سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیریت مصرف برق و آب برای گذر از تابستان داغ

تداوم گرمای کم سابقه در تابستان امسال که افزایش مصرف برق و آب را برای استفاده از وسایل سرمایشی به همراه داشته، ضرورت مدیریت مصرف انرژی را دوچندان کرده است.

پیش‌بینی‌های هواشناسی حاکی است افزایش قابل‌ ملاحظه دمای هوا که از ابتدای تیر ماه آغاز شد طی هفته جاری و هفته آینده ادامه خواهد داشت.

افزایش دما باعث شد که در خراسان جنوبی پنج بار پیک بار مصرف برق، رکورد سال گذشته را بشکند و این مقدار که ۳۴۸ مگاوات بود در سال جاری به بیش از ۳۵۴ مگاوات در روز ۱۴ تیر ماه رسید.

کارشناسان شرکت توانیر پیش‌بینی کرده‌اند که با افزایش دمای هوا احتمال افزایش میزان مصرف در مرداد نیز وجود دارد و با توجه به محدودیت منابع انرژی، برای پیشگیری از خاموشی احتمالی مدیریت مصرف برق ضرورت اجتناب ناپذیر است.

همچنین افزایش دما میزان استفاده و برداشت از منابع آب در بخش‌های مختلف را افزایش داده‌ است و در این شرایط مدیریت بهینه می‌تواند به کاهش مشکلات مربوط به کمبود آب در فصل تابستان و گذر از تنش آبی کمک کند.

برای این منظور باید مصرف آب در بخش‌های مختلف از جمله استفاده در کشاورزی، خانه، آبیاری فضای سبز و صنعت مدیریت و مصارف غیرضروری حذف شود.

البته درک این موضوع چندان سخت نیست که بپذیریم و باور کنیم مدیریت درست منابع و صرفه جویی در مصرف باعث بهینه سازی مصرف می‌شود، بهینه سازی مصرف یکی از وظایفی است که برعهده تمامی افراد جامعه است.

بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب و برق می‌تواند به جای صرفه‌ جویی صِرف، به عنوان راهکاری هوشمندانه توسط مردم و مسوولان پیگیری شود کما اینکه در بیشتر کشورهای صنعتی برای تحقق این هدف، ابتدا راهکارهای کم هزینه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

آموزش و آگاه‌سازی نیز می‌تواند موجب تحقق "بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف آب و برق" شود و به تبع با افزایش دما این روزها بهترین فرصت است که با فرهنگ سازی در زمینه مصرف متعادل و معرفی وضعیت منابع، فناوری‌های نو در کاهش مصرف انرژی نیز به مردم و صنایع معرفی شود.

رکورد تازه مصرف برق در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: تا این لحظه از تابستان شبکه برق پایداری را در استان سپری کردیم اما برای گذر از تابستان گرم و جلوگیری از خاموشی، مردم باید مصرف برق خود را مدیریت کنند.

مهدی دادگر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رکورد مصرف برق استان از ابتدای خرداد امسال تاکنون نسبت به سال گذشته بیش از پنج بار شکسته شده و ۱۴ تیر ماه با ثبت رکورد جدید به ۳۵۴ مگاوات رسید.

وی بیان کرد: این میزان نسبت به بیشترین مقدار ثبت شده در سال گذشته بیش از پنج درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: روزهای گرم‌تری در پیش است که نیاز مصرف را بیش از این خواهد کرد، در چنین شرایطی لازم است اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف با جدیت دنبال شود که از جمله می‌توان به رعایت ساعات اوج مصرف از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳ اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه مصرف برق در کشور و استان رشد غیرمتعارف داشته است، از تمامی مشترکان خواست با صرفه‌جویی حداقل ۱۵ درصدی، شرکت برق را در فصل پیک سال یاری کنند.

رعایت الگوی مصرف در ساعت اوج

دادگر گفت: با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته و گرمای بی سابقه برای ۲ هفته پیش رو، همکاری مشترکان خانگی و تجاری با استفاده نکردن از لوازم برقی پرمصرف در ساعت‌های اوج بار (۱۱ تا ۱۷ و ۱۸ تا ۲۳)، استفاده از روشنایی روز، لامپ‌های کم‌مصرف، تنظیم دمای آسایش روی ۲۵ درجه و استفاده از دور کند کولر آبی و نصب سایبان روی کولرها از جمله روش‌های ساده و کم هزینه برای مدیریت مصرف است.

وی به همکاری صنایع، کشاورزان، سازمان‌ها و نهادهای استان از جمله سپاه و بسیج، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط موجود، فرهنگ سازی مدیریت مصرف در جامعه امری ضروری است که استفاده از ظرفیت تریبون‌های نماز جمعه، فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات کمک زیادی به صرفه جویی در مصرف برق دارد.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از فعالیت‌ها و خدمات کارکنان این شرکت همچنین همراهی مشترکان خانگی، صنعتی، کشاورزی و اداری، گفت: این همکاری‌ها همچنان تا پایان پیک بار تابستان ادامه یابد تا مشکلی در تامین برق پایدار استان ایجاد نشود.

دادگر گفت: همچنین شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) با هدف تسهیل کار برای مشترکان و آگاهی از چگونگی شرکت در جوایز اقدام به راه‌اندازی پویشی به نام "با انرژی" کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش ۱۵ درصدی در مصرف برق خانگی هدف اصلی این پویش است، گفت: پویش در راستای کنترل و دعوت به فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف برق بخش خانگی، اداری، تجاری و سایر حوزه‌ها است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به افزایش دمای هوا، مصرف برق نیز با توجه به افزایش استفاده از وسایل سرمایشی، روند صعودی دارد که نیازمند مدیریت مصرف است.

وی افزود: آمار مصرف انرژی برق در سال‌های گذشته نشان می‌دهد در ماه‌های تیر و مرداد میزان مصرف برق به حداکثر خود می‌رسد که مشارکت مشترکان برای صرفه‌جویی در مصرف برق زمینه ساز عبور از پیک مصرف برق در تابستان سال جاری خواهد بود.

مصارف غیرضروری آب حذف شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم بر حذف مصارف غیرضروری آب برای گذر از پیک تابستان با کمترین تنش آبی تاکید کرد و گفت: با توجه به گرمای شدید هوا و تداوم این شرایط جوی در هفته‌های آینده مدیریت مصرف آب و برق در استان ضروری است.

مهدی دوستی افزود: استحصال آب از ۴۶۰ چاه و خدمات ۲۱۵ ایستگاه پمپاژ نیازمند تامین برق مستمر است و ۳۶ مگاوات مصرف برق ماهانه تاسیسات آبی استان اگر دچار اختلال شود تامین آب نیز با مشکل مواجه می‌شود.

وی به افزایش ۱۵ برابری جمعیت برخی روستاها در پایان هفته و مناسبت‌های مختلف و به تبع آب افزایش ۶۰ درصدی مصارف آب برخی مجتمع‌های روستایی اشاره کرد و گفت: باید با حذف مصارف غیرضروری مانند آبیاری فضای سبز و آب دام همچنین معرفی انشعابات غیرمجاز به پایداری آب روستاها کمک کنیم.

نصب سایبان و کاهش مصرف آب در کولر آبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: تخمین زده می‌شود ۲۲ هزار کولر آبی در استان فعال باشد که نصب سایبان برای کولر مصارف آب آن را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد که این عدد در استان ما معادل مصرف آب شهر قاین است.

وی افزود: الگوهای پیش‌بینی نشان می‌دهد شرایط دمایی ناهنجار برای تقریبا ۱۵ روز پیش‌رو ادامه داشته باشد و شاهد هوای گرم در بسیاری از نقاط کشور خواهیم بود، بازه زمانی یک ماه نیمه تیر تا نیمه مرداد گرم‌ترین بازه یک ماه سال است.

دوستی تصریح کرد: براساس پیش‌بینی هواشناسی انتظار است طی ۱۵ روز آینده شاهد ثبت بالاترین دماهای سال باشیم و برخی از نقاط کشور حتی گرم‌ترین روزهای چند سال اخیر خود را تجربه کنند که در چنین شرایطی برای قطع نشدن برق و آب نیازمند همراهی خوب شهروندان در مدیریت مصرف هستیم.

 منبع: ایرنا

برچسب ها: مصرف برق ، دمای هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.