سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تعاونی‌های نسل جدید، یک رویکرد و گفتمان برای حل مسائل اقتصادی

مدیرعامل تعاونی پیشگامان یزد گفت: تعاونی‌های نسل جدید، یک رویکرد و گفتمان برای حل مسائل اقتصادی هر جامعه‌ای هستند.

محمدرضا رضائی‌نژاد مدیرعامل تعاونی پیشگامان یزد در نشست مشترک فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاون با مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب با عنوان همکاری برای جهش تولید، مطالب و راهکار‌های خود را به صورت مکتوب به شرح زیر ارائه داد: 

تعاونی‌های نسل جدید تنها یک شرکت اقتصادی نیستند بلکه یک رویکرد و گفتمان برای حل مسائل اقتصادی هر جامعه‌ای هستند. یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصاد تعاون، تعاونی‌های نسل جدید هستند که این نوع تعاونی‌ها با هدف استفاده از ظرفیت سرمایه‌های خرد مردم، برای تامین مالی، تامین سرمایه و توسعه فعالیت بنگاه‌های موجود یا تملک بنگاه‌های واگذاری دولت می‌باشد.

این نوع تعاونی‌ها، راهگشای توسعه پایدار کشور و مدلی از مردمی‌سازی اقتصاد در کشور هستند که با این مدل تاکنون به صورت پایلوت بیش از پنج همت نقدینگی از سرمایه خرد مردم با بیش از ۶۵۰۰۰ سهامدار تجمیع و در پروژه‌های مولد سرمایه گذاری شده است. این مدل قابلیت به کارگیری جهت تامین مالی پروژه‌های پیشران کشور را دارد.

متاسفانه در مولدسازی دارایی‌های دولت، از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده‌ای نشده است این در حالی است که مدل تعاونی‌های سهامی-سرمایه گذار یکی از بهترین ابزار‌ها است، زیرا کارآفرینان به عنوان سهامدار عضو مسئولیت و تعهد انجام پروژه و پرداخت اقساط به دولت را داشته باشند و تعهد پرداخت ارزش افزوده را نیز به سهامداران غیر عضو مردمی به عهده خواهند داشت.

در رفع مشکل ناترازی انرژی کشور که از دغدغه‌های حضرتعالی نیز میباشد، بخش تعاون آمادگی دارد در قالب تعاونی‌های تامین نیاز و ایجاد تعاون بین کارآفرینان و مردم کمک کننده باشد. این مدل می‌تواند جهت تامین انرژی، صرفه جویی در مصرف انرژی یا به تعبیری نیروگاه مجازی کاربرد داشته باشد.

امنیت غذایی یکی از مهمترین مولفه‌های ضروری جامعه است که متاسفانه در سال‌های اخیر، روش‌های ناپایدار کشاورزی، موجب عدم پایداری در تولید شده و امنیت غذایی را به مخاطره انداخته است. در این زمینه، تعاونی‌های کشاورزی که نقش عمده‌ای در تولید محصول دارند، می‌توانند با تشکل سازی در زنجیره تامین، موجب تضمین امنیت غذایی کشور شوند.

سطح بهره‌وری در اقتصاد ایران به نسبت رقبا بسیار پایین است که این مسئله موجب کاهش کیفیت و بالارفتن قیمت‌ها در بخش‌های تولیدی شده است. به اعتبار تجارب موفق گفتمان تعاونی در دنیا با عملیاتی نمودن تشکل‌سازی اقتصادی می‌توان زمینه ارتقای بهره‌وری در کشور را ایجاد نمود.

یکی از وعده‌های دلگرم کننده حضرتعالی عدم دخالت دولت در بازار و حذف قیمت‌گذاری دستوری است. در این مسیر، واگذاری وظیفه تنظیم‌گری به تشکل‌های تخصصی تعاونی و خصوصی می‎‌تواند راهگشا باشد. مردم و به ویژه فعالان اقتصادی انتظار دارند که حضرتعالی با انتخاب تیم اقتصادی منسجم، توانمند و با مدیریتی واحد امور اقتصادی کشور را راهبری کنند و همچنین با ایجاد بستر لازم برای حضور حداکثری مردم و فعالان بخش تعاونی و خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی و خروج تدریجی دولت از اقتصاد، موجب تاب‌آوری بیشتر اقتصاد کشور شوند و انشاءالله تحقق رشد ۸ درصدی مورد انتظار را فراهم نمایید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.