خطاب و کارشناسان مذهبی برجسته مراسم عزاداری را ادامه می‌دهند و در پایان مراسم ، محصولات و محتویات سفره برکت را برای توزیع بین عزاداران بسته بندی می کنند.

علیرضا نسائی گفت: اعتقاد اهالی شهر برزک در برگزاری مراسم آیینی روز ششم شهادت امام حسین(ع) با گستردن سفره برکت در باروری و پر خیر و برکت کردن محصولات باغیشان است. همچنین آیین سفره برکت و برگزاری آیین‌های عاشورایی نقش موثری در وفاق و پیوند اجتماعی محله‌های مختلف شهر برزک دارد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.